bont x niet-bont

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furie

bont x niet-bont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:35

hoi,

Ik heb een bonte merrie en ik vroeg me af als je die laat dekken door een niet-bonte of er dan een kans bestaat dat het veulen ook niet-bont is?
Groetjes,Furie

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:24

Dat is heel makkelijk ... ja van bont x niet bont kan ofwel bont of niet-bont geven.

Hier wel een opmerking:
als de merrie homozygoot is voor bont, dwz twee bonte genen draagt, dan zal zij altijd 100% bonte veulens geven.
als de merrie heterozygoot is voor bont, dwz een bonte en een niet-bont genen draagt, dan zal zij 50/50 % bonte/niet-bonte veulens geven.

Een mogelijke uitrekening wat zij is:
- is een van haar ouders niet-bont ... dan is zij heterozygoot (bont + niet-bont)
- heeft zij ooit een niet-bont veulen gehad ... = heterozygoot
- het rekenen van homozygoot valt moeilijker want je "ziet" niet of zij twee bonte gene draagt.

furie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:15

Haar vader is Ico sun( nrps),die is bont en haar moeder is bianca(npa) maar ik weet niet hoe zij eruit ziet,weet iemand misschien of ze wel of niet bont is?Veulens heeft mijn merrie nog niet gehad.Bedankt ,furie

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:28

ja dat kan, maar het kan ook bijv.
vosbont x vos = vos met een witte vlek
vos
vosbont

het kan dus allemaal

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:47

Wij hebben een merrie, haar moeder is vos en vader is onbekend. Haar kleur is vosbont. We hebben haar gekruist met een schimmel en er kwam een vosbont veulentje uit. Ze zal waarschijnlijk wel schimmelbont worden (of hoe je dat ook noemt). Het was voor ons een gok wat voor kleur eruit zou komen