Wie kan mij meer vertellen over de Gelderse hengst Parcival, kan er weinig over vinden, ik heb sinds een paar weken een 2,5 jarige vosruin van hem
Danoontje
Geplaatst: 23-12-04 20:14
Sizz
Geplaatst: 23-12-04 20:22
Ah leuk!!! De mensen waar deze hengst van is ken ik best wel goed, opzich. Niet super, maar zijn dochters rijden in onze kring en we praten er best vaak mee. Maar oke.........
Ik zie Parcival best vaak op de ZZ lich wedstrijden waar mijn moeder ook komt. Het is een mooi paard met goeie bewegingen. Hij loopt nu ZZ zwaar onder Maaike Lassche. Op de wedstrijden dat ik hem gezien heb liep hij altijd rond de 62.00 procent of hoger en vaak ook in de prijzen. Het is een luek beest om te zien en loopt ook erg goed dressuur voor een Gelders paard. Volgens mij valt zijn karakter ook best mee, in het begin wel druk op een neiuw terrein maar daarna weer rustig. Ik heb hem nog nooit iets raars zien doen. Hoogstens een beetje showen.
Extra info: Parcival, de topper van het verrichtingsonderzoek 2000. Zowel aangespannen als onder het zadel weet hij te imponeren. Hij heeft het F.S.P. type Gelderse paarden gewonnen.
Het onderzoeksrapport geeft aan dat Parcival een eerlijke, betrouwbare hengst is, veel bereidheid heeft om te werken, en zich goed laat bewerken. De hengst heeft veel dressuuraanleg.
De springaanleg wordt als ruim voldoende beoordeeld en Parcival heeft veel tot zeer veel aanleg voor het aangespannen werk.
Ook als het om beweging gaat scoort Parcival hoog. In het onderzoeksrapport wordt vermeld: " In draf heeft hij voldoende ruimte. Hij heeft veel houding en ruim voldoende afdruk. In galop heeft hij veel ruimte en zeer veel afdruk."
Parcival brengt zeer goede nakomelingen, o.a. in de nationale merriekeuring: van de 6 beste veulens waren er 5 van Parcival. parcival is inmiddels al 2e dressuuraanwinst voor de fokkerij van zowel gelderse- als rijpaarden.
Hij heeft een onderzoeksrapport zoals het hoort voor een Gelders paard: aanleg op alle fronten!!.
Moeder Erika is keur, en ook de moeder van Laurentz. Parcival won in 2000 de Hartog trofee.
Afstamming Koss x Erica Ik moet zeggen dat het nu een mooier paard is. En ook nog beter loopt.
Parcival is in 2000 goedgekeurd bij het KWPN. Deze zoon van Koss (v. El Corona) werd verrichtings-kampioen bij de Gelderse hengsten. Zijn vader Koss is Z-springen en ZZ-dressuur startgerechtigd. De moederlijn van Parcival bestaat uit drie generaties keur, waarbij moeder Erika zelfs het predikaat preferent heeft behaald. Deze merrie is tevens de moeder van de KWPN goedgekeurde hengst Laurentz.
Parcival toont zeer veel aanleg voor de hogere dressuur en geeft zijn kwaliteiten door aan zijn kinderen. In zowel 2001 als 2002 werd namelijk een Parcival-nakomeling Nationaal Veulenkampioen in Ermelo.
En een super mooi foto.........
Danoontje
Geplaatst: 23-12-04 20:26
Uit het onderzoekrapport: Parcival is een eerlijke, betrouwbare hengst. Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich goed bewerken. De stap is ruim, actief en zuiver. In draf heeft Parcival ruim voldoende ruimte. Hij heeft veel houding en ruim voldoende afdruk. Het voorbeengebruik is iets rollend. In galop heeft Parcival veel ruimte en zeer veel afdruk. De hengst heeft een goed gebruik van het voorbeen en beschikt over veel balans. Als dressuurpaard heeft Parcival ruim voldoende tot veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een goed gevoel. Als springpaard heeft Parcival ruim voldoende afdruk. De voorbeentechniek is goed en de hengst basculeert ruim voldoende. De hengst houdt zich vast in de achterhand. Parcival lijkt voorzichtig en toont over voldoende vermogen te beschikken. Als springpaard heeft Parcival voldoende tot ruim voldoende aanleg en hij geeft zijn ruiter een ruim voldoende gevoel. In het aangespannen werk beschikt Parcival over veel bereidheid om te werken en de hengst laat zich ruim voldoende bewerken. Parcival heeft een betrouwbaar karakter en hij heeft veel looplust. Parcival heeft een ruime, krachtige en regelmatige stap. In draf heeft de hengst een goede houding en goed voorbeengebruik. Het achterbeen vertoont ruim voldoende afdruk en wordt ruim voldoende onder de massa geplaatst. In de galop beschikt Parcival over veel ruimte en zeer veel houding en afdruk. Parcival heeft een goede oprichting en ruim voldoende wendbaarheid. In de trekproef heeft de hengst een goede houding. Hij is gewillig bij het aanzetten en toont een grote inzet. Als aangespannen paard heeft Parcival veel tot zeer veel aanleg. Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal... Dressuur Springen Stap Draf Galop Aanleg Afdruk Techniek Vermogen Aanleg 8 7,5 8,5 8 7,5 7 6,5 7
KOSS 92.12546 EL CORONA 86.1613 AMOR 1196 PREF SGLDT TORBERTHA 24488 KEUR PREF ERONA 86.603 KEUR GOUDSMID 1374 KEUR NANNIE 10494 KEUR PREF ERIKA 86.5190 KEUR UNITAS 343 STB HOOGHEID 1396 PREF SGLDT Weet je zo ongeveer genoeg? [color=#][/color]
Danoontje
Geplaatst: 23-12-04 20:29
Beetje ingewikkeld misschien om te lezen enz.
Vliendertje
Geplaatst: 23-12-04 20:56
ik zal dit topic ook maar is gaan volgen....kan ik miesschien wat meet over ons watje te weten komen he ini: ini's watje ( beetje onduidelijke foto en kijk niet naar mij...! )
Mansolein
Geplaatst: 24-12-04 08:21
Hij staat ter dekking bij www.jboeve.nl dus daar staat wel het een en ander aan informatie over Parcival.
Anoniem
Geplaatst: 24-12-04 10:42
Dit is mijn merrie van Parcival(x Hendo). Ze is 2,5 jaar en kan erg goed lopen, en het is een knuffelkont
Vliendertje
Geplaatst: 24-12-04 11:10
jah vivi ook!
Flip
Geplaatst: 24-12-04 13:55
dit is een veulen van parsival (op deze foto iets van 2 dagen oud). Hij kreeg op de keuring een eerste premie en werd 2e.
Vliendertje
Geplaatst: 24-12-04 14:46
wat een kleintje! maja...dat is meestal wel zo
inib
Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-04 17:33
Miss Sisa en Danoontje hartstikke bedankt voor de foto,s, Vivaldi mag nog wel een beetje groeien als hij er zo uit wil zien, het is nu nog een grote pony maar ik ga er vanuit dat het goed komt, die Geldersen groeien altijd nogal lang door, Ik had een Zichem X Goudsmid, die was als 2,5 jarige 1.54mtr en hij is uitgegroeid naar 1.69. Zo groot hoeft Vivaldi (Watje) niet te worden 1.65 is ook groot zat maar hij is nu nog zo smal en ieletjes. Hij is verder heel braaf al had hij me vandaag goed te pakken. Hij is 10 dagen geleden gecastreerd en omdat dat niet helemaal fijn ging wil ik hem nog niet loslaten en houd hem aan de longeerlijn, ik lette 1 tel niet op en hij heeft me de hele bak doorgesleurd, hij sprong met 4 benen van de grond, morgen toch maar eens los doen, hij voelt zich weer kiplekker
Vliendertje
Geplaatst: 25-12-04 17:41
haha iniiii wil je dat maandag doen..? *bloos* dan kan ik ut ook zien...
Flip
Geplaatst: 25-12-04 19:31
nonixjuh schreef:
wat een kleintje! maja...dat is meestal wel zo
tja hij was pas 2 dagen. Is nu trouwens heel wat groter, en heel mooi ! Is trouwens de opfok in msschien zien we hem over een paar jaar wel weer terug .
Sodera
Geplaatst: 26-12-04 20:24
misschien dat je even op www.vandenbergholland.com kunt kijken, dit zijn de eigenaren van de hengst! ken hun net als MissSisa van de wedstrijden!
Een staande ovatie... Parcival werd als vijfde veulen uit moeder Erika keur pref. geboren bij fokker A.J. Heijink op 29 april 1997. Na Laurentz kochten gebroeders van den Berg elk jaar de veulens van Erika en dus ook Parcival werd hun eigendom. Als half broer van de goedgekeurde hengst wilden de gebroeders hem in eerste instantie helemaal niet voor de keuring brengen. "Twee broers uit dezelfde moeder, de kans dat hij erdoor heen zou komen, vonden we veel te klein.", aldus Henk van den Berg. Een kennis van hen adviseerde hen Parcival toch te laten zien en dus ging Parcival voor de nakeuring in Ermelo.
Roland van `t Oever bracht hem aangespannen uit in Ermelo. Parcival was de enige hengst dat jaar die aangespannen een changement kon laten zien. Dit leidde tot een staande ovatie van het publiek. Hier bleek al wat een talent dit paard in zich heeft!
Nog een talent van dit paard is uitbreken. Een echte Houdini, geen staldeur is veilig voor hem. Speciaal voor hem zijn er speciale sloten op zijn staldeur gezet. Afwachten hoe lang hij nu weer nodig heeft om dit systeem uit te vogelen....
Vader : Koss Moeder : Erika keur pref., Unitas x Folio. Gelders paard van het jaar 2000 Kleur : donkere vos, stokmaat 166 cm
Het onderzoeksrapport Hierin wordt aangegeven dat Parcival een eerlijke, betrouwbare hengst is. Hij toont veel bereidheid tot werken. De stap is ruim en aktief en in de draf heeft de hengst ruim voldoende ruimte, veel houding en ruim voldoende afdruk. De galop is uitstekend met veel ruimte en extra veel afdruk. Parcival laat zich goed bewerken en toont veel balans. De dressuuraanleg is voldoende tot veel, bij het springen presteerde de hengst ruim voldoende met goede techniek en bascule. Aangespannen overtuigde de hengst met een uitzonderlijk goede galop voor de showwagen.
Parcival fokt veulens met veel front, balans, een mooie halslijn en ruimte in de bewegingen.
Dit staat er op hun site over Parcival!!! (staat nog veel meer, moet je maar even kijken)
Desiree
Geplaatst: 27-12-04 18:30
zijn vader Koss is mooi gefokt: Elcaro x Goudsmid. Goudsmid is een zeer bekende hengst die goed kon springen, ook basistype. Koss is dan ook zeer geschikt om te springen. Ik heb hem in ernstige overweging voor mijn merrie. D.m.v. Parcival bewijst Koss een goede vererver te zijn, vooral op veelzijdig gebied. En dat is wat ik wil; een veelzijdig sportpaard.
Anoniem
Geplaatst: 27-12-04 18:48
Desiree schreef:
zijn vader Koss is mooi gefokt: Elcaro x Goudsmid.
Zal wel een vergissing zijn, maar zijn vader was El Corona (Doruto X Amor) dus nog beter gefokt dan Elcaro
Albert
Geplaatst: 27-12-04 18:56
Ilindra schreef:
dus nog beter gefokt dan Elcaro
Die als afstamming Zeoliet X Luckeyboy xx heeft.
inib
Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-04 16:33
Op mijn paier staat dat Koss een El Corona X Unitas is, heb alleen het paspoort nog maar, kan dus niet zien wat daar weer achter zit
Sizz
Geplaatst: 28-12-04 16:39
De Afstammeling van KOSS is: El Corona*Goudsmid*Apollo.
Desiree
Geplaatst: 28-12-04 19:05
Ilindra schreef:
Zal wel een vergissing zijn, maar zijn vader was El Corona (Doruto X Amor) dus nog beter gefokt dan Elcaro
STOM STOM STOM! Je hebt 100% gelijk! En dat weet ik best, maar ik heb me gewoon in de namen vergist.
shan
Geplaatst: 28-12-04 21:23
vererft hij maat?
Albert
Geplaatst: 28-12-04 21:58
shan schreef:
vererft hij maat?
Parcival vererft vooral de eigenschappen van zijn moeder. Zij is een brede, grote, zware Gelderse.
inib
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-04 17:12
Jullie hebben gelijk, heb niet goed gelezen, Parcival is Koss X Unitas, maar iedereen alvast bedankt, weet nu ook wat er achter Koss zit na een beetje puzzelwerk. En Albert je zegt dat hij maat vererft, dan heb ik nog hoop want Vivaldi is net aan 1.60 als hij het al haalt, hij zal nog wel een beetje groeien