(engels)volbloed!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olympic

(engels)volbloed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 14:27

hoi hoi!
wie van jullie hier heeft een (engels) volbloed??
en heeft deze ook gecoursed?
en wat is haar/zijn karakter?
hebben jullie meschien ook meer info over het omscholen van een ex-renpaard?
ik ben namelijk van plan over 2 jaar een eigen (engels)volbloedje te kopen, en dan het liefste een ex-renpaard, maar ik wil eerst een beetje weten waar ik dan aan begin Tong uitsteken
nouja, ben benieuwd!
Groetjes!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:55

Hoi, ik heb een Engelse volbloed. Deze heeft als 2-3 jarige gekoerst en best succesvol, totdat ze is stilgezet wegens een blessure. In mijn profiel staat een foto van haar (de schimmel).
Haar karakter? Het is een heel grappig beestje om te zien. Een echt trutje. Wil het liefst met rust gelaten worden door mensen, maar zoekt wel veel contact met andere paarden.... om die vervolgens een mep te verkopen als ze dan interesse tonen (typische merrie). Is ook niet om te kopen met lekker voer of brokjes.
Verder heel braaf in de omgang. Wandelt zo de trailer af (stormt er ook als een idioot weer af), je hoeft maar naar haar voetje te wijzen en ze tilt 'm al op als je hoeven uit gaat krabben. En heel gevoelig (dat zijn de meeste volbloeden wel).

Qua rijden is het in het begin wat moeilijk gegaan. Ze liep als een kip zonder kop (zo hard mogelijk). Dat kwam ook omdat er opeens een veel anders en zwaarder zadel op lag. Ook gewicht van de ruiter een stuk hoger. Bovendien moest ze opeens rondjes lopen en spieren gebruiken die ze nooit eerder hoefde te gebruiken. Dat leverde spierpijn op en in het begin heeft ze een tijd heel zuur gekeken als we haar gingen rijden. We hebben ook jaren met een gelpad onder het zadel gereden omdat ze zo gevoelig is.
Het was ook wennen dat ze opeens paarden in tegenovergestelde richting tegenkwam, of paarden die haar in een hoger tempo voorbij gingen. Maar we zijn heel geduldig gebleven. Vooral niet proberen om in tempo terug te rijden want daar werd ze faalangstig van. En na een maand of 3 begon het kwartje opeens te vallen en ging ze wat meer ontspannen. Aan de teugel ging ze vanaf het begin al vanzelf.
Na een half jaartje uitgebracht in de B en meteen wp gelopen. Binnen 2 jaartjes naar de L2 met winstpunten. Maar ze heeft nog niet zoveel wedstrijden gelopen (wegens varkenspest, MKZ, verbouwing, ander paard volop in de training, enz). Inmiddels is het een superpaardje om te rijden. Heel licht aan de hulpen. Je denkt bij wijze van spreken aan wijken, en ze doet het al, zonder dat je de hulpen hebt gegeven.
Dwingen kan niet. Je kunt haar heel vaak vragen om iets voor je te doen, maar als zij het niet wil heb je die dag gewoon pech. Met de zweep bereik je alleen maar faalangst en een heet paard. Je moet ten allen tijde je geduld bewaren.

Een volbloed kan ook een heel fijn crosspaard worden, als ze genoeg springtalent hebben. Weet waar je aan begint en zorg voor goede begeleiding (liefst van iemand die ook verstand heeft van volbloeds).

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Olympic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 16:08

oke, bedankt!
mooie beestje trouwens en ze lijkt me een super paard!
nog bedankt voor de tips, en als het dan zover is (duurt nog wel ff) dan neem ik zeker hulp, en ga ik niet zelf doktoren, want dan heb k kans dat ik alles erger maak.
nogmaals bedankt!
Groetjes!

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:29

De moeder van mijn verzorgpony is een engels volbloed. Haar oma heeft ook echt coursen gelopen en blijkt succesvol te zijn geweest! De fokker zei dat de moeder wel een beetje een trut af en toe was maar dat hoeft niet aan het ras te liggen. Yentl moet af en toe wel echt duidelijk gemaakt worden dat ik de baas ben en niet zij!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:17

De mijne is ook een beetje een trutje. Maar dat kan ook komen omdat het een merrie is. Ze is wel heel hooghartig, en ze kan mensen die langs de kant staan te kijken echt zo'n blik geven van: Ik ben meer dan jij. Maar dat maakt haar juist ook weer heel grappig.
Karakters verschillen. We hebben er hier ook ooit een gehad die ik verschrikkelijk vond. Dat was een hengst.

Olympic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 18:44

wat ik eigenlijk ook niet snap...
waarom hebben veel mensen iets tegen (engels)volbloeden??
dat snap ik niet helemaal, kan iemand mij dit uitleggen??
Groetjes!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:16

ik heb een kruising Haha!

arabier x engelse volbloed....
beauty heeft veel weg van het paard van scum Haha! (van karakter he)

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:57

ik heb ook een volbloed gehad heb nu een arabier maar zit eraan te denken een volbloed erbij te nemen. ik koers met deze paarden

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:53

Ik heb een kruising met een engelse volbloed.

Die merrie heeft een karakter waar je U tegen zegt Bloos! Schijnheilig Haha!

Ze gedraagt zich alleen als het haar bevalt. Ze is heel eenkennig dus mij doet ze niets. Maar toen ze voor het eerst bekapt werd en laatst bij de tandarts was ze woedend. Ze komt dan recht overeind Bloos! en is echt pisnijdig. Ze ziet er heel lief uit, maar schijn bedriegd Schijnheilig

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 08:01

Olympic schreef:
wat ik eigenlijk ook niet snap...
waarom hebben veel mensen iets tegen (engels)volbloeden??
dat snap ik niet helemaal, kan iemand mij dit uitleggen??
Groetjes!

Ik denk dat dat wel meevalt. Er zijn ook veel mensen met Engels volbloeden en die vinden KWPN-ers bijvoorbeeld dan weer niks. Ik kan ook niet zeggen dat ik ooit nadelig gepunt ben met dat paardje. Ik krijg gewoon de punten die ik verdien. Daarbij, als je een volbloed goed traint gaat hij er ook heel anders uitzien. Die van mij heeft nu veel meer bespiering in de hals gekregen. Ik kreeg zelfs laatst al eens de opmerking dat ze niet geloofden dat het een Engelse volbloed was omdat ze er meer als een gewone KWPN-er uitzag.
Nou, dan heb ik mijn werk als ruiter toch goed gedaan. Lachen

Mag ik vragen waarom je zo graag een ex-renpaard wilt?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:52

Taygalover schreef:
Ik heb een kruising met een engelse volbloed.

Die merrie heeft een karakter waar je U tegen zegt Bloos! Schijnheilig Haha!

Ze gedraagt zich alleen als het haar bevalt. Ze is heel eenkennig dus mij doet ze niets. Maar toen ze voor het eerst bekapt werd en laatst bij de tandarts was ze woedend. Ze komt dan recht overeind Bloos! en is echt pisnijdig. Ze ziet er heel lief uit, maar schijn bedriegd Schijnheilig

dat is beauty ook 1kennig Knipoog

Olympic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 11:39

omdat ik later graag met renpaarden wil werken, en toch wel een uitdaging wil, maar uiteraard niet zonder professionele hulp:P
Groetjes!

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:56

zal wel lastig worden aangezien het niet zo goed gata met de rensport of je moet naar het buitenland

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:42

Ik heb ook een tijdje op een merrie gereden, en die had het karakter van een ruin. Ze was speels, rustig en ontzettend lief. Je kon er lekker dresuur mee rijden, maar ook heerlijk mee springen!! En dit is een zuivere engelse volbloed, maar ze heeft niet op de baan gelopen.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:15

Ik heb ook een EV komt van de renbaan. Maar er is al een topic over Engels volbloed dus daar kan je al veel lezen. Daar kun je al veel lezen over hun....lieve maar soms... karaktertjes.
Haal dat topic eens naar boven ddar zijn er een heleboel

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:54

Mijn zus heeft een Engels Volvloed keer KWPN. Een heel leuk paardje, ze is wel 19 maar ik denk dat ze toen ze wat jonger was heel druk was. Lady heeft Z-dressuur, M-springen en Z-cross gelopen.
Haar vader was Pericles, op zijn 22e heeft hij zijn been gebroken tijdens een race en is afgemaakt, ze kunnen dus wel lang blijven leven en presteren Knipoog .

Maarja, due info van mij was denk ik niet echt iets waar je wat aan hebt Haha! .

Olympic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 21:12

zo dan! 22! Bloos!
haha, wat gaaf allemaal zeg!
ben ook van plan in engeland te gaan werken later, want daar gaat het veel beter met de rensport *LOL*
maar ik zal die toppic eens bekijken! thnxx voor de tip Knipoog
Groetjes!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:31

22e? Voglens mij mogen ze niet langer dan tot hun 8e ofzo op de baan lopen. Of was het dan geen officiele race?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:39

bij arabieren is het dat de merries tot hun 8e mogen rennen de hengsten tot hun 12e. dus lijkt me stug dat een 22 jarig volbloed nog in de koers gelopen heeft

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:48

amaldas schreef:
bij arabieren is het dat de merries tot hun 8e mogen rennen de hengsten tot hun 12e. dus lijkt me stug dat een 22 jarig volbloed nog in de koers gelopen heeft

Dat is volgens mij bij Engelse volbloeden ook zo. Mijn schoonbroer ooit een hele succesvolle merrie als 7jarige als laatse in gezet op een ren. En toen ik hem vroeg hij haar niet meer inschreef (ze verdiende nl. best leuk geld) zei hij dat dat was omdat ze met 8 jaar niet meer mogen rennen. Dat heeft iets met het veiligstellen van het fokprogramma te maken dacht ik. Dus het verhaal van de 22 jarig lijkt mij ook een broodje aap. Scheve mond

volbloedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:17

Hallo, heb ook een volbloedruin, nu 13 jaar. Hij heeft ook van z'n 2e tot z'n 3e op de baan gelopen, toen hebben m'n zus en ik 'm omgeschoold naar dressuur. Dat ging niet erg snel, maar met wat geduld begon het ergens op te lijken. Uiteindelijk heb ik M2 met hem gereden, voordat ik wegens tijdgebrek ben gestopt met wedstrijden. Nu train ik hem nog wel eens dressuurmatig (niet te vaak, want ze vervelen zich snel..) en hij loopt zonder moeite een aantal Z-oefeningen hoor, dus het zijn hele lekkere veelzijdige paardjes, want een sprongetje draait 'ie z'n pootje ook niet voor om. Qua karakter zijn ze vaak in de omgang superlief en aanhankelijk, echte knuffelbeesten. Onder het zadel moet je ze goed in de gaten houden, want ze houden wel van een testritje...als ze de kans krijgen spelen ze gewoon een spelletje met je. Maar ze voor het blok zetten, werkt niet, want dan doen ze nix meer, dus je moet vaak met ze "onderhandelen". Het zijn ook vaak behoorlijke aanstellertjes, dan zien ze achter elke boom een potentieel dodelijke belager ofzo en dan moeten ze natuurlijk heel snel wegspringen....
Ik vind ze errug lachen, heb ook een tijdje echte koerspaarden getraind, dat waren ook van die monstertjes, maar echt kicken om ze eens te racen!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:28

volbloedje schreef:
Hallo, heb ook een volbloedruin, nu 13 jaar. Hij heeft ook van z'n 2e tot z'n 3e op de baan gelopen, toen hebben m'n zus en ik 'm omgeschoold naar dressuur. Dat ging niet erg snel, maar met wat geduld begon het ergens op te lijken. Uiteindelijk heb ik M2 met hem gereden, voordat ik wegens tijdgebrek ben gestopt met wedstrijden. Nu train ik hem nog wel eens dressuurmatig (niet te vaak, want ze vervelen zich snel..) en hij loopt zonder moeite een aantal Z-oefeningen hoor,

Dat vind ik wel knap. De meeste bloedjes zijn geen echte dressuursterren. Rond het M1 houdt het toch meestal wel op, een uitzondering daar gelaten. Ze zijn idd snel verveeld, maar dat komt ook wel omdat ze zo intelligent zijn.

Citaat:
Qua karakter zijn ze vaak in de omgang superlief en aanhankelijk, echte knuffelbeesten.

Die ervaring heb ik niet. Van alle bloedjes die wij op stal hebben en gehad hebben zat er maar 1 knuffel tussen, en de rest is erg op zichzelf. Die houden helemaal niet van knuffelen.

Citaat:
Onder het zadel moet je ze goed in de gaten houden, want ze houden wel van een testritje...als ze de kans krijgen spelen ze gewoon een spelletje met je. Maar ze voor het blok zetten, werkt niet, want dan doen ze nix meer, dus je moet vaak met ze "onderhandelen".

Klopt, dwingen heeft geen zin. Je kunt het ze netjes vragen, maar als ze het echt niet willen heb je gewoon pech. Haha!

Citaat:
Het zijn ook vaak behoorlijke aanstellertjes, dan zien ze achter elke boom een potentieel dodelijke belager ofzo en dan moeten ze natuurlijk heel snel wegspringen....

En die ervaring heb ik ook niet. Ze zijn allemaal erg dapper en gaan overal braaf langsaf. Er zit geeneen zeikerd bij.
[/quote]

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:54

Tayga is wel een echte knuffelkont Haha!

Ze is eigenlijk nergens bang voor, maar heeft wel veel last van kaboutertjes overal.

Misschien komt het omdat ze niet 100% is Schijnheilig

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:25

Mijn bijrijdpaard is een Engels volbloed merrie die ook op de baan heeft gelopen. In het begin in de bak af en toe het probleem dat ze alleen maar in de richting wilde lopen waarin andere paarden liepen en datsoort dingen. Ze heeft het nu heel goed opgepakt en loopt keurig netjes dressuur. Je moet echter niets afdwingen, want na een onterechte tik blijft ze springen en bokken netzo lang totdat je er af ligt, ze weet echter wel donders goed wanneer je terecht boos op dr bent, dan werkt ze vaak na een beetje tegensputteren wel gewoon mee. Springen vindt ze echt geweldig en de techniek is ook aardig goed. Als je lekker met dr in het bos bent merk je pas goed hoe hard ze kan! Op stal is het bestwel een knuffel, zolang je maar niet aan dr hoofd komt. Poetsen vindt ze alleen leuk met een hele zachte borstel, en bij voorkeur korter dan 5 minuten. Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 08:49

Ja, poetsen met een zachte borstel! Ze hebben zo'n gevoelig huidje, als je er met een vinger naar wijst dan trillen ze al. Manen trekken komt bij de mijne ook niet in Frage.