Springhengst op Alt-Oldenburger merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Springhengst op Alt-Oldenburger merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 17:22

Wij hebben behalve WPN-ers ook een geweldige ouderwetse zware merrie van het Alt-Oldenburgse/Ost Friesische type. Voor de kenners: Graf Oldenburg x Lord II. Het is een goed paard, recht van lijf en leden, goed gezond, maar echt een ouderwetse. We mennen en fokken wat met haar. Nu zijn er steeds meer 'WPN'-mensen die ons aanraden een keer een goede springhengst te gebruiken. We doen daar altijd wat lacherig over (zelf Chin-chin werd serieus genoemd........dan zou het dekgeld meer zijn dan de hele merrie heeft gekost), maar hebben toch ook wel zoiets, ach, waarom niet voor een keer?
Heeft iemand hier ervaring met dit soort kruisingen, wordt het wel wat, is er wel markt voor?
Laatst bijgewerkt door Kendra op 26-12-04 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:37

De f1 kruising gelders x springpaard heeft zichzelf wel bewezen(de sjiem bijv.)
Stal roelofs heeft een filosofie van groninger merries x volbloed x duits springbloed, ze zijn er wel succesvol mee(odermus, germus, sam r, enz) Zelf zou ik niet beginnen met chin chin, er zijn genoeg andere goede hengsten. Ik vind dat veel te duur voor een gewone merrie. Donderdagavond springavond op de hengstenkeuring van het KWPN. begin februari. Ik geloof dat er wel markt voor is, niet iedereen wil een iel paard of een heethoofd. Hangt een beetje van de merrielijn van je merrie af(veel predikaten?) en of er natuurlijk een mooi veulen uitkomt. Ik heb ook een zware merrie, ze geeft goede sportpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:40

De vorige eigenaren van Lisavivera (Loek x Goudsmid) hebben bij haar 5 Jumpilot Z veulens gefokt.
De laatste (Wilga) is vorig jaar bij ons geboren en was een mooi correct veulentje.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:22

Hoeveel percentage origineel bloed heeft je merrie?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 00:18

Yootha schreef:
Hoeveel percentage origineel bloed heeft je merrie?

Op het stamboekbewijs staan de percentages niet vermeld; maar de merrie zit in het hoofdstamboek. De vader, Graf Oldenburg komt uit de Deense tak (Lukas Rudbek x Obmand). Mv is Lord II (SchW). De moeder (Monja) en grootmoeder van de merrie zitten in het Haupstutbuch.

Een deel van de stam kun je trouwens bewonderen op http://www.ostfriesen-alt-oldenburger.de/
De moeder van onze merrie en een zus van de moeder staan daar te koop.