fjord X tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

fjord X tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 09:41

Hallokes,

ik ben er over aan het nadenken om wanneer als mieke 18 of zo is (binnen 4 jaar) een veulen van haar te fokken. Nu vroeg ik mij af wat het zou geven als ik voor haar een tinkerhengst zou uitkiezen? Is er hier soms iemand met die kruising of heeft er iemand een voorbeeldfoto daarvan?

Groetjes!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:53

ik zou het verder niet weten maar ik denk dat je een hele leuke combinatie zou krijgen!! Stevige rassen dus dat wijkt niet teveel van elkaar af. tzt kom je vast wel met een foto! Lachen

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:16

Heb er eentje gevonden in een ander topic
[RP] Grappige Kruisingen
Zo eentje wil ik volgend jaar al wel van Mieke, wat denk je, zoeken we een hengst? Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:14

Heeft ze al wel eerder een veulen gehad?
Zelf ken ik geen kruising, ik heb pasgeleden een kruising fjord met iets bonts gezien.. Was een fjordkleurige bonte. Een stevig ding. Was er op slag gek op (mijn eigen tinkerhengst trouwens ook, want ze liep voor hem in het bos....)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:49

Ze heeft al veulens gehad bij haar vorige eigenaar, maar Sjintoo zal je daar wel meer over kunnen vertellen...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:25

ja licht eraan ik ben meestal niet zo`n fan van kruisingen maar er kan altijd wat grappigs uitkomen. je weet het nooit he met een kruising
g

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:36

Mijn leek het wel een goede combinatie, ik zou ook graag een veulen van dezelfde merrie hebben gewoon voor haar karakter. 't Is trouwens mijn bijrijdpaardje.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 19:54

Ze heeft al 3 veulentjes gehad. 1 van een arabier en de anderen van een fjord. Meer weet ik er ook niet van omdat ze die bij haar vorige eigenaar heeft gehad.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:26

stuur eens een pbtje naar Naisven, die heeft een 2,5 jarige staan moeder fjord vader Tinker, was een perongelukje maar echt een superwijze merrie.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:53

cool, ken er geen sorry ,maar klinkt echt heel leuk, ik vind dat er altijd van fjorden en leuke kruisingen komen hoor

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:07

Ik heb al even een pb gestuurd naar Naisven Haha! Ben benieuwd Haha!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:47

Ik denk wel dat er iets leuks uit komt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:02

IMHO kun je beter bij het ras blijven. Zoek een leuke fjordenhengst die goed past bij je merrie, die de negatieve punten kan verbeteren en de positieve punten kan versterken. Wat is de meerwaarde van het gebruiken van een Tinkerhengst?!

Kruisingen zoals Fjord x Tinker vind ik niets meer dan simpelweg vermeerderen. Er zijn al zat ponytjes die met de beste bedoelingen zijn gefokt en uiteindelijk weg staan te kwijnen.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:24

Het is hier wel de bedoeling om het beestje te houden en het veel liefde te geven, niet om het ergens op een weitje te laten verkommeren...
Maar ja, ieder zijn mening...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:38

Dan nog toch? En ik denk niet dat wie dan ook 100% garantie kan geven dat een pony/ paard altijd in eigen bezit blijft...

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:42

Maar bij het aanschaffen van een paard zou ik zelf eerder voor een kruising gaan dan voor een raszuiver dier. Zo duur zijn fjorden nu ook weer niet op het moment, dus voor het geld hoef je het ook niet te doen. Kruisingen ijn soms veel leuker dan de orinele rassen.

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:44

Ik was zelf ook nieuwsgierig naar die kruising dus als je het doorzet kom ik kijken als het er ooit is Haha!

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:50

Ik zou het graag willen, nu zien of de eigenaresse van mijn bijrijdpaardje (en startster van dit topic) er verder over denkt... Wie weet huppelt er niet komende zomer, maar de zomer erna zo'n schattig ding in de wei Haha! We zullen jullie zeker op de hoogte houden!!
Ik zou als ik een paard zou kopen het liefste en vriendelijkste nemen, of het nu een kruising is of een raspaardje, maakt mij helemaal niks uit... Maar het liefst wil ik dus een veulentje, zodat ik het echt van de geboorte ken en er een band mee kan opbouwen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:56

Ik bedoel het absoluut niet persoonlijk hoor! Dat even ter verduidelijking...

Citaat:
Kruisingen zijn soms veel leuker dan de orinele rassen.

Maar je kunt er ook dieren mee fokken die qua exterieur echt beperkingen kennen. Als je dan nog zou kruisen tussen rassen waarvan je meer weet qua voorouders en verervende kwaliteiten, maar nu is er sprake van een kruising met een Tinker: een ras wat nog behoorlijk onbekend is en waarvan je dus absoluut niet weet hoe de hengst vererft...

Uiteraard is een bonte fjord best schattig om te zien. Overigens zijn de meeste veulens schattig om te zien. Maar een gewoon fjordenveulen is toch ook leuk om te zien? En door de voorouders van beide ouderdieren goed te bestuderen, kun je ook nog eens vooraf redelijk inschatten wat voor veulen je kunt verwachten en of dit dier dan voldoet aan de wensen die je hebt.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:50

Ik ken genoeg rasdieren die ook zo hun beperkingen kennen. Het fokken van rasdieren hoeft helemaal niet voor een beter fokprodukt te zorgen. Het is gewoon maar net wat je van het dier verwacht.

Leuk dat je de tinker ook als voorbeeld aanhaalt. Als er 1 ras is dat een voorgeschiedinis heet van inkruisen met vanalles en nog wat dan is het de tinker wel. En daar lopen toch hele leuke dieren tussen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:54

Inderdaad... En juist bij de Tinkers is "fokken" nog heel erg "gokken". Dus als je nu een gestempeld ras kruist met een Tinker ga je nog harder de "gok"kant op ipv de "fok"kant.... Zonde toch van de eigenschappen die je zeker graag terugziet in je veulen?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:28

een vriendin van mij had haar fjord laten dekken door een zwart bonte tinker hengst.
er kwam een groot veulen uit..
met donkere manen en staart...
en was gewoon groter als een fjordenveulen
hij was 2 dat ze m verkocht en toen zag je alleen een groot veulen,verder geen verschil

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:05

Heb je daar eventueel een foto van?