Leonoor schreef:Dit jaar heb ik uit een roodschimmelmerrie en een zwartbonte hengst een roodschimmel bonte met zwart in de manen gekregen.
De merrie is weer drachtig, van de zelfde hengst.
Ik weet dat er allemaal kleuren uit kunnen komen, de hengst is heterozygoot bont.
Maar stel dat het bont is, is het dan persé de moeder die vlekkleur bepaalt of heb ik ook kans op bijvoorbeeld een zwartbonte of een bruinbonte (vader van moeder)
Wie helpt?
Noch de moeder noch de vader bepalen de kleur maar eerder een combinatie van de twee.
Uw merrie: roodschimmel = vos schimmel en die draagt dus de vos en schimmel genen. De vraag hierbij is of zij ook de agouti gene draagt ... wat van een genetisch zwart paard een bruin gekleurd paard maakt.
= ee A? G? bb
De hengst : zwart bont = heeft dus minstens EEN zwarte gene en een bonte gene en geen agouti gene (anders was hij bruin)
= Ee aa gg Bb
Het veulen : als het zwarte manen heeft dan kan het nooit een vosschimmel zijn maar is hoogst waarschijnlijk een bruin-bont schimmel = het heeft dus vos en schimmel EN agouti gene van mama, zwart en bont gene van papa. Mama draagt dus minstens EEN agouti gene.
= Ee Aa Gg Bb
- je hebt altijd 50% kans op bont
- je hebt altijd 50% kans op schimmel
- je hebt altijd 50% kans op zwart als basis kleur
- je hebt altijd 50% kans op bruin
- je hebt altijd 50% kans op vos als basis kleur
mogelijke kleur combinaties zijn:
- vos, vosschimmel, vos bont, vos-bont schimmel
- zwart, zwartschimmel, zwart bont, zwart-bont schimmel
- bruin, bruinschimmel, bruin bont, bruin-bont schimmel
Als de moeder homozygoot is voor schimmel (= GG) dan is het 100% kans op schimmel, of homozygoot is voor agouti (= AA) dan is het 100% kans op bruin. Als zij ooit een zwart-gekleurd of een niet-schimmel veulen geeft dan weet je dat het 'Aa' en 'Gg' is en is ze dus heterzygoot voor agouti en schimmel genen.