Wat bepaalt de kleur van de ´bonte´ vlekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Wat bepaalt de kleur van de ´bonte´ vlekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 00:20

Dit jaar heb ik uit een roodschimmelmerrie en een zwartbonte hengst een roodschimmel bonte met zwart in de manen gekregen.
De merrie is weer drachtig, van de zelfde hengst.

Ik weet dat er allemaal kleuren uit kunnen komen, de hengst is heterozygoot bont.
Maar stel dat het bont is, is het dan persé de moeder die vlekkleur bepaalt of heb ik ook kans op bijvoorbeeld een zwartbonte of een bruinbonte (vader van moeder)

Wie helpt?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:36

PB CGJ12 anders effe. Die is met dat kleur gedoe bezig en kan je mss wel verder helpen???

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:49

Cassidy weet hier ook veel van

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:47

Leonoor schreef:
Dit jaar heb ik uit een roodschimmelmerrie en een zwartbonte hengst een roodschimmel bonte met zwart in de manen gekregen.
De merrie is weer drachtig, van de zelfde hengst.

Ik weet dat er allemaal kleuren uit kunnen komen, de hengst is heterozygoot bont.
Maar stel dat het bont is, is het dan persé de moeder die vlekkleur bepaalt of heb ik ook kans op bijvoorbeeld een zwartbonte of een bruinbonte (vader van moeder)

Wie helpt?

Noch de moeder noch de vader bepalen de kleur maar eerder een combinatie van de twee.

Uw merrie: roodschimmel = vos schimmel en die draagt dus de vos en schimmel genen. De vraag hierbij is of zij ook de agouti gene draagt ... wat van een genetisch zwart paard een bruin gekleurd paard maakt.
= ee A? G? bb

De hengst : zwart bont = heeft dus minstens EEN zwarte gene en een bonte gene en geen agouti gene (anders was hij bruin)
= Ee aa gg Bb

Het veulen : als het zwarte manen heeft dan kan het nooit een vosschimmel zijn maar is hoogst waarschijnlijk een bruin-bont schimmel = het heeft dus vos en schimmel EN agouti gene van mama, zwart en bont gene van papa. Mama draagt dus minstens EEN agouti gene.
= Ee Aa Gg Bb

- je hebt altijd 50% kans op bont
- je hebt altijd 50% kans op schimmel
- je hebt altijd 50% kans op zwart als basis kleur
- je hebt altijd 50% kans op bruin
- je hebt altijd 50% kans op vos als basis kleur

mogelijke kleur combinaties zijn:
- vos, vosschimmel, vos bont, vos-bont schimmel
- zwart, zwartschimmel, zwart bont, zwart-bont schimmel
- bruin, bruinschimmel, bruin bont, bruin-bont schimmel

Als de moeder homozygoot is voor schimmel (= GG) dan is het 100% kans op schimmel, of homozygoot is voor agouti (= AA) dan is het 100% kans op bruin. Als zij ooit een zwart-gekleurd of een niet-schimmel veulen geeft dan weet je dat het 'Aa' en 'Gg' is en is ze dus heterzygoot voor agouti en schimmel genen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:11

Dit gaat boven mijn kunnen Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:12

Dus samengevat........... hier is bijna alles mogelijk.
Pak je glazen bol er maar bij.............. Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:45

Zeer Basis kleur erfenis biologie:

- een veulen krijgt van ieder ouder EEN gene voor EEN specifiek eigenschap, de twee genen samen maken die eigenschap (kleur, bouw, enz enz)
- Een eigenschap gene kan in dominant vorm = dan 'toont' het, of recessief vorm = dan wordt het 'overschaduwt', geerfd worden.
- Dominant gene wordt met Hoofdletter beschreven, bijvoorbeeld voor de extension gene wat de aanwezigheid van zwart aanduid = E, en Recessief gene wordt met kleine letter beschreven, bijvoorbeeld voor de afwezigheid van extension gene (dus afwezigheid van zwart = aanwezigheid van vos) = e
- Dubbel aanwezigheid van een dominant of recessief gene wordt beschreven als zijnde Homozygoot, bijvoorbeeld EE (=zwart gekleurde paard die homozygoot is voor zwart) of ee (=vos gekleurde paard die homozygoot is voor vos)
- Enkel aanwezigheid van een dominant of recessief gene wordt beschreven als zijnde Heterozygoot, bijvoorbeeld Ee (=zwart gekelurde paard die vos gene ook draagt die heterzygoot is voor zwart EN vos)

- Er zijn maar twee basis kleuren bij paarden= zwart en vos.
- Zwart is dominant over vos
- Alle andere 'kleuren' en 'patronen' worden veroorzaakt door 'modifiers' (dwz genen die veranderingen aanbrengen) genen. Deze zijn bijvoorbeeld Agouti (= 'A' = veranderd zwart naar bruin), schimmel (='G' = veranderlijk of niet-veranderlijk), bont (= TO voor tobiano, O voor overo, enz), Creme (Ccr), Champagne, Dun (D) en nog veel meer.
- Bij deze 'modifiers' = als ze aanwezig zijn dan tonen zich, wat wil zeggen dat ze alleen geerfd worden in directe lijn van ouder op kind en slaan nooit een generatie over. (Hier moet een opmerking genoteerd worden over erfenis van bonte patronen ... later)
- Wat betreft kleuren is schimmel de dominantste genen ... het 'overschaduwd' alles! Wordt ALTIJD in directe lijn geerfd!

Het erfen van kleur kan je vergelijken als een Ui .... er zitten verschillende lagen aan ... basis (geboorte) kleur + bijkomende modifiers (de enige meer dominante als de andere).
Een voorbeeld die ik altijd geef:
je zou een mooie paard kunnen hebben met
zwart + vos + agouti + creme + dun + bont genen, of wel een bonte DUNSKIN (= valk/buckskin met dun gene) maar voeg daarbij EEN schimmel gene dan hebt je een bonte dunskin die uiteindelijke zal schimmelen en wit worden! Op leeftijd is het HEEL moeilijk om deze 'witte' paard te 'ontledigen' wat betreft kleur genen!

Hoop je er iets aan hebt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 17:04

die glazen bol is misschien nog duidelijker Knipoog
Maar ik snap je verhaal helemaal, dank je wel!