Fokken met duitse hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billythekid

Fokken met duitse hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 17:27

Als ik een in Duitsland gestationeerde hengst (bv Holstein) wil gebruiken voor mijn KWPN merrie waar moet ik dan rekening mee houden wat betreft registratie en onkosten?
Wellicht zijn hier mensen die dat al eerder gedaan hebben en me kunnen informeren.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:43

welke heb je op het oog?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:45

Ik zou het niet weten. Maar eigenlijk een best interressante vraag......

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:55

Best direct contact opnemen met hengstehouder en je stamboek die moeten het je direct kunnen uitleggen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:03

@Alabastro: Idd, maar wel erg makkelijk............

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:07

Dat zijn de enige die de echte kosten kunnen zeggen omdat zij die bepalen. Het hangt er toch ook vanaf welke firma het transport doet en of de hengst al dan niet opgenomen is in een hengstverteilungsplan, of hij in een europees erkend station staat, enz.
Dus de enige oplossing waar je wat aan hebt als je wil weten waar je aan toe bent.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:09

alabastro schreef:
Dat zijn de enige die de echte kosten kunnen zeggen omdat zij die bepalen. Het hangt er toch ook vanaf welke firma het transport doet en of de hengst al dan niet opgenomen is in een hengstverteilungsplan, of hij in een europees erkend station staat, enz.
Dus de enige oplossing waar je wat aan hebt als je wil weten waar je aan toe bent.

Ja dat weet ik ook wel, maar het staat er zo 'droog'

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:10

De regels liggen gewoon vast. Holstein is een erkend stamboek dus het veulen wordt in het hulpstamboek ingeschreven
Afhankelijk van de prestaties van de vader moet het veulen als driejarige bij inschrijving voldoen aan de eisen van het KWPN.
Dat is dus vooral voor een merrie van toepassing.
Ze moet veterinair voldoen aan de PROK eisen en ik denk dat die tegen die tijd aangepast zijn. En ze moet een prestatietest doen.
Je kan al deze voorwaarden op de site van het KWPN vinden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:48

Billythekid schreef:
Als ik een in Duitsland gestationeerde hengst (bv Holstein) wil gebruiken voor mijn KWPN merrie waar moet ik dan rekening mee houden wat betreft registratie en onkosten?
Wellicht zijn hier mensen die dat al eerder gedaan hebben en me kunnen informeren.

Gewoon fokken met een Nederlandse hengst heb je de minste problemen.
En blijven zitten waar je zit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:52

ceasario schreef:

Je geeft antwoord aan een nieuwe user, denk je nu echt dat je iemand met zo'n antwoord verder helpt Verward

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:07

sarabande schreef:
Je geeft antwoord aan een nieuwe user, denk je nu echt dat je iemand met zo'n antwoord verder helpt Verward

Ik denk het wel als ik zie wat jij een nieuwe "users" presenteert.
Die kan toch op de site nergens het woord hulpstamboek vinden in combi met PROK etc.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:13

ceasario schreef:
Ik denk het wel als ik zie wat jij een nieuwe "users" presenteert.
Die kan toch op de site nergens het woord hulpstamboek vinden in combi met PROK etc.

Ik ga er niet van uit dat een nieuwe user minderbegaafd is, maar wel dat zijn/haar vraag op zijn minst serieus beantwoord zou kunnen worden.

Dat is het verschil

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:16

ceasario schreef:

Waarom? Als de hengst je enorm aanstaat zou ik voor een Duitse hengst gaan. Zeker als het bloed goed aansluit op je paard. Als het goed uitpakt is die stamboekopname op driejarige leeftijd het probleem niet.

Het gaat toch uiteindelijk om het paard wat je voor ogen hebt om te fokken, niet om het papiertje wat erbij zit?

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:19

Als ze allemaal zo reageren als jij loopt de hele kerk leeg. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:27

annegti schreef:
Waarom? Als de hengst je enorm aanstaat zou ik voor een Duitse hengst gaan. Zeker als het bloed goed aansluit op je paard. Als het goed uitpakt is die stamboekopname op driejarige leeftijd het probleem niet.

Het gaat toch uiteindelijk om het paard wat je voor ogen hebt om te fokken, niet om het papiertje wat erbij zit?

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Je ziet het prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:05

als het een KWPN hengst is die goedgekeurd is krijg je en register A papieren erbij als ik het goed heb....en tja de kosten hangen ervan af..hoever het verzonden moet worden e.d. daarvoor kun je toch het beste contact met de leverancier en het dekstation waar jij je paard wil laten dekken heen!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:12

Citaat:
Als ze allemaal zo reageren als jij loopt de hele kerk leeg.

Daar gaan we weer

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:26

Hallo, Billythekid vraagt duidelijk wat de onkosten en het papierwerk zijn. Billythekid: ik neem aan dat je bij het KWPN wil registreren? Ik neem aan dat TS niet de eerste is die dit doet..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:26

joostvangestel schreef:
Hallo, Billythekid vraagt duidelijk wat de onkosten en het papierwerk zijn. Billythekid: ik neem aan dat je bij het KWPN wil registreren? Ik neem aan dat TS niet de eerste is die dit doet..

Het antwoord hierop is al gegeven: verschilt per hengst/hengstenhouder etc. Als je aan een specifieke hengst zit te denken neem je contact op met je hengstenhouder en vraag je om de kosten voor deze hengst. Er is dus geen algemeen antwoordt op te geven, alleen voorbeelden.

Dit jaar had je bv voor 1300 euro je paard drachtig kunnen hebben van Rubin Royal. (excl. bijkomende kosten voor scannen etc. en btw)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:30

annegti schreef:
Dit jaar had je bv voor 1300 euro je paard drachtig kunnen hebben van Rubin Royal. (excl. bijkomende kosten voor scannen etc. en btw)

En dan moet dat veulen nog ergens van een paspoort worden voorzien en eventueel een stamboekpapier.
En als dat bv. stamboekpapier er is en het is een merrieveulen hoe gaat het trajekt dan verder voor de TS.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:47

Er maken zich een boel mensen nog druk om dit topic, behalve Billy zelf.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:01

Excuseme schreef:
Er maken zich een boel mensen nog druk om dit topic, behalve Billy zelf.

Dat was ook de bedoeling.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:05

Denk ook even aan de Duitse dekvoorwaarden Haha! Haha!

(die zijn er namelijk niet... Schijnheilig Knipoog )

lievenrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:09

De voorwaarden om in te schrijven in het BWP zijn; de hengst moet minimum 6 jaar oud zijn en ze kijken hierbij naar zijn prestaties, om het veulen in te schrijven betaal je 150 euro denk ik, en het wordt opgenomen in het veulenboek, andere kosten zoals opvoelen, e.d. zijn voor de eigenaar van de merrie.

Als je naar duitsland gaat, bv: naar holstein betaal je per rietje, velen vergeten dit soms, ze denken het is goedkoop maar als je enkele keren moet terug gaan loopt het ook al aardig op(dit is natuurlijk voor staatshengsten zoals cassini, corrado, espri,for pleasure,...), natuurlijk zijn er ook achter poortjes, maar in hannover gaat dit niet meer, wil je een hengst gebruiken dan moet je vanaf volgend jaar met je merrie naar daar gaan, omdat ze zouden zien of het wel effectief in een hannoveraner geinsimineerd wordt(ze doen dit omdat erin de voorafgaande jaren hier omtrend veel misbruik werd van gemaakt)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:11

Missouri schreef:
Denk ook even aan de Duitse dekvoorwaarden Haha! Haha!

(die zijn er namelijk niet... Schijnheilig Knipoog )

Nee??? Hmmm lekker makkelijk!!! Haha!