wie weet wat te vertellen over de hengst BENTLEY?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

wie weet wat te vertellen over de hengst BENTLEY?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:33

hoi!

ik heb net een merrie gekocht van 12 jaar met de afstamming Haha!

BENTLEY X ULFT Vork

van de hengst bentley heb ik geen info....

duss als iemand daar wat over weet....?????

alvast OK dan! bedankt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:55

de vader van bentley is purioso en is ook de vader van cocktail OK dan!

maar wat bentley heeft gedaan?????
hij is wel goedgekeurd en zijn nakomelingen mogen er ook wel wezen *LOL*

ik weet niet eens of het springbloed of dressuurbloed is.... Blond

wie kan mij helpen?????

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:55

Bentley (Purioso x Garant x Nicolas xx)
Geb dat: 17 maart 1983
kleur: bruin
stokmaat: 167
Fokfamilie: fokfam 177

Verrichting Ermelo 1986
Eerlijk, goed humeur, gehoorzaam, tamelijk terughoudend. Bij begin onderzoek nog groen. Moeilijke mond, zet zich graag vast op het bit en heeft moeite om in aanleuning te gaan. Wegens moeilijke mond enkele keren extra gelongeerd. Als hij naar de hand toe voorwaarts wordt gereden wil hij wel in aanleuning gaan en is dan plezierig te rijden.
Eerste deel onderzoek stap soms onregelmatig en neigt dan naar telgang. Stap later duidelijk verbeterd. In draf soms wisselvallig, goed gebruik achterbeen. Galop krachtig maar door problemen met aanleuning tamelijk zoekend. Steekt bij springen het voorbeen weg en houdt zijn rug vast. Attent op de sprong. Pakt in terrein goed aan en laat goede sprongen zien. Voldoende bereidheid om te werken, ervaart werk als tamelijk licht. Voldoende aanleg als dressuur- en als springpaard, ruim voldoende aanleg als terreinpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand, die hetzelfde bleef. Eet normaal.
Rustig stalgedrag.
Bij aankomst links achter dik been, na een week weer normaal. Op 07-03 koliekaanval. Op 18-03 bij veterinaire keuring links achter onregelmatig, spatproef links sterk positief. Bij nader onderzoek in de Faculteit voor Diergeneeskunde in Utrecht blijkt hij in draf links achter licht onregelmatig, mogelijk veroorzaakt door matige veranderingen in kootgewricht gecombineerd met incoördinatie van de bewegingen mogelijk van neurogene aard. Naderhand geen onregelmatigheid meer geconstateerd. Op 18-04 hoefzweer. Op 25-05 tweede koliekaanval.
Rapportage afgesloten op 02-06.

Verrichtingscijfers
Stap 6.5
Draf 6.5
Galop 7
Rijproef 6.3
Springen vrij 7.5
Springen ohz 7
Terreinproef 7.5
Karakter 7
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 7
Puntentotaal 71.30
Max punten 100
Plaatsing 13e van 24 (17)
Jaar verrichting 1986
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1988 (veulens)
De van deze hengst getoonde veulens bleken wat de geprikte veulens betreft zeer fors te zijn ontwikkeld en wat de uitgezochte veulens betreft te variëren van voldoende tot best. Ze zijn rijtypisch met veel ras. De getoonde collectie was uniform.
Het hoofd is goed gevormd en sprekend met een attent oog. De hals is goed gevormd, heeft een goede lengte en wordt in beweging goed gedragen. De schoft is goed ontwikkeld en loopt lang door. De schouder is uitgesproken goed van lengte en ligging. De rug is voldoende sterk gebouwd, soms iets flauw. De lendenen zijn goed gespierd en goed aangesloten. De croupe is goed gevormd, sterk gespierd en vertoont de gewenste lengte. Het voorbeen is soms iets steil, maar doorgaans goed van bouw en stand. Ook het achterbeen is goed van bouw en stand, terwijl het beenwerk in het algemeen veel kwaliteit heeft.
De stap bleek voldoende tot goed te zijn. De draf wordt gekenmerkt door ruimte, kracht en souplesse. De veulens bleken te kunnen verkorten en verlengen. Ze gaan in draf 'zitten' en maken duidelijk front. De veulens gaan vóór meermalen wijd.
De veterinaire bevindingen hebben betrekking op een spronggewricht dat soms iets knobbelig is.

Kort samengevat: uniforme groep rijtypisch gebouwde en veel ras vertonende veulens, die best kunnen draven en daarbij een mooi front maken.
Getoond: 13 veulens uit 54 dekkingen.

Afstammelingen 1991 (september; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Bentley voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afkeuring 2000 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt de inmiddels geëxporteerde Bentley definitief afgekeurd.
Hij scoort met zijn exterieurindex beneden gemiddeld (respectievelijk 96 en 98). Daarnaast blijkt uit zijn springindex van 105 (btr 76%) en dressuurindex 91 (btr 72%) dat de hengst er niet in is geslaagd een positieve bijdrage aan de fokkerij te leveren.

Overige informatie
Exterieuromschrijving 1986
Voldoende rijtypisch gebouwd met sprekend hoofd en gespierde croupe. Op het middenstuk moet een bemerking worden gemaakt. Het model als zodanig zou in zijn totaliteit iets meer harmonie kunnen hebben.

1994 (november)
Export naar Tsjechië.

2000 jan afgekeurd op afst (11-jarigen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 17:22

bedankt!!!!! OK dan!

waar heb je die info gevonden????? Blond
(aangezien ik op google heb gezocht en nix kon vinden behalve nakomelingen.)

alleen een beetje erg jammer dat hij toch nog is afgekeurd Boos!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 17:29

over de nakomelingen.....

mijn merrie heeft dus wel een mooie hals met genoeg lengte.
heeft hoogte 1.70 en heeft een zeer mooie draf Kwijl

annemiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 01:29

Afbeelding

bentley

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:40

Als je in het vervolg nog info zoekt over een hengst: bel naar het KWPN die sturen je een kopie op met de bovenstaande gegevens.

Ik heb trouwens een Wagenaar x Bentley. De bentley merrie staat nog hier in de buurt. Het is een tamelijk fors paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:46

zij is ook best fors, maar zeer mooie gangen.
op deze foto lijkt het wel een manegepaard,maar dat is echt vertekend beeld hoor! Cheese!
ze is geen fotomodel!!!! Afbeelding

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:58

superwoman schreef:
bedankt!!!!! OK dan!

waar heb je die info gevonden????? Blond
(aangezien ik op google heb gezocht en nix kon vinden behalve nakomelingen.)

alleen een beetje erg jammer dat hij toch nog is afgekeurd Boos!

Ze heeft het gevonden op www.kwpnstallion.com maar daar moet je je wel aanmelden en het kost wat!!!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:58

hmz telgang in stap.. heeft mijne van Bentley soms ook last van als hij haast heeft buiten. Bentley is springbloed, ik vind ook dat zijn nakomelingen er wel mogen wezen wel chique paardjes. Misschien dat ik nog tijd heb om een paar foto's van Bentley in te scannen. Die van mij is vrij iel, maar daar zit ook geen ulft (ook vrij fors) achter maar meer volbloed enzo. Stephanie Peters heeft een merrie van Bentley genaamd Kelian, die grand prix dressuur loopt. Zijn wel foto's van te vinden op internet. Zoek wel even naar wat links en dan plaats ik die zo..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:11

http://www.stephanie-peters.nl/flash/websitenl.htm
Een link naar de site van Stephanie Peters even zoeken op paarden en dan Kelian.
http://www.hippofoto.be/
En dat de database nk nijmegen 2003 (vanaf pagina 42)
In een oud hengstenboekje heb ik staan dat hij van zijn jaargang in eerste instantie het mooiste veulenrapport had. Die van mij lijkt qua bouw best veel op die kelian, alleen een mooier hoofd (meer het hoofd van zijn pappa). Verder is hij best nerveus,schrikachtig en gevoelig. Maar wel heel lief tegen mensen die hij kent (vreemde vind hij een beetje eng).