Hoeveel veulens halen het tot de 2,5 jaar gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paulanda

Hoeveel veulens halen het tot de 2,5 jaar gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:20

Ik hoor wel eens van grotere fokkers dat best een groot gedeelte het niet gezond haalde,maar dan hadden ze het ook over ocd.

Het gaat mij meer om de risico's door bijvoorbeeld een trap van een ander,in sloot geraakt of wat je maar kan bedenken.
Dus hoeveel van bv een 10 veulens haalt gezond de 2,5 jaar,dus zonder littekens kreupelheden enz die blijvend zijn.

en er dan wel van uit gaan dat ze op een nette veilige opfok staan.

bedankt OK dan!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:30

De meeste veulens halen die leeftijd makkelijk gelukkig. Soms raakt er wel eens een veulen tijdelijk kreupel door een schop van een ander paard of zo, maar tja, je kunt ze nu eenmaal niet voor alles behoeden... Alleen zetten is geen optie; want ik neem aan dat je met gezond ook bedoeld dat ze psychisch lekker in een vel zitten...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:07

Een kras of een buts hebben ze zomaar natuurlijk.

HIer in de buurt is er een koppeltje ontsnapt geweest, waarvan eentje dus in het draad is geeindigd. leeft nog wel, maar met 'schade'.
Ander exemplaar blijft met zijn onderlip in een ketting hangen.

Dichter bij huis: [naam verwijderd] had laatst ontdekt dat zij een meisje was en [naam verwijderd] had ook ontdekt dat hij een jongetje was... resultaat: een schram met verdikking langs [naam verwijderd]'s pijpbeentje. Toch altijd weer afwachten of het over gaat...

Denk dat er uiteindelijk, geheel los van het rontgenologische/genetische verhaal en 50 % ongeschonden de 3 jarige leeftijd zal halen.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:40

bij stoeterijen waar 16 veulens per jaar worden geboren gaat het wel eens fout bij ons is er dit jaar 1 overleden aan de veulenziekte
vorig jaar waren ze allemaal gezond dat jaar daar voor zijn er 3 overleden.
maar tot ze de leeftijd van 2,5 hebben gehaald gaat er bij ons inderdaad wel eens wat fout.
dan breken ze nog niet eens uit,vaak lopen ze blesures op door stoeien/vechten onderling
er worden er gemiddeld dus bij ons zo een 2 per jaar afgeschreven.
deze worden bij ons door de verzekering opgehaald
wat nog steeds moeilijk is

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:44

Tja, ik heb nu een 2,5 jarige die door een trap van een weidemaatje een litteken heeft (niet zo heel spannend, maar toch). Sjors idem. Eigenlijk heb ik nog nooit een paard gezien zonder littekens Verward ,...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:19

Bij ons valt het meestal mee, we hebben er wel een keer eentje weg moeten doen want die had door het uit de sloot trekken wat over gehouden en kon niet normaal meer lopen. Een jaar gelden ook weer een. En dit jaar met keuren had er een zn hele kogel aan de klote liggen omdat hij een trap in de wei had gehad!!! Ik moet er wel bij zeggen dat we er elk jaar zo'n 8-10 paarden naar toe brengen!!!

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:27

terorita schreef:
bij stoeterijen waar 16 veulens per jaar worden geboren gaat het wel eens fout bij ons is er dit jaar 1 overleden aan de veulenziekte
vorig jaar waren ze allemaal gezond dat jaar daar voor zijn er 3 overleden.
maar tot ze de leeftijd van 2,5 hebben gehaald gaat er bij ons inderdaad wel eens wat fout.
dan breken ze nog niet eens uit,vaak lopen ze blesures op door stoeien/vechten onderling
er worden er gemiddeld dus bij ons zo een 2 per jaar afgeschreven.
deze worden bij ons door de verzekering opgehaald
wat nog steeds moeilijk is

Wij hadden vroeger ook steeds weer problemen met die veulenziektes. In 2000 zijn er hier 12 veulens geboren en die hebben het alle gehad, hoge koorts, diarree,... alle goed ziek en elk jaar opnieuw en toen hebben we op aanraden van onze toenmalige DA een geit in stal gehaald. In het begin vond ik het eigenaardig en wilde het ook niet geloven maar sinds dat jaar hadden we geen veulenziektes meer. Dus bij ons blijft steeds een geit op stal!
In de opfok gebeurt eigenlijk vrij weinig wat zo direct zichtbaar is doordat we de groepjes echt wel in elkaar puzzelen zodat het optimaal samen past.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:43

de meeste problemen zijn eigenlijk bij de hengsten,zodra de veulens geboren worden gaan ze in groepen naar buiten,zodra ze afgespeent worden gaan de veulens in de zelfde groepen de stallen in,
dan gaan ze het voorjaar het land in,ook nog steeds de zelfde groepen.
de moeilijste periode is van 1,5 naar 2,5 als er wat fout gaat is hat vaak in die leeftijd en dan zijn het ook meestal hengsten,deze willen toch vaak weer rang bepalen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:41

Veel veulens halen de 2,5 jarige leeftijd wel hoor. Tuurlijk zijn ze weleens verkouden en krijgen ze weleens een schop maar de meesten redden dat wel.
Als je het over de OCD hebt is het een heel ander verhaal want ik dacht dat 40 % van de paarden dit had.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:29

Hmm, als ik het bovenstaande zo lees, dan ben ik er de laatste 10 jaar abnormaal goed afgekomen, met een bestand van 45-60 dieren, 10-15 geboren veulens op jaar basis.

Alle veulens gezond geboren, waarbij 1 (eigen) merrie in moeten laten slapen wegens een gescheurde baarmoeder.

1 (Eigen) veulen is in het gangpad overeind gekomen, omgeslagen en ter plekke overleden aan een hersenbloeding en 1 eigen veulen gleed uit en liep een breuk op in het schouderblad, dit is met lidteken wel helemaal goed gekomen.

Veulenziekte hebben we nooit gehad, wel de nodige snotneuzen (had wel een dwerggeitje trouwens Haha! ).
Het laatste jaar kregen we met een binnenkomend koppel, 35 stuks van 1 eigenaar wel droes, wat de hele stal is door gegaan, maar wat behalve voor de veroorzaker(die bleek verslagen droes te hebben en is gestorven) geen blijvende schade heeft aangericht.

Wat de opfok betreft, 2 veulens afgemaakt wegens extreme ataxie, 2- 2.5jarige ruinen idem, waarvan een al atactisch binnen kwam na een ongeluk bij de eigenaar en het dus niet gered heeft, de andere was vanaf het begin al een vraagteken, maar werd levensgevaarlijk.

1 jaarlinghengst is op een weidepaal gevlogen, tijdens een spelletje en dit leverde een gat in zijn borst op, + 36 hechtingen, na een half jaar was er echter geen lidteken meer zichtbaar.

1- 1.5 jarige hengst, afgevoerd naar Utrecht omdat hij vanaf binnekomst van de ene koliek in de andere rolde, zonder aanwijsbare oorzaak. Bleek een kruiwagen zand, mee te dragen. Hij heeft het overigens (zonder operatie) wel overleeft, maar is terug gegaan naar de eigenaar.

1- 2.5 jarige merrie, die zich op een ondenkbare manier verhangen heeft.

En oke, de nodige schaafwondjes en bulten, opgelopen tijdens de eindeloze spelletjes en vechtpartijtjes, maar niets waar je van wakker ligt.

Dus al met al, denk ik niet dat ik iets te klagen heb.

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:24

en jij ligt hier niet wakker van?????? oke!!!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:49

Ik heb twee veulens gefokt. Eentje in 1996 en die is door een heel naar ongeval in 1997 afgemaakt.......De tweede is nu bijna 5 en is een echte brokkenpiloot en ze let totaal niet op zichzelf, maar (en dat ga ik nu afkloppen), behalve een rottig litteken is ze gelukig kerngezond en dat hoop ik dus ook voorlopig zo te houden.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:17

wizz schreef:
en jij ligt hier niet wakker van?????? oke!!!

Nee, hier lig ik idd niet wakker van.
Als je bedenkt dat dit een balans is over 10 jaar en de aantallen die er liepen, dan hebben we het nog niet zo verkeerd gedaan.

Tel hier bij op, dat je 2x per jaar nieuwe koppels binnen kreeg, met alle risico van insleep van alle mogelijke nare ziekten.

Als je dit soort aantallen in huis hebt, weet je dat je er af en toe een verliezen zult, dat is gewoon niet anders.

Je kunt de risico's zoveel mogelijk beperken, maar je kunt helaas niet alles voorkomen.

En van een paar builen en schrammen, houden ze echt niets over en ze worden er ook niets minder van.

Als je daar van wakker gaat liggen, ga dan kanaries fokken, want dan ben je voor dit vak echt niet geschikt.