Fokken met mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Fokken met mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:12

Het is nog niet zeker hoor, maar mijn merrie is nu al een tijd aan het stappen. Ze moet nog tot februari en dan hoort ze goed te zijn.
Anders kan het nog veel langer duren of het komt gewoon niet meer goed.

Dus ik bedacht me vanmiddag om haar dan evt. te laten dekken. Maar volgens mij heeft ze niet echt de ideale bouw....
Ze wordt 6 jaar in April, ze is L1 dressuur (M getraind) en was net bezig met springen. Ze is ong. 1.64m (ziet klein door Cob-hoofd).

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Haar afstammeling:
Afbeelding

Zou er een goed veulen uit kunnen komen?

Alvast bedankt!

Tamara

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:16

Je weet nooit of er een goed veulen uitkomt. Dat hangt van de hengst af die je kiest en je moet gewoon geluk hebben. Het ene jaar krijg je van die hengst een goed veulen het andere jaar kan het bagger zijn.

Ik zou voor jouw paard een hengst gebruiken met wat meer massa en een mooi hals, aangezien jouw paard onder het zadel wat iel oogt en bijna wat onderhals heeft. Voor de rest vind ik het een luek paard, waar je best mee kan fokken!!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:18

Eigenlijk moet je kritisch naar jouw paard kijken: wat wil jij allemaal verbeteren aan je paard. Zoek daar een hengst bij die deze punten aan kan en ook nog eens goed is. Fokken is gokken. Uit de lelijkste merrie's (zeg niet dat jouw merrie lelijk is) kunne hele mooie veulens komen!
Ga eens met haar naar de keuring! Dan krijg je ook een rapport over wat de zwakke punten zijn van jouw merrie!

Succes

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:20

Als het niet meer goed komt (ik neem aan dat het om een peesblessure gaat) Dan zou ik ze niet laten dekken. Dan loopt een paard met pijn en het extra gewicht van de dracht.
Verder best een leuk paard hoor.
Ik hoop dat het allemaal wel weer goed komt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:11

QuijoSavan schreef:
Het is nog niet zeker hoor, maar mijn merrie is nu al een tijd aan het stappen. Ze moet nog tot februari en dan hoort ze goed te zijn.
Anders kan het nog veel langer duren of het komt gewoon niet meer goed.

Waarom is ze geblesseerd?

Bij een blessure die niet in het genetisch ligt, zou je best met je merrie kunnen fokken. Het is maar net wat voor resultaat je voor ogen staat.
Persoonlijk vind ik je merrie niet echt van de foto 'afspatten'.. ik ben niet echt overtuigt van exterieur noch beweging, om heel eerlijk te zijn. De standfoto is gunstiger genomen dan de merrie werkelijk is, ik zie toch een vrij horizontaal aangezette hals en een beknopte ruglengte.

In beweging onder het zadel beweegt je merrie over het voorbeen heen, ik zie ze graag meer 'erbij' van achteren. Als de merrie dat in vrije beweging ook doet, vind ik dat niet zo geweldig...
Die springfoto lijkt me wel okee, al ben ik zelf geen spring-georienteerd mens. De pedigree verraadt ook springbloed.

Samengevat; ik zou er een springgerichte hengst op zetten. Vergeet de mode-dressuurhengsten liever. Er zit genoeg Engels volbloed in je merrie, dus je mag best een wat minder bloederige hengst kiezen.
ER zullen genoeg anderen zijn die leuke springhengst-suggesties kunnen maken. Succes met je keuze!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:21

Over het voorbeen heen bewegen Dees?! Dat betekend dat ze tegen de strekking van haar gewrichten aanloopt en dat is juist goed! Dat wil zeggen dat ze geen (sub)klinische kreupelheden heeft en hoogstwaarschijnlijk ook geen rugproblemen.
Op de foto is daarbij ook nog te zien dat de schouder ver over de hoef heen is en het achterbeen nog steeds aan de grond is.
Met de juiste hengst moet hier toch best een fijn beestje uit te fokken zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:06

Aimee schreef:
Over het voorbeen heen bewegen [naam verwijderd]?! Dat betekend dat ze tegen de strekking van haar gewrichten aanloopt en dat is juist goed! Dat wil zeggen dat ze geen (sub)klinische kreupelheden heeft en hoogstwaarschijnlijk ook geen rugproblemen.
Op de foto is daarbij ook nog te zien dat de schouder ver over de hoef heen is en het achterbeen nog steeds aan de grond is.
Met de juiste hengst moet hier toch best een fijn beestje uit te fokken zijn.

Dat laatste zou best kunnen, maar wat je verder zegt...
Ik zie het zo: de ruimte tussen de bovenbenen aan voorzijde maken een grotere driehoek dan die aan de achterzijde. Een paard dat sterk vanuit achterhand beweegt, zal de achter-driehoekjes minstens even wijd hebben. Die paard overstrekt aan voorzijde, zonder gelijke strekking aan achterzijde; het paard rolt zo alshetware over zijn voorbenen heen, op de voorhand.

Okee, er zijn dramatischere voorbeelden van te tonen; maar dat maakt dit nog niet correct...
Maar dit baseer ik dus echt alleen op die foto onder het zadel. Het kan heel goed ook 'ruiter-gerelateerd' zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:12

Je weet duidelijk niets van het werk van oa Solange Schrijer af.... die is niet heilig, maar Anna42 en consorten zeker ook niet!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 08:23

Als je een goede hengst zoekt dan moet je maar even kijken op www.jboeve.nl
De foto vcan Caricello is niet zo mooi, maar het is een geweldig paard die super fokt! Hij verbeterd alle types en geeft ook hele goede bewegingen door ondanks dat hij springgericht gefokt is. Echt super veulens! Ik heb er al heel wat gezien en heb er zelf ook een veulen van.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:09

MissSisa schreef:
Je weet nooit of er een goed veulen uitkomt. Dat hangt van de hengst af die je kiest en je moet gewoon geluk hebben. Het ene jaar krijg je van die hengst een goed veulen het andere jaar kan het bagger zijn.

Ik zou voor jouw paard een hengst gebruiken met wat meer massa en een mooi hals, aangezien jouw paard onder het zadel wat iel oogt en bijna wat onderhals heeft. Voor de rest vind ik het een luek paard, waar je best mee kan fokken!!!

Ik ga hierbij mee en zeker een springgefokte hengst kiezen die ook beweging vererft. ik heb goede Voltaire's gezien of een zoon van Voltaire. ik vind ze vaak goed bewegen.
Wolfgang vind ik ook een gave hengst die goede bewegingen vererft.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 10:34

Op die dressuur foto was ze nog maar 4 en ik had haar nog maar net. Ze heeft inderdaad wat moeite met haar achterhand, maar de laatste maanden toen ik haar bereed (en ook wat meer sprong) werd ze echt sterker. Ik heb hiermee gewacht omdat ze in haar hoofd nog wat jeugdig was. Ze rende op de hindernis af op goed geluk. Heb toen ook niet hoger gesprongen dan de foto hierboven. Ze moest eerst leren rustig te zijn.

Verder is de blessure echt een pechblessure. Ze is uitgegleden in de wei en kwam op haar kont terecht met de achterbenen naast haar voorbenen.
Nu heeft ze bij haar linkerachterbeen wat kalk. Hiernaast loopt de draagpees en die schuurt er als het waren langs. Ze is dus ook niet echt kreupel, maar ze loopt met dat been korter.

Ze heeft er zelf absoluut geen pijn aan en ze zou dus een veulen aankunnen en gewoon lekker alle dagen op de wei.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 10:35

Ik ben geen fan van voltaire, want ik zie er zoveel lopen.
Ik vind Karandasj wel een mooie hengst, zou dat kunnen?
En is een duitse hengst geen optie zoals; Acord II of zijn zoon Acorado?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:59

Het is gebruikelijk, dat weet ik, maar een paard van 5,5 jaar die M-getraind is en zo springt als op de foto verricht mijns inziens gelijke arbeid als een kind van 12 die met zakken cement loopt te sjouwen. Ik vind dat dit paard te vroeg gestart is. Nu beginnen zou beter zijn. Sorry, ik wil je echt niet afkatten, maar ik vind het geen wonder dat paarden op deze leeftijd locomotieproblemen en peesblessures hebben. Je bent vast en zeker te goeder trouw, maar ik heb erge moeite met wat jouw paard al kan en doet op zo jonge leeftijd. Scheve mond
Het begint natuurlijk al bij het afspenen van veulens rond of voor 5 maanden, dan missen ze heel wat essentiele zaken, ik ben van mening dat ze tot ca 11 maanden bij de merrie moeten blijven (ook goed voor de opvoeding), en ik ben ook tegenstander van het zo vroeg starten - met 7 jaar zijn de meeste paarden pas volwassen, uitgegroeid. Hoe groot is het percentage paarden in de sport die met 5 jaar M of hoger zijn? En hoe hoog is het percentage paarden die met 18 jaar nog altijd meelopen? Een paard is met 16 jaar in de bloei van zijn leven, maar in de dressuur/springsport is een paard van 10+ een uitzondering. Diep triest als je bedenkt dat een paard prima tot 25 jaar bereden kan worden, en ook nog lang daarna maar iets minder.
En ik vind dat je ZEKER NIET moet fokken met je paard. Niet fokken omdat haar lijf haar op dit moment zelf niet eens kan dragen, en niet omdat de locomotie kennelijk een zwakke plek is (of omdat ze te vroeg gestart is).
Ik vind overigens wel dat je een erg leuke merrie hebt, leuk typje. En moeten alle paarden dan dressuurtoppers worden? Er zijn toch nog veel meer leuke dingen te doen met paarden dan dressuurwedstrijden?
Als je graag wilt fokken, wacht dan of je merrie nog herstelt. Het kan wel zijn dat dit nooit meer terugkomt - dan kun je na een aantal goede jaren altijd nog besluiten wel te fokken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:02

Kaya schreef:
Het is gebruikelijk, dat weet ik, maar een paard van 5,5 jaar die M-getraind is en zo springt als op de foto verricht mijns inziens gelijke arbeid als een kind van 12 die met zakken cement loopt te sjouwen. Ik vind dat dit paard te vroeg gestart is. Nu beginnen zou beter zijn. Sorry, ik wil je echt niet afkatten, maar ik vind het geen wonder dat paarden op deze leeftijd locomotieproblemen en peesblessures hebben. Je bent vast en zeker te goeder trouw, maar ik heb erge moeite met wat jouw paard al kan en doet op zo jonge leeftijd. Scheve mond
Het begint natuurlijk al bij het afspenen van veulens rond of voor 5 maanden, dan missen ze heel wat essentiele zaken, ik ben van mening dat ze tot ca 11 maanden bij de merrie moeten blijven (ook goed voor de opvoeding), en ik ben ook tegenstander van het zo vroeg starten - met 7 jaar zijn de meeste paarden pas volwassen, uitgegroeid. Hoe groot is het percentage paarden in de sport die met 5 jaar M of hoger zijn? En hoe hoog is het percentage paarden die met 18 jaar nog altijd meelopen? Een paard is met 16 jaar in de bloei van zijn leven, maar in de dressuur/springsport is een paard van 10+ een uitzondering. Diep triest als je bedenkt dat een paard prima tot 25 jaar bereden kan worden, en ook nog lang daarna maar iets minder.
En ik vind dat je ZEKER NIET moet fokken met je paard. Niet fokken omdat haar lijf haar op dit moment zelf niet eens kan dragen, en niet omdat de locomotie kennelijk een zwakke plek is (of omdat ze te vroeg gestart is).
Ik vind overigens wel dat je een erg leuke merrie hebt, leuk typje. En moeten alle paarden dan dressuurtoppers worden? Er zijn toch nog veel meer leuke dingen te doen met paarden dan dressuurwedstrijden?
Als je graag wilt fokken, wacht dan of je merrie nog herstelt. Het kan wel zijn dat dit nooit meer terugkomt - dan kun je na een aantal goede jaren altijd nog besluiten wel te fokken.

Dit is niet het commentaar waar ze om vraagt doe dat dan via PB, maar ze geeft duidelijk aan dat het een ongeluk in de wei is en NIET iets met te zware training. een uitglijder. daarnaast staat er dat het paard nu alleen korter loopt achter en geen pijn heeft. ze zal dit vast door een veearst hebben laten beoordelen.

Bovendien een discussie over op welke leeftijd een paard wat mag doen kun je beter een apart topic openen aangezien daar de meningen nogal over zijn verdeeld. M niveau op 5 1/2 jaar vind ik niet vreemd.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:05

Ik wilde ook eerst wachten met starten. Allen omdat ze zo ongeloofelijk schrikkerig was bent ik begonnen met af en toe een B proefje.
Ze bleek dus alleen thuis zo schrikerig te zijn, maarja die wedstrijden stonden al ingeschreven..... Heb toen het B tot 21 winst. uitgereden en daarna L1 met 19 winst.
Sta nu L2 startgerechtigd.
Heb 1x M gestart voor een goed doel (viertal voor Mappa Mondo huis) en ze hoefde niet alles 100% te kennen goed te doen. Zolang het er maar op leek.
Dus ze kan schouderbinnenwaarts en maar heel licht traver.

En als ik met haar zou gaan fokken, moet dat wel iets voor mij opleveren omdat ik het voor mij heel duur is. Ik ben nog maar 18 en heb niet zoveel geld. Dus als ik een veulen wil moet ik het minimaal voor mijn kosten kunnen verkopen. Dat zit al gauw tegen een talentvol paard aan.

11 maanden bij de merrie? Dat vind ik wel wat lang. De merrie is dan een jaar lang leegezogen ect ect. Veulens bij mij op het werk lopen al niet eens meer mee na ca 5 maanden. Ze staan dan liever bij elkaar op 1 wei.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:06

QuijoSavan schreef:
Ik ben geen fan van voltaire, want ik zie er zoveel lopen.
Ik vind Karandasj wel een mooie hengst, zou dat kunnen?
En is een duitse hengst geen optie zoals; Acord II of zijn zoon Acorado?

Zijn dit leuke ideeën?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:36

Krandasj is geen slechte keus. Maar mss in Nassau wat??? Jonge hengst die door breekt in de springsport???

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:47

Eff zoeken....
Afbeelding
Hij is wat klein en ik wil eigenlijk (ben nogal veeleisend) nog hogere pnt.
Karandasj is daarbij wat hoger en heeft wat betere pnt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:51

Waar kan ik trouwens iets vinden over de dekprijzen?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:51

Ja, oke, er zijn ook nog bijna geen nakomelingen van Nassau. Das wel jammer. Het si wel een goeie springer.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:53

Jeetje, ik zit in precies hetzelfde pakket als jij, alleen heb ik een ruin..

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:00

Dit is niet het commentaar waar ze om vraagt doe dat dan via PB, maar ze geeft duidelijk aan dat het een ongeluk in de wei is en NIET iets met te zware training. een uitglijder. [/quote]Sorry - het was om mijn antwoord te motiveren. Mijn motivatie voor niet fokken was: als het paard alleen maar kan stappen, dan heeft-ie te veel pijn. Een uitglijder in de wei heb ik niet gelezen, mijn fout Blond maar dan nog: de zes die hier lopen glijden nonstop uit in de wei als ze lopen spelen - in de 25 jaar dat ik thuis paarden hou is er nooit een geweest die daar kreupel van werd. Geluk? Deels zeker, ja. Maar ik ben ook van mening dat veel paarden gewoon te zwak gefokt zijn en laten we daarmee dan niet doorfokken.

Merilyn schreef:
M niveau op 5 1/2 jaar vind ik niet vreemd.
Zoals ik al schreef: 'ik weet wel dat het heel gebruikelijk is...'

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:01

Van springen heb ik geen verstand, dus ik ga ook geen spring hengst "aanbieden". Als ik naar de standfoto kijk mag de hals wel wat meer uitstraling hebben, maar wordt in de dressuur foto toch leuk gebruikt.

Ik zou denken aan Oscar, want die heeft veel hals, leuke bewegingen en maat. Past ook leuk bij de moederlijn qua lijnenteelt.

Meer dressuurmatig misschien iets met pion erin hoewel dat vaak wat heet wordt zoals Olivi, maar wel lekker bewegen met mischien niet veel verbetering in de hals.

En verder ben ik wel gek met United, en dat lijkt qua lijnenteelt ook nog wel te passen maar dat is natuurlijk wel een hele jonge hengst.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 15:04

Citaat:
Sorry - het was om mijn antwoord te motiveren. Mijn motivatie voor niet fokken was: als het paard alleen maar kan stappen, dan heeft-ie te veel pijn. Een uitglijder in de wei heb ik niet gelezen, mijn fout Blond maar dan nog: de zes die hier lopen glijden nonstop uit in de wei als ze lopen spelen - in de 25 jaar dat ik thuis paarden hou is er nooit een geweest die daar kreupel van werd. Geluk? Deels zeker, ja. Maar ik ben ook van mening dat veel paarden gewoon te zwak gefokt zijn en laten we daarmee dan niet doorfokken.

Zoals ik al schreef: 'ik weet wel dat het heel gebruikelijk is...'

Tuurlijk kan ze wel eens een uitglijder maken, maar ze maakte er nu 1 waarbij ze op haar kont terecht kwam met haar achterbenen langs haar voorbenen !!! Dat is niet zomaar een smak!

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:10

Klinkt akelig. Wat mankeert ze nu?