drachtig en koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Superstar

drachtig en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 16:24

Dag paardenmensen....
Mijn paard is nu ongeveer zeven maanden drachtig en heeft sinds die tijd al vier keer ernstige koliek gehad....de een-na-laatste keer heeft de dierarts gevoeld en was ze nog wel drachtig. Voor de dracht heeft ze nog nooit koliek gehad. Heeft iemand hier ervaring mee? De verschijnselen zijn: sloom, lusteloos, veel liggen, zich laten vallen, happen naar de buik, rollen, zweten en hijgen....? We staan voor een raadsel.....

Maaike22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:34

Vervelend zeg.
Mijn paard heeft van die periodes dat ze vaak koliek heeft, maar had ze volgens mij niet tijdens de dracht. Niet dat ik me kan herinneren.
Sterkte ermee.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:09

Er was niets aan de hand met de baarmoeder?? Onze merrie heeft een baarmoederverdraaiing gehad, en daar wordt je echt niet blij van! dus laat dr goed in de gate houden!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:13

Hou je paard heel goed in de gaten! Mijn merrie heeft vorig jaar op 7 a 8 maanden een koliek aanval gehad en is daarna nooit meer dezelfde geworden binnen haar dracht. Ze lag heel heel veel en liet zich ook vallen aan de hand! Ik wil je niet bang maken maar bij 10 maanden verloor ze haar veulen... Hou haar alsjeblieft heel goed in de gaten!!!

Dit jaar is ze weer drachtig en gelukkig is ze nu helemaal gezond. Ik voer haar nu heel veel vitaminen bij en probeer haar voer niet erg te veranderen.

Hou haar heel goed in de gaten en laat je niets aanpraten! Voor vragen kan je me pb-en.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:29

Als je kuilgras voert, probeer dit dan eens te vervangen door hooi.
Het is bij ons een aantal keren voor gekomen, dat met name oudere merrie's tijdens de dracht geen kuilgras (voordroog gras) meer verdroegen.

Deze merrie's hadden een overmatige gas ontwikkeling met forse koliek als gevolg.

Voor de goede orde, onze voordroogkuil, was prima en de andere (ook drachtige) paarden hadden nergens last van.

Het voeren van extra veel vitamine, raad ik je (tenzij door de VA voorgeschreven) beslist af.

Niet alle overmaat aan vitamines kan door het lichaam op een natuurlijke manier afgescheiden worden, met als gevolg dat er grote schade aan de lever kan ontstaan, waardoor ook het veulen gevaar loopt.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:10

Mijn merrie heeft het ook eens gehad en de veearts toen vertelde mij dat het ook kan komen doordat het veulen dan gaat draaien en kan drukken op de ingewanden van de merrie wat deze koliekaanvallen kan veroorzaken, de merrie kreeg toen gewoon hooi gevoerd.
Of het waar is weet ik niet want ik heb deze veearts niet meer omdat hij toen mijn merrie met iets injecteerde en dit fout deed waardoor mijn merrie een zeer dikke pijnlijke hals kreeg waar etter uitliep en dit heeft wel even geduurd.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:22

Spikers schreef:
Mijn merrie heeft het ook eens gehad en de veearts toen vertelde mij dat het ook kan komen doordat het veulen dan gaat draaien en kan drukken op de ingewanden van de merrie wat deze koliekaanvallen kan veroorzaken, de merrie kreeg toen gewoon hooi gevoerd.
Of het waar is weet ik niet want ik heb deze veearts niet meer omdat hij toen mijn merrie met iets injecteerde en dit fout deed waardoor mijn merrie een zeer dikke pijnlijke hals kreeg waar etter uitliep en dit heeft wel even geduurd.

Dat zou wel mogelijk zijn, als de dracht een heel eind verder is.
Aangezien ze "pas" in de 7e maand zit, lijkt me dit hoogst onwaarschijnlijk.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:00

Wel het was toch echt de zevende maand daarom zeg ik ook dat ik niet weet of het waar is omdat ik ook al zoiets had van ja maar dat klopt niet helemaal.
Ik had toen een vervangende veearts waar zoals je in het verhaal kan lezen even iets niet goed ging met het injecteren.

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:44

Mijn merrie heeft ook geregeld kolieken tijdens haar dracht. De kolieken beginnen meestal rond een maand of zeven. Volgens mij komt het door het veulen dat beweegt, mijn merrie geeft ook steeds kanjers van veulens.

Deze dracht heeft ze nog geen koliek gehad, duimen dat het zo blijft.

Hou je merrie toch maar extra in de gaten. Sterkte.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:38

Kitten"]
Als je kuilgras voert, probeer dit dan eens te vervangen door hooi.
[/quote]

Helemaal mee eens!

[quote="Kitten schreef:
Het voeren van extra veel vitamine, raad ik je (tenzij door de VA voorgeschreven) beslist af.

Niet alle overmaat aan vitamines kan door het lichaam op een natuurlijke manier afgescheiden worden, met als gevolg dat er grote schade aan de lever kan ontstaan, waardoor ook het veulen gevaar loopt.

Ik voer mijn merrie extra mineralen en vitaminen bij (ik zie dat ik heel veel heb staan, dit is overdreven, ik schrok van het bericht en heb daarom overdreven gereageerd) en sinds ze dat krijgt is ze veel vrolijker en fitter. Mijn merrie heeft er dus zichtbaar baat bij. Ze krijgt de helft van wat aanbevolen op de verpakking staat. (Subli mineralen)

Superstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 22:20

Vandaag de vijfde koliek aanval......

De dierarts zei dat idd vanaf een maand of 9 een paard koliek kan krijgen door het veulen wat draait en/of tegen de ingewanden aan duwt, voor die tijd komt het niet vaak voor. Ik geef haar al sinds een maand of drie hooi ipv kuil, ze krijgt voldoende brok en muslie bijgevoerd. Ze heeft twee vitaminen/mineralen kuren (op aanraden van de dierenarts) gehad. Omdat de dierenartsen het nu ook niet meer weten (en ik en waarschijnlijk het paard zelf ook er helemaal gek van worden..) ga ik met haar naar de kliniek.....een algeheel onderzoek, ik hoop dat daar wat uit komt!!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:52

Jeetje niet leuk ik hoop dat alles ok is met moeders en kind en veel sterkte.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 06:46

Superstar schreef:

De dierarts zei dat idd vanaf een maand of 9 een paard koliek kan krijgen door het veulen wat draait en/of tegen de ingewanden aan duwt, voor die tijd komt het niet vaak voor. Ik geef haar al sinds een maand of drie hooi ipv kuil, ze krijgt voldoende brok en muslie bijgevoerd. Ze heeft twee vitaminen/mineralen kuren (op aanraden van de dierenarts) gehad. Omdat de dierenartsen het nu ook niet meer weten (en ik en waarschijnlijk het paard zelf ook er helemaal gek van worden..) ga ik met haar naar de kliniek.....een algeheel onderzoek, ik hoop dat daar wat uit komt!!

S**t, ja dat schiet niet op.
Ik denk dat je de juiste keuze maakt, door er nu mee naar de kliniek te gaan.
Ik hoop dat ze snel een (behandelbare) oorzaak vinden en alles goed komt.
Twee vraagjes nog, hoe oud is de merrie en is dit haar eerste veulentje?

Superstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 08:51

Kitten schreef:
S**t, ja dat schiet niet op.
Ik denk dat je de juiste keuze maakt, door er nu mee naar de kliniek te gaan.
Ik hoop dat ze snel een (behandelbare) oorzaak vinden en alles goed komt.
Twee vraagjes nog, hoe oud is de merrie en is dit haar eerste veulentje?

Dat hoop ik ook ja!
De merrie is negen jaar en het is haar eerste veulen!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:48

Pfoe meid, dat is niet lekker! Ik hoop dat er nu wat uit komt!

Hou je ons op de hoogte?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:57

Superstar schreef:

Jeetje, das echt minder!! Hou je ons wel op de hoogte van hoe het met haar gaat en wat ze eventueel ontdekken?

Heel veel sterkte en geef haar een dikke knuffel!!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:13

staat ze op zaagsel? heb je gekeken of ze misschien ineens stro eet???

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:30

Onze merrie heeft bij beide drachtigheden met regelmaat koliek gehad, de ene keer erger dan de andere keer. Dit bleef ze doen tot het eind.

Mijn Veearts vertelde mij (wat overgens ook bij mensen is) dat de merrie weinig ruimte heeft in haar maag heeft doordat ze drachtig is, de maaginhoud heeft weinig ruimte voor de gassen die er vrijkomen bij het verteren van de maaginhoud, daardoor kunnen ze koliek krijgen. Ik moest kleine porties voeren in zo veel mogelijk keren. Omdat mijn merrie veel krachtvoer kreeg heb ik haar erg blij gemaakt Knipoog Iedere keer als ze me zag ging er wel wat voer in de bak. Ook haar uitjes naar de wei moest ik reduceren. Ik liet haar dus meer op het zand staan en bracht haar twee keer naar de wei, ongeveer een uurtje per keer. s'Nachts stond ze op stal en bracht ik haar iedere keer een beetje voer.

Dit deed ik bij haar laatste drachtigheid en dat ging heel goed, de koliek aanvallen bleven zo goed als weg en waren lang niet zo heftig. Overgens heeft ze nu ze leeg is geen koliek meer gehad.

Heel veel succes!

Superstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 12:51

...even een update van de situatie.....Gister is ze naar de kliniek gegaan omdat ze niet opknapte en de koliek-aanvallen steeds langer duurde en heftiger waren!
De darts heeft een algemeen onderzoek gedaan, waar nog niet direct wat uitgekomen is. Vanmorgen (ze moest daar dus blijven) zijn ze verder gegaan met onderzoeken. Geen zand in de mest, nagenoeg geen wormeieren, bloed tot nu toe was goed, de organen zijn nagekeken, geen maagzweer, geen ontsteking van de vruchtvliezen en met het veulen is zover ze kunnen zien ook niets bijzonders aan de hand. Wel kwam er een klein stukje van de dunne darm over de baarmoeder, wat eventueel voor afknelling kan zorgen als het veulen erg tekeer gaat. Maar hier waren verder ook geen duidelijke aanwijzingen voor. Omdat het echt nog niet goed met haar gaat...moet ze in ieder geval tot na het weekend daar blijven......

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:00

ik hoop dat ze snel iets vinden superstar.
hou ons op de hoogte

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:53

Wat vervelend allemaal,hoop dat alles goed komt.Een geboorte van een veulen hoort leuk te zijn,maar als het zo gaat is de lol er ook snel af.Veel sterkte met je merrie en veulen natuurlijk.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:11

ze moest me van morgen wel ff gedag zeggen... Cu

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:08

mijn merrie had het ook vanaf haar zevende maand (heb daarna ook niet meer gereden tot na de bevalling)
Het zou komen omdat het veulen een deel van de buik in beslag neemt en dus de darmen,... wat krapper komen te zitten.
Die van mij had steeds windkoliek.
veel succes ermee.
Mijn merrie heeft het na de bevalling ook nooit meer gehad hoor.