Verslagg hengstencompetitie Weert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Verslagg hengstencompetitie Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:05

Wat een verademing! Het commentaar na de proeven werd dit jaar verzorgt door dhr. Ton de Ridder OK dan!
Eerlijk, met opbouwende kritiek en complimenteus.
Wel erg jammer dat dit deskundige commentaar niet overeenkwam met de cijfers die bij de combinaties gegeven werden Verward

Mijn indrukken van de meest opvallende combi's (heb helaas geen aantekeningen gemaakt)
Rhodium, had ik na de laaiend enthousiaste reacties na Hengelo meer van verwacht. In de draf vond ik hem nog wat gewoontjes en ik miste een stukje elastiek. Stap was ook erg matig.
Pardon, mist schoudervrijheid, erg klassiek en degelijk, veel moeite met lengtebuiging, zag je vooral terug in de appuyementen in draf. Wel heel netjes voorgesteld maar hij mist het gemak waarmee het zou moeten gaan.
Charming, ondergewaardeerd in punten, erg fijn paard, viel mij vorig jaar ook al positief op. Veel lossigheid, vanzelfsprekend beeld, veel knie.
Riverdance, netjes voorgesteld, mist wat rek in het lijf.
Prestige, buitengewoon ordinair model, stampt er vrolijk op los, komt niet tot dragen en zodra Christa hem wel op het achterbeen probeert te zetten komt hij in staking. Niet zo prettig heerschap.

Florencio, was overduidelijk de beste, publiek had hem graag op 1 willen zien. Liep weer super fijn, heel erg constant, met veel tact en balans.
San Remo, Edward krijgt hem steeds beter aan elkaar OK dan! Toch blijft die achterhand er nog niet echt onder, Edward moet hem ook blijven ondersteunen, paard zou geen stap alleen kunnen lopen.
Scandic, eerste gedeelte van de proef heel gewoontjes, aan het einde zet Remy er wat meer druk op. Nu het jeugdige er af is wordt hij steeds gewoner. Stappen was gewoon weer slecht en dat kwam niet terug in de punten.
Skydancer, heel vriendelijk voorgesteld, maar het blijft een ponytje met een voor mij oninteressante afstamming.
Special D, erg onrustig in de aanleuning, wordt nu wel weer beter nu hij meer op lengte gehoude wordt. Heeft nog veel moeite met het op eigen benen lopen. Complimenten voor Van Silfhout dat ze deze weg zijn ingeslagen en zich niet door de competitie laten overhaasten of van de wijs laten brengen. Zoals ze nu bezig zijn zal Special binnenkort weer van zich laten spreken.

Sandreo, ging weer fijn gedragen door de baan, wel wat spanning en daardoor een ietwat onrustige aanleuning.
Tango, gewoontjes en heel erg stout.
Trento, wordt helemaal in elkaar gereden, paard wordt slechter, steeds meer spanning. Doodzonde. Verruimen was met name in draf bijzonder slecht.
Troy, kreeg een bijzonder aardig cadeautje :/ Hij krabbelde weer heel snel zijn proefje door, volgens mij was de ingestudeerde proef al met 4 minuten klaar en daarna werden we 'getrakteerd' op nog wat lange lijnen in draf. Er kwam geen einde aan die proef en toen uiteindelijk het belletje klonk hoorde ik om mij heen een grote zucht van opluchting. Na het afgroeten lieten een paar stalmeiden behoorlijk van zich horen, zij waren de enige, ik heb geen applaus vanaf de tribune gehoord. Nogal genant.
Leuk hoe het shabrack match-te met de sponsorborden Lips are sealed
Tuschinsky, beetje brutaal hengstje, extra draven maar doet wat hectisch aan.

Opvallend:
De dieren met Jazz in de afstamming waren bijzonder spooky en brutaal. Ze schrokken allemaal van hetzelfde spook in dezelfde hoek.
(zal wel toevallig zijn want volgens de meeste Bokkers kan dat niet aan Jazz liggen Schijnheilig )

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:07

En wie reed Troy nu?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:08

Niels Bax

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:14

Leuk dat Charming het nogsteeds zo goed doet, ik vond dat vorig jaar ook al één van de beste! OK dan! Al kijk ik er dan niet echt met een fokkers-bril naar natuurlijk...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:59

Sjuimpje schreef:
Pardon, mist schoudervrijheid, erg klassiek en degelijk, veel moeite met lengtebuiging, zag je vooral terug in de appuyementen in draf. Wel heel netjes voorgesteld maar hij mist het gemak waarmee het zou moeten gaan.

Het verbaasd me niks.
Het is algemeen bekend dat Weyden zelf een eindprodukt is.

Pardon heeft het volgens mij gehaald in de verrichting door zijn "bekende" moederlijn.
Gekoppeld aan een Weyden kon het niet stuk.

Wij hebben Pardon gebruikt om het genetisch materiaal van Weyden dat we nodig hadden om de stam (Weyden-It's Otto is de zelfde moederlijn)
En wij hebben de stam van It's Otto-Vorstjuweel , de andere kant in,waaruit de nodige sportpaarden zijn gekomen. .

En dat is in onze ogen gelukt.

En hebben een produkt volgens kenners waarbij bovengenoemde bezwaren niet van toepassing zijn.
Moet er wel bij zeggen dat het een volledig niet KWPN-type is.

En zo zie je maar weer: Op elk potje past niet de zelfde deksel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:22

Het commentaar van Ton de Ridder was inderdaad ontzettend fijn, duidelijk vanuit het duitse Dressurskala. Telkens weer begon hij met de takt/het ritme, of dat voor elkaar was evt. in combi met ontspanning.
Terwijl hij menig paard ook meer over de rug gereden wou hebben... ik kon me erg goed vinden in zijn woorden.

Pardon heb ik helaas gemist. Ceasario, vind je Weyden echt een eindproduct? Verward

Mijn kritische kanttekening van de dag:

Niels reedt Troy helemaal niet verkeerd voor de anderhalve week die hij erop zit. Dat blijf ik een fijne hengst vinden, ook als de draf niet zo spectaculair is, het is een heel functioneel paard.

Wie hebben hier toch steeds Scandic voor buffel uitgemaakt?! Ik vond er een jaar later wederom niets buffeligs aan. Heel eerlijk; eigenlijk vond ik Trento meer buffel gecombineerd met een hackney-gang.... vreemde combi...
Scandic is een fijn paard en in combi met Remy... Lovers De stap blijft een aandachtspunt, er moet goed gelet worden op behoudt van de takt. Maar ik zie liever zo'n kortere vluggere stap, dan die ellenlange trage bewegingen die menig ander hengst liet zien. Hoe krijg je die nou ooit snel en bij elkaar?
Riverdance vond ik véél beter dan vorig jaar, m.a.w. alles wat ie kan is eraan gereden. Zit dan ook een goede ruiter op... Knipoog
Prestige viel me vreselijk tegen nu, wat heeft Christa daarmee uitgespookt?
Florencio, tja. Die stak er inderdaad bovenuit, maar dat is in mijn ogen nou een eindproduct. Hij lijkt wat kort in het lijf maar gaat als met vleugeltjes door de baan. Heel fijn om naar te kijken.
San remo breekt nog steeds af in de rug. Zit in z'n genen, doen z'n broers ook. Helaas.
Skydancer is imo de eenvoudige versie van Florencio, het broertje dat net die "x-factor" mist. Maar heerlijk voorgesteld door oh zo vriendelijk rijdende Karen Galema.
Special D heeft het getroffen met Diederik, hij zit er nu sinds 6 weken op en hij scheen heel slecht te zijn geweest toen ie bij hun op stal kwam. Maar ma van Silfhout roemde de hengst, vooral om z'n karakter.
Jeetje wat is Tuschinski hectisch, die leek niet te weten waar ie die benen moest laten.
Sandreo is ontzettend mooi, gaat mooi gedragen de baan door, beweegt redelijk functioneel.
Charming spreekt me aan als eindproduct, als aansprekend sportpaard. Is niemand ooit die ellenlange stap opgevallen?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:54

Van de Z groep was Rhodium veruit het beste, galop was zeer aansprekend, draf kan beter maar héél functioneel en hele mooie zijgangen van hem gezien zowel in draf als in galop.
Riverdance en Charming deden het ook leuk, de rest van deze groep had gewoon thuis moeten blijven.

In de M was Florencio een klasse apart wat een gemak en vanzelfsprekendheid straalt hij uit, weergaloze klasse. Toen HP hem een beetje terug nam in draf bleef hij gewoon verder doormacheren alleen zelfs nog meer opwaaarts zonder ook maar een klein beetje aan tact te moeten inleveren ....
Special werd fijn voorgesteld maar ik ben bang dat de hengst gewoon te weinig kwaliteit heeft. Galop is gewoon en in draf ging hij nogal wijd en heeft een beetje een irritante manier van draven. Qua model lijkt hij ook minder te imponeren dan voorheen.
San Remo ziet er op stand leuk uit maar daar is ook alles mee gezegd. Kan o sluiten en galop was gewoon zeer matig.

De L Groep was denk tekenend voor het beleid waar het KWPN op het moment mee bezig is.
Tango erg gewoon paard, zal hoog scoren op de exterieur ladder maar dat is dan ook het enige Huilen
Trento lijkt ook zijn beste dagen gehad te hebben Maar daar zal de bestuurster wel beetje invloed op hebben gehad.
Tuschinski vond ik niet verkeerd maar het is mijn niet helemaal duidelijk wat het nut is van knieen die worden opgetrokken tot hun oren Verward
Troy vond ik terecht dat de jury hem relatief hoog durfde te punten. Vond het een mooi model en als één van de weinige hengsten van vanavond bewoog hij FUNCTIONEEL en dat was vanmiddag maar sporadisch het geval. Hele fijna stap en uitmuntende Galop, Draf matig maar wel verbeterd, kan aan gesleuteld worden.
Sandreo was de terechte winnaar 3 fijna gangen maar erg onrustige aanleuning/hoofd. Maar een dekhengst

O O Na zo'n dagje ga je toch weer je eigen simpele paardjes thuis meer waarderen, was zo'n dag toch nog ergens goed voor Haha! Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:08

Aimee schreef:

Pardon heb ik helaas gemist. Ceasario, vind je Weyden echt een eindproduct? Verward

Dat vindt ik inderdaad
Het werd al mee gedeeld zijn zoon miste de soepelheid.
En die begrenzing heb je de vaderlijn (vooral Grande en Wenzel ook nog) van Weyden te danken.

Die moederlijn heeft 2 hoofdlijnen Die weer opgedeeld zijn in 3 lijnen.

De 2 hoofdlijnen zijn Artimis en Vorstjuweel.(volle zusters)

Artimes gaat Grandia vandaar 1 richting Weyden
2 richting Denemarken ook weer van het zelfde
3 Little Love (Landadel) Lijkt nog het meest op de moederlijn.

En Vorstjuweel is genoeg bekend in Nederland.
Ook hier is bij sommige aanparing het tot een einde gelopen.

Nl na de moeder van It's Otto.
Citaat:
Grootmoeder Tivonne (Farn) is niemand minder dan de moeder van het wereldberoemde springpaard It’s Otto (Sultan) waarmee Goeff Billington een vijfde plaats behaalde op de Olympische Spelen. Daarnaast bracht Tivonne ook het internationale springpaard Kingston (Burggraaf), de goedgekeurde hengst Sir Otto (Burggraaf) en het nationale dressuurpaard Ferdinand (Sultan).

Maar hier blijf ik geloven in die hit Vorstjuweel die voor de melkkar(over de keien) liep totdat ze er bij neer viel. En deze lijn rechtstreeks te behouden geeft voor ons die extra dieren.
In mijn ogen zat die vol genen van de moederlijn.
Wat je generaties lang terug vindt en ziet.(Vandaar dat we Pardon-Weyden geleend hadden) Knipoog
Een merrielijn die stempeld.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:37

Wie reed Travolta's nieuwmoed? Ik zag dat hij derde was geworden in de L.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:57

Springen was beetje hetzelfde als in Hengelo Lachen

En verrekes koud, maar wel gezellig Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 01:00

ceasario schreef:
Het verbaasd me niks.
Het is algemeen bekend dat Weyden zelf een eindprodukt is.

Lijkt me geen algemeen bekend gegeven en ook niet echt relevant binnen dit topic.

Het grappige is dat ik indertijd de veulens zag en hier op bokt zei dat ze weinig schoudervrijheid hadden. Dat liet Pardon zelf ook zien, overigens zag het er naar uit dat de Z proef erg snel was ingeprogrameerd.
Charming valt wat uit elkaar, maar laat en nette verrichting zien. De best stappende Donnerruf moet wat meer doorgereden worden en dat was duidelijk het probleem met meer hengsten. Jaques zal volgende keer zelf wel weer op Prestige stappen, maar het model is zo eenvoudig geworden dat hij niet echt interessant meer lijkt als fokhengst.
Ik begrijp nu ook dat hij vorig jaar zo braaf bleef staan tijdens de prijsuitreiking, hij staat gewoon graag stil: D

Special D zit in een tussenfase, lijkt in model een ander paard, is nog wat onrustig in het front, maar duidelijk op de goede weg. Mooie zijgangen. Ook Son de Niro, was ondanks de spanning die erop stond, toch erg vooruitgegaan. Dat Florencio en Scandic hetzelfde stapcijfer kregen is echt de grap van de dag, maar daarover hebben anderen zich al uitgelaten. Ondanks dat Ton de Ridder duidelijk zei dat Remy heel slim en getrict gereden had, b.v. galop op de middenlijn zodat niet uit te maken was of hij in de verkeerde galop zat, kreeg hij toch weer hele hoge punten.

Troy is mooier van model geworden heeft een super galop, maar de draf is om te huilen. Trento wordt steeds slechter gereden en vooral de uitgestrekte gangen lukken niet meer, jammer hij blijft een heel mooie hengst. Ben benieuwd wat al die dekkingen opleveren.
Halfbroer Tuschinski liet een fijne proef zien met veel draagkracht en schwung. Sandreo scoort hoog met een fijne galoppade en goed stap, alhoewel zijn achterbeengebruik soms even minder wordt.
Tango kon mij nooit bekoren en was nu ook ongehoorzaam.Verder toonde het sportpaardenstamboek AES nog 2 hengsten met beide Jazz in hun pedigree en dat demonstreerden ze duidelijk. Ed maakt dubbele tijd op San Remo, en moest zelf lachen bij het commentaar.

De hengsten worden bijna allemaal door zulke professionals gereden, die hun zwakke punten verbloemen, dat het erg moeilijk lijkt voor veel fokkers om de zwakke punten te onderkennen. En juist dat is belangrijk om een keuze te bepalen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 07:28

sarabande schreef:
Lijkt me geen algemeen bekend gegeven en ook niet echt relevant binnen dit topic.

Het grappige is dat ik indertijd de veulens zag en hier op bokt zei dat ze weinig schoudervrijheid hadden.

Behalve die "ene" die op de hengstenshow zijn grootvader en vader cq.de stam vertegenwoordigde Haha!

Laat dan het algemeen gegeven zijn dat hij (Weyden) gezien het commentaar op zijn zoon, geen schoudervrijheid vererft.

Tenzij er men van uit gaat dat het uit de moederlijn afkomstig moet zijn.
En dan kom je bv. bij Farmer. de vader van o.a. Lowina !
Laatst bijgewerkt door ceasario op 17-12-04 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 07:37

Ik geloof niet dat de tekortkomingen van Pardon verhaald kunnen worden op Weyden, ik zou dat eerder aan de combinatie met Wulia wijten. Een fantastische merrie maar eentje die naar mijn mening wel wat meer bloed zou kunnen gebruiken.

Ik vind Scandic een buffel, die zou het goed doen met Quatro en Prestige in een klavertje drie. Hij is nu wel wat meer uit elkaar gekomen waardoor het meer een flinke Wienerwurst op poten is. Ik vind er echt helemaal niets aan Remy rijdt hem fantastisch, daar valt echt niets over te zeggen.

Troy is misschien functioneel, maar die functionaliteit zou om gezet moeten worden in 'fijn te kneden'. De draf blijft echter slecht. Alleen tijdens de ereronde liet hij een verruiming zien alleen ging die niet bergop, hij werd nog eens 10 cm kleiner en langer Haha!

Werd Travolta's Nieuwmoed niet door Judith Ribbels gereden? Matige presentatie, erg hectische proef met een nog meer hectisch dravend beestje.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 07:52

Sjuimpje schreef:
Ik geloof niet dat de tekortkomingen van Pardon verhaald kunnen worden op Weyden, ik zou dat eerder aan de combinatie met Wulia wijten. .

Als dat zo is ,wat is de meerwaarde dan van Weyden voor de fokkerij in het "algemeen".
Behalve dat hij Nederland en het Hannoveraansstamboek een tijd lang op de Olympische kaart heeft gehouden.(Voor mij zelf heb ik al toegelicht)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:04

sarabande schreef:
De hengsten worden bijna allemaal door zulke professionals gereden, die hun zwakke punten verbloemen, dat het erg moeilijk lijkt voor veel fokkers om de zwakke punten te onderkennen. En juist dat is belangrijk om een keuze te bepalen

Ligt dat aan het vakmanschap van de ruiters of aan het " vakmanschap" van de " fokkers".

Maar je kunt ook anders fokken als je voor een hengst gaat.

nL Door te kijken wat zijn de sterke punten voor de fokkerij van die fokker.
Want als je de zwakke punten niet hebt het waargenomen zullen ze waarschijnlijk ook niet aanwezig zijn bij het merriemateriaal van die zelfde fokker.,anders waren ze wel herkenbaar voor die fokker.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 08:23

ceasario schreef:
Als dat zo is ,wat is de meerwaarde dan van Weyden voor de fokkerij in het "algemeen".
Behalve dat hij Nederland en het Hannoveraansstamboek een tijd lang op de Olympische kaart heeft gehouden.(Voor mij zelf heb ik al toegelicht)

Ik vind dat er zat shnittige merrietjes binnen het KWPN rondlopen die een heel goede combi zouden kunnen vormen met Weyden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:25

Sjuimpje schreef:
Ik vind dat er zat sh(n)ittige merrietjes binnen het KWPN rondlopen die een heel goede combi zouden kunnen vormen met Weyden.

Dat vind jij.
Maar niet iedereen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:04

sarabande schreef:
. Jaques zal volgende keer zelf wel weer op Prestige stappen, maar het model is zo eenvoudig geworden dat hij niet echt interessant meer lijkt als fokhengst.
Ik begrijp nu ook dat hij vorig jaar zo braaf bleef staan tijdens de prijsuitreiking, hij staat gewoon graag stil: D

Ook hier kun je weer simpel concluderen net als bij Weyden dat de vader Silvano N(Olympische deelnemer) ( de vader van Prestige) ook weer een eindprodukt is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 09:23

Ceas,
in tegenstelling tot jou geef ik continue mijn eigen mening en praat ik alleen voor mijzelf ipv zo simpel een conclusie te trekken alsof jij alleen de wijsheid in pacht hebt.
Zo lopen iedere keer de discussie in de soep omdat jij niet open staat voor andermans meningen.
Het is nog niet zolang geleden trouwens dat Weyden een opvallend hoog percentage goed scorende nakomelingen op de Pavo had lopen, dit terwijl Weyden nooit hoge dekcijfers heeft gehad. Toch een opvallend feit.

Prestige vind ik ook geen slim doordacht fokproduct, van Goodtimes is bekend dat hij beknopt fokt, ik zelf zou voor een Goodtimes altijd een hengst met rek (en een werkbaar karakter) gebruiken en dat heeft Silvano nou eenmaal niet.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:34

Ik heb een super hengstencompetitie gehad. Heb veel geluisterd. En heb gelukkig ook andere dingen gehoord en gezien als hier gezegd word. Ik had het geluk tussen echte topfokkers te zitten. Dus heb mooi mijn mondje dicht gehouden. En dat zal ik hier verstandig ook maar doen. Ieder zo zijn eigen mening maar ik raad mensen aan wel zelf te gaan kijken ipv alle commentaar van hier over te nemen... Ieder zo zijn smaak en ieder zo zijn oordeel. Ik heb het heel gezellig gehad!

Misschien nog wel een leuke vraag, want van welke paarden die er in de hengstencompetitie lopen denken jullie dat ze de kwaliteiten voor een grand prix paard hebben en daar naar verwachting ook zullen komen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:48

Grib wie verteld jou dat anderen niet naast mensen zaten die er verstand van hebben, of waaruit concludeer jij dat degenen die hier een verslag neerzetten, puur op het op deze middag gereden zijn en onderschreven door zeer professioneel commentaar van Ton de Ridder er geen kijk op hebben.
Of specialistischer gevraagd: over welke hengsten ben je het in de bijna eensluidende commentaren, vanuit de eigens smaak en inzicht niet eens?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:12

waar staan uitslagen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:30

Overigens is er niemand die net zo als wij ook het springen gezien hebben, maar daar ook wat verstandigs over kunnen zeggen.
Ik vond de Nummero Uno's tegenvallen met name in het voorbeengebruik en vond het leuk dat flegmatiek aandoende combinatie Gerald Geesink met Casco de barrage won in het Z

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:11

Ik vind meningen van andere mensen altijd leuk om te lezen.
Nu heb jij Grib de mening gehoord van mensen die er volgens jou echt verstand van hebben en dan houd je die mening voor je. Waarom?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:29

essie79 schreef:
Ik vind meningen van andere mensen altijd leuk om te lezen.
Nu heb jij Grib de mening gehoord van mensen die er volgens jou echt verstand van hebben en dan houd je die mening voor je. Waarom?

Dat word hier toch weer tot de grond afgefikt Knipoog