Uptown, Undigo en UB-40

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Uptown, Undigo en UB-40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 00:47

Hat duurde even voordat alle laat-in-de-middagrubrieken bij manege St. Frans in Alverna de revue waren gepasseerd, maar het was het wachten waard. Je moet er wat voor over hebben (koude voeten) om het paardenspul op de video vast te leggen, maar ik was blij verrast met de presentatie van Uptown (Kennedy x Ubis). Bij de hengstenkeuring vond ik hem er al uitspringen en dat was nu weer zo. Zo jong en dan al zo gedragen kunnen lopen. Een mooie sterke achterhand met een goed dragend achterbeen, een lust voor het oog. Hij loopt al met veel tact en balans, heeft veel front en een super karakter. Niet echt onder de indruk maar wel met actieve bewegingen en hij blijft gaan. Wauw, wat een hengst!

Het front van Undigo (Sandro hit x Jazz) is heel mooi, ook in de diverse gangen, maar hij liep met name in het eerste deel nogal gespannen. De achterhand bleef er wat achteraan komen en hij was af en toe wat in verzet. Dat werd gaandeweg beter. Wel een paard dat actief blijft, maar duidelijk nog meer tijd nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. De voorhand is sierlijk.

UB-40 (Olivi x Michelangelo) is aan het uitzwaren, heeft een mooi front, maar liep met een geknepen staart tussen de bips Ach gut . Daardoor kwam er niet helemaal uit wat erin zit. Het wordt (denk ik) het type buffeltje, je moet ervan houden. Hij bleef spoken zien in een van de hoeken, maar gedroeg zich verder braaf.

De presentatie was in handen van H.P. Minderhout. Prettig om naar te luisteren. Rhodium was afwezig.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:07

Bucephalus schreef:
maar ik was blij verrast met de presentatie van Uptown (Kennedy x Ubis). Bij de hengstenkeuring vond ik hem er al uitspringen en dat was nu weer zo. Zo jong en dan al zo gedragen kunnen lopen. Een mooie sterke achterhand met een goed dragend achterbeen, een lust voor het oog. Hij loopt al met veel tact en balans, heeft veel front en een super karakter. Niet echt onder de indruk maar wel met actieve bewegingen en hij blijft gaan. Wauw, wat een hengst!

.

Dekgeld, Uptown € 850,-
Afbeelding

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... e=ubis&g=5

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:11

Het type van UB 40: Je moet er idd van houden maar ik vind het echt een hengst om bij te kwijlen!!! Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:15

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:37

Ik ging er speciaal naartoe voor de jonge hengsten, maar de clinic van Montecristo mocht er ook wezen. Wat een goede match, ruiter en paard. Hij is al behoorlijk bevestigd en liet een hele nette kür op muziek zien.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:39

MissSisa schreef:
Het type van UB 40: Je moet er idd van houden maar ik vind het echt een hengst om bij te kwijlen!!! Haha!

Haha! . De Undigo is overigens ook een heel mooi type.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:40

Bucephalus schreef:
:D . De Undigo is overigens ook een heel mooi type.

Tjahh dat weet ik zo niet meer, ik zoek wel effe een foto en kijk. Maar UB 40 Tjahh das echt mijn type.... Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:45

Undigo:
Afbeelding
Uptown:
Afbeelding
UB 40:
Afbeelding
Ik blijf erbij dat ik UB 40 de mooiste vind, MAAR Undigo mag er ook best zijn. (de foto van Uptown vind ik niet echt mooi).

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:52

Van een foto kun je niet zoveel zeggen. Ik heb wel opnames gemaakt, maar het was wat mistig in de bak en het beeld op het tv-scherm was al niet geweldig. Ik kan alleen maar aanraden om de jonge hengsten in beweging te gaan zien, onder het zadel. Dan krijg je de beste indruk. Uptown stak er met kop en schouders bovenuit. En nee, ik heb geen aandelen in de hengst Haha!.

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:06

Het was idd een een leuke en interssante avond. Hengsten zagen er allemaal goed uit en toonden zich ook goed. Ik vond wel dat Undigo wat Jazz streken vertoonde, die spanning het duidelijke verzet en spooky achtige, verder wel een mooie goed bewegende hengst, maar ik heb mijn twijfels bij karakter en werkwilligheid......

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:56

risthia schreef:
Het was idd een een leuke en interssante avond. Hengsten zagen er allemaal goed uit en toonden zich ook goed. Ik vond wel dat Undigo wat Jazz streken vertoonde, die spanning het duidelijke verzet en spooky achtige, verder wel een mooie goed bewegende hengst, maar ik heb mijn twijfels bij karakter en werkwilligheid......

Dat had ik juist niet. Undigo is ook goedgekeurd doordat hij zich zo goed laat bewerken. Ik heb bij Undigo echt het idee dat die op het eind van de rit de beste piaffe/passage laat zien van de drie hengsten. Hij laat zich apart sluiten. Hij heeft zijn hoofd wel wat tegen.
UB40 vind ik met name een erg mooi paard, echt een plaatje. Ik vind hem goed in elkaar zitten, met sterke verbindingen.
Uptown heeft een super front, en lijkt een heel goed paard te worden. Misschien volgend jaar maar een veulentje van hem proberen..

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:56

Overigens, ik vond de kwaliteit van de jonge dressuurpaardenrubriek echt om te huilen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:14

risthia schreef:
, maar ik heb mijn twijfels bij karakter en werkwilligheid......

Heeft ie dan geen verrichting gelopen?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:25

Venetia schreef:
Overigens, ik vond de kwaliteit van de jonge dressuurpaardenrubriek echt om te huilen.

Waarom huilen?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 13:44

Venetia schreef:

Tja, ik heb die rubriek van binnen gevolgd en vond dat er duidelijk verschillen in kwaliteit waren. De afstamming heb ik van binnen niet meegekregen... ik had het er niet voor over om in de kou te gaan staan Knipoog .
Er waren er een paar die er bovenuit staken. De vos vond ik de terechte winnaar. Weet jij de afstamming? Ik meen een Diamond Hit?
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 28-12-04 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 13:50

risthia schreef:

Ik denk dat dat wel meevalt. Hij is tenslotte pas 3 jaar. H.P. Minderhout is gewoon een fantastische ruiter, die Uptown bijzonder netjes voorstelde. Ik denk dat daar maar weinig ruiters tegenop kunnen. Dat scheelt ook een hoop. Ik had zeker geen twijfels bij de werkwiligheid van Undigo, want lopen deed ie. Hij ging toch vrij snel door de 'enge' hoeken heen. UB-40 bleef echter wat langer tegensputteren, maar liep uiteindelijk ook braaf mee en deed wat van hem werd gevraagd.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 28-12-04 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:53

[quote="Venetia"]Dat had ik juist niet. Undigo is ook goedgekeurd doordat hij zich zo goed laat bewerken. Ik heb bij Undigo echt het idee dat die op het eind van de rit de beste piaffe/passage laat zien van de drie hengsten. Hij laat zich apart sluiten. Hij heeft zijn hoofd wel wat tegen.

Ik heb ook niet gezegd dat ik hem niet goed vond, integendeel vind het een mooi dier met goede bewegingen maar ik blijf twijfelen aan zijn karakter. Hij liet zich dan wel goed bewerken in ermelo maar daar heeft een poos rondgelopen en was ie "thuis" . Ik vond hem gisteren behoorlijk spooky, en daarin herken jazz toch wel een beetje. Vreemde omgeving, angstig. spooky en daardoor niet meer echt bewerkbaar en verzet. Na een poosje was dat wel over maar goed dan heeft ie de bak al 10 keer rondgelopen. Het lijkt mij persoonlijk niet echt een geschikte hengst voor een merrie met een moeilijk karakter. Maar dat is mijn persoonlijke mening.......

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:56

Bucephalus schreef:
UB-40 (Olivi x Michelangelo) is aan het uitzwaren, heeft een mooi front, maar liep met een geknepen staart tussen de bips Ach gut . Daardoor kwam er niet helemaal uit wat erin zit. Het wordt (denk ik) het type buffeltje, je moet ervan houden. Hij bleef spoken zien in een van de hoeken, maar gedroeg zich verder braaf.

Klinkt als een echte Olivi! Die van mij is ook zo'n schijterd..... Haha!

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:57

Venetia schreef:

Dat was idd niet veel, met een paar positieve uitzonderingen, maar dat vond ik vorig jaar ook al. Misschien komt dat ook wel omdat het toch meer een springwedstrijd is waar dus meer springruiters op af komen, misschien een idee om van te voren een selectie te houden ofzo......

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:01

UB-40 bleef echter wat langer tegensputteren, maar liep uiteindelijk ook braaf mee en deed wat van hem werd gevraagd.[/quote]

Misschien ook weer de Jazz achtergrond...... Knipoog

Ik had persoonlijk een beter gevoel bij UB40, maar nogmaals, dat is mijn menig!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:03

risthia schreef:
UB-40 bleef echter wat langer tegensputteren, maar liep uiteindelijk ook braaf mee en deed wat van hem werd gevraagd.

Misschien ook weer de Jazz achtergrond...... Knipoog
[/quote]

Haha! Haha! Als het maar te controleren is Knipoog .

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:11

Dat een paard spooky is als drie/vier jarige dat zegt NIKS over de werkwilligheid van dat paard. Zulke paarden zijn vaak juist erg werkwillig, maar doordat ze zo geconcentreerd kunnen werken, schrikken ze sneller en heftiger als ze dan inderdaad wel wat zien of horen... Daar moet je tegen kunnen als ruiter. Als je er niet tegen kunt moet je gewoon niet dekken met zo'n hengst en wat een rustiger type uitzoeken...
Veel mensen zijn veel te negatief over "Jazz-paarden"; het zijn gewoon paarden... Ze passen misschien niet bij iedereen, maar geldt dat niet voor elk karakter..?

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:15

Rustig maar ik zeg toch ook dat het mijn menig is....

Wij hebben zelf ook drie jazzen staan en ik heb jazz zelf regelmatig op de dalhoeve gezien, zowel op stal als aan het werk. Het zijn gewoon aparte dieren en ik zag in Undigo een aantal dingen van jazz en mijn eigen jazzjes....

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:19

Ik denk dat we niet weer moeten gaan vervallen in een pro - contra m.b.t. 'de Jazzes'. Het zijn gewoon allemaal nog jonge hengsten en het was een momentopname. Overigens was het er behoorlijk koud. En deze dieren in hun korte vachtjes zullen dat ook wel hebben gevoeld. Ik ben wel benieuwd hoe de jonge paarden in Den Bosch zullen zijn.

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:32

Ja idd! Ik ben er dan ook weer ( in den bosch) en daarna zullen weer eens op bokt gaan evalueren hoe ze zich weer verder ontwikkeld hebben. (naar onze mening Lachen )