N.a.v. kraampakket. Hoe en wat? Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

N.a.v. kraampakket. Hoe en wat? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 15:11

Komend jaar krijgen we voor het eerst een veulen.
Ik ben nog nooit bij een geboorte geweest (wel kort na de geboorte) en weet dus eigenlijk ook niet precies hoe en wat.
Ik heb geen idee in hoeverre ik mijn merrietje moet helpen bij de geboorte en/of wanneer de veearts erbij geroepen moet worden.

Ik ga er vanuit dat mijn stalhouder me goed helpt, maar stel dat zij net niet aanwezig zijn ofzo...

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:40

Wil ik ook wel weten Tong uitsteken Ik heb ook nog nooit bij een bevalling geweest en moet in april ook voor de eerste keer Haha! Maar ik heb gelezen dat je aan de beentjes van het veulentje moet trekken, maar niet rechuit eruit trekken maar aan de beentjes trekken in de richting naar beneden van de merrie. Maar andere tips wil ik ook wel Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:39

Hebben jullie al wat boeken gekocht? We hadden eerder een topic met allemaal goede boeken waarin ontzettend veel staat uitgelegd!

Je moet bijvoorbeeld niet zomaar gaan trekken aan de benen! Altijd met een wee mee gaan.
Daarbij komt natuulijk dat de meeste merries het prima zelf kunnen, belangrijk is vooral om gelijk te controleren of het veulen in de juiste positie ligt, dus twee voor hoefjes, de een iets verder naar achteren dan de andere, met de hoefjes naar beneden wijzend. Op de voorbenen moet het koppie liggen.

flyhgur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:49

he jeddah ,

kan je me een boek aanbevelen , ik bedoel ik moet me merrie nog laten dekken dus het heeft geen echte haast maar ik ben liever goed voorbereid en zou graag wat tips over een goed boek hebben .
Ik heb geen flaue idee waar ik dat topic van die goede boeken kan vinden soms ben ik super blond en .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:51

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:14

Na afloop het nageboorte controleren, of het heel is en er niet afwijkend uit ziet.
Ook nooit de merrie direct nadat het veulen eruit is overeind proberen te krijgen of het veulen verslepen. De merrie perst zo hard dat het veulen als het ware leeggeperst wordt. Zodra het veulen eruit is moet alles dus eerst weer terugvloeien, dit zijn kwesties van seconden, maar toch niet geheel onbelangrijk om te melden voor sommige mensen.

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:45

Bella schreef:
Na afloop het nageboorte controleren, of het heel is en er niet afwijkend uit ziet.
Ook nooit de merrie direct nadat het veulen eruit is overeind proberen te krijgen of het veulen verslepen. De merrie perst zo hard dat het veulen als het ware leeggeperst wordt. Zodra het veulen eruit is moet alles dus eerst weer terugvloeien, dit zijn kwesties van seconden, maar toch niet geheel onbelangrijk om te melden voor sommige mensen.

Dit lijkt me iets voor een veearts die daar jaren voor gestudeerd heeft, ik zou niet kunnen zeggen of het compleet en/of goed in elkaar zit.

Wat ik altijd doe;
Ik was me handen eerst met ontsmettingsmiddel, dit kan zijn betadineschampoo of dettol. Ik maak de stal lekker dik met schoon stro en hou eventueel een handoekje (schoon uiteraard) om het veulen mee schoon te wrijven, mocht het zijn dat de merrie dit zelf niet doet, dat heb ik namelijk al een keer meegemaakt.
Als de merrie gaat bevallen, wacht ik eerst af wat ik het eerste zie; 2 voorvoetjes.
Ik laat de merrie eerst zelf persen, duurt het te lang dan help ik haar door bij elke wee rustig mee te trekken aan de voetjes. (geen vlies breken!!)
Zodra het hoofdje eruit is breek ik het vlies bij de snuit en wrijf ik de neus met me handen van boven naar beneden een paar keer uit zodat het meeste vocht eruit is, ook maak ik de mond wat schoon met me handen.
Meestal komt de rest daarna snel en laat ik het veulen verder liggen, zodra de merrie gaat staan breek de navelstreng vanzelf.
Meeste veulens gaan binnen een half uurtje staan, maar heb geduld.
Als het veulen wil drinken maar de tepel niet kan vinden, help ik het veulen vaak zodat hij daarna wat meer krachten heeft om het zelf te doen. Geef de merrie eventueel wat lauw water om te drinken.
De nageboorte moet eraf zijn na ong 2 á 2,5 uur. Is dat niet de het geval dat moet de va ingeschakeld worden.
Misschien had je ze al gezien, maar voor een mooi fotoverslag; [KS] Blosem zag het licht,...

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:45

Citaat:
Dit lijkt me iets voor een veearts die daar jaren voor gestudeerd heeft, ik zou niet kunnen zeggen of het compleet en/of goed in elkaar zit.

En toch hoef je hiervoor geen veearts te zijn. Als je voorzichtig bent kun je toch best zien of het niet half is of dat er stukken tussenuit zijn....niet iedereen haalt namelijk automatisch de veearts erbij, maar als er dan toch een stuk achter blijft in de baarmoeder kun je beste ontstekingen krijgen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:46

Ik kijk zelf ook altijd het nageboorte na! Uiteraard komt de DA de volgende dag ook kijken, maar als ik gelijk al zie dat er wat ontbreekt dan bel ik ook gelijk de DA!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 09:22

Heel duidelijk allemaal! Bedankt!
Ik denk dat ik hiernaast ook nog het boek "Van veulen tot volwassen paard" koop.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:07

ik zorg altijd dat ik iig betadine scrub in huis heb om de vulval van de merrie vantevoren te wassen en mijn handen en ermen te wassen op het moment dat ze begint. Betadine oplossing voor de navelstomp.
Verder handoeken, een flesje voor als het veulen die direct drinkt.
Vorig jaar werd hier een link geplaatst naar een arabierensite met alle mogelijke posities van het veulen en de oplossing om hem op de wereld te krijgen. Ik ga eens zoeken of ik de link nog heb.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:10

Rhea schreef:

Vorig jaar werd hier een link geplaatst naar een arabierensite met alle mogelijke posities van het veulen en de oplossing om hem op de wereld te krijgen. Ik ga eens zoeken of ik de link nog heb.

Ja,van deze site heb ik de kopieen liggen,erg handig en duidelijk voor als het NIET goed gaat!
Ik kan de site niet meer vinden,niet als ik gewoon het webadres intyp.......
( www.avfokkersbelang.com )
Bij interresse kan ik het eventueel faxen.(vraag via pb)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:18

av fokkersbelang is uit de lucht, ermee gestopt.
Pb Sabiy van het forum, zij had het stuk geschreven!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:30

Hoi Kitty, wat je in ieder geval bij de hand moet hebben is het telefoonnummer van je dierenarts (en een fototoestel, maar dat is van een andere orde - is bij jou vast wel in orde).

Er staat bij ons klaar:
- een emmer met een stapel handdoeken er naast
- jodium voor de navelstomp
- touw om de nageboorte op te binden
- een grote pot uiercreme om in noodgevallen te kunnen gebruiken als glijmiddel
- ook proberen we (samen met andere paardenmensen) een voorraadje biest aan te leggen of eventueel een 'noodpakket' aan te schaffen (is volgens mij van PAVO, daar zit biestvervanger in).

Overigens: in normale situaties hoef je helemaal niet aan het veulen te trekken, die komt er meestal zelf wel uit. Ook het idee dat iedereen maar kan gaan 'prutsen' als het veulen verkeerd ligt, is volledig uit de lucht gegrepen. Ik vraag me af of jullie wel eens een merrie in barensnood hebben gezien waarbij het veulen verkeerd lag, dan weet je - zeker als het om een groot paard gaat - dat dat niet een kwestie is van 'even draaien'. Direct de DA bellen dus als je veulen er 10 minuten na het breken van de waterblaas nog niet is en eventueel via de telefoon uit laten leggen wat je moet doen. Dit is echt geen werk voor amatuers.

Of je de dierenarts standaard laat komen, hangt van je zelf af. Onze veulens krijgen altijd een veulenprik. Standaard. Dus de DA komt. De nageboorte controleren we zelf.