combinatie rubels jazz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mr_PLH

combinatie rubels jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 20:04

wat vind jij van de combi rubels keer jazz??/

ik zou hem wel goed vinden want jazz is erg bergopwaarts geboud en rubels juist niet hij heeft weer een beetje wek rug.
je moet alleen niet van zware paarden houden!!

laat effe weten wat jij van deze stelling vind?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:14

Rubels heeft wel een verticale hals en Jazz ook..voor de rest..ja waarom niet...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:25

O M G Boos!

Dat wordt een korte hals, laag aangezet. Lang in de rug. Waarschijnlijk wel een sterk achterbeen, maar waarschijnlijk ook korte voorpootjes waardoor het arme dier met achteraandrijving in een hoek van 45 graden de aarde in draaft...

Hoe kan men het verzinnen?!
Bestaat er al zo'n veulentje?

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:17

wat bedoel je met verticale hals?
Ik heb toevallig 2 veulens gezien van Rubels. Waren mooie types en zeker niet klein. Hadden juist veel front vond ik.
Heb jij er al veel gezien Dees omdat je al een bepaalde mening hebt???

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:21

Nee, heb er nog niet een gezien..
Maar als je de nafok van zowel Jazz als Rubels ziet,...
Het lijkt mij een onzaligmakend idee.
That's all Knipoog

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:26

Vraag me alleen af hoe je zoiets kan schrijven als je er nog geen een hebt gezien.
Vind het best gewaagd om zomaar wat te zeggen.
Als je er al wat hebt gezien is een ander verhaal

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:33

Duveltje schreef:
Vraag me alleen af hoe je zoiets kan schrijven als je er nog geen een hebt gezien.
Vind het best gewaagd om zomaar wat te zeggen.
Als je er al wat hebt gezien is een ander verhaal

Dees plakt gewoon twee plaatjes over elkaar heen in haar hoofd en ziet dan een bepaald beeld Knipoog

Ik snap de redenatie van Dees prima al brengt ze het misschien wat extreem Clown

Mijn keuze zou het niet zijn iig om deze twee te koppelen. Maar als jij een andere mening toegedaan bent moet je het vooral doen.

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:41

Dat zeg ik ook niet alleen ik vind het raar dat je iets afkraakt voor dat je er wat van gezien hebt.
mijn mening is als ze maar kunnen lopen en met zo'n combinatie moet dat denk ik wel kunnen toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:46

Duveltje schreef:
Dat zeg ik ook niet alleen ik vind het raar dat je iets afkraakt voor dat je er wat van gezien hebt.
mijn mening is als ze maar kunnen lopen en met zo'n combinatie moet dat denk ik wel kunnen toch?

Vooruit zal het in ieder geval wel gaan...
Maar met een Jazz-merrie zijn passendere hengsten te vinden.
Met een Rubels-merrie ook.

En iets afkraken voordat je er wat van gezien hebt... ach, jij vind dat misschien raar. Maar tja, als jij al tevreden bent 'als ze maar kunnen lopen'.... Laten we het zo zeggen; bij mij moet een paard aan een paar wensjes meer voldoen Knipoog

Jazz geeft paarden die propperig aan de voorkant zijn, kort in hals, lang in rug, enigszins kortere benen (okee, gegeneraliseerd, maar toch). Rubels geeft lage halsaanzet en wat kortere benen (ook gegeneraliseerd, maar toch). Van een match Rubels x Jazz MAG je NIET verwachten dat er een omhoog gebouwd paard met veel front en een lange hals uit komt op mooie lange benen. Dan mag er wel een verrekt mooie merrielijn achter zitten wil dat meevallen, en dan nog doe je aan die mooie merrielijn afbreuk met een dergelijke vaderkeuze.

Dus ik heb er nog nooit een zelf van gezien, maar op basis van wat ik wel gezien heb van de nafok van elk van de genoemde hengsten, heb ik geen goed gevoel bij de match. Ter overweging voor de topicstarter.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-12-04 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:53

Gelukkig heeft iedereen een andere smaak en mening.
Heb ooit een paard gehad wat bloedmooi was maar daar heb je zo weinig aan als je ook wedstrijden wil rijden en zo ver mogelijk probeerd te komen.
Sindsdien zijn mijn eisen wel veranderd...Vandaar

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:56

Hihi, grappig dat je dat zegt: ik ben van mening dat een mooi exterieur en een goede bewegingsvorm samen gaan.
Ik kom niet thuis met een bloedmooi paard dat niet lopen kan.
En ik durf wel verder te gaan: je hebt niets aan beweging als het dier in kwestie geen lengte aan de voorkant heeft. Korte, verticaal aangezette frontjes lopen de grond in; daar scoor je echt geen punten mee in de dressuur...

Het dier moet kompleet zijn, en dat betekent met een sterke achterhand, met sterk bewegen, met lengte in het lijf maar zeker ook met lengte in de hals en voorbeen. Evenwichtspaard, zo je wilt.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-12-04 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:57

Daar heb je wel gelijk in maar je kan toch geen mening vormen als je maar 1 of 2 nakomelingen hebt gezien?
Elke hengst geeft hier en daar we een mindere maar dat wil toch niet zeggen dat dat gelijk van de henst komt.
Heb net even het rapport van beide hengsten opgezocht maar over korte laag ingezette halzen kon ik niks vinden

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:58

Dat zeg jij maar beide hengsten hebben toch al goed gepresteerd of niet
ondanks dat hun exterieur misschien niet optimaal is.
Laatst bijgewerkt door Duveltje op 13-12-04 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:58

fokken is geen optelsom, dus niet: de ene heeft een lage hals dus neem ik maar een hengst met een extra hoge hals, dus krijg ik een goede hals.. zo werkt het niet.
Ik vind het ook geen combi!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:00

Duveltje schreef:
Daar heb je wel gelijk in maar je kan toch geen mening vormen als je maar 1 of 2 nakomelingen hebt gezien?
Elke hengst geeft hier en daar we een mindere maar dat wil toch niet zeggen dat dat gelijk van de henst komt.
Heb net even het rapport van beide hengsten opgezocht maar over korte laag ingezette halzen kon ik niks vinden

Het afstammelingenrapport van Rubels is zeer geflatteerd door het KWPN; ik stond langs de lijn bij de presentatie van de nafok, en geloof me: de halzen kwamen van laag uit de borst, de lengte van het voorbeen viel tegen. Dat rapport is te positief bij wat ik gezien heb.
Jazz-nafok is overal te bezichtigen.

Je kan je idd geen mening vormen op basis van 1 of 2 nakomelingen. Idd. Maar wie zegt dat ik dat hier doe?

Redeneren dat 2 hengsten wel moeten passen omdat ze beide gepresteerd hebben is echt onzin. Het dekseltje moet op het potjes passen, anders heb je er niets aan.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-12-04 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:02

Duveltje schreef:
Dat zeg jij maar beide hengsten hebben toch al goed gepresteerd of niet?

dat geeft toch geen garantie voor de nakomelingen?? Verward

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:03

Dees schreef:
Het afstammelingenrapport van Rubels is zeer geflatteerd door het KWPN; ik stond langs de lijn bij de presentatie van de nafok, en geloof me: de halzen kwamen van laag uit de borst, de lengte van het voorbeen viel tegen. Dat rapport is te positief bij wat ik gezien heb.
Jazz-nafok is overal te bezichtigen.

Je kan je idd geen mening vormen op basis van 1 of 2 nakomelingen. Idd. Maar wie zegt dat ik dat hier doe? ik zag er tientallen...

Dat van die hals is mij ook al opgevallen, dat ze laag uit de borst komen, maar wat is daar nadelig aan? Ik ben daar erg nieuwsgierig naar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:06

Een hals die laag uit de borst komt, zal meer lengte moeten hebben om het zodanig te compenseren dat de nek het hoogste punt is als het paard over de rug aan de teugel is gereden.

Paarden die zowel een laag aangezette als korte hals hebben... tja, dan krijg je het Fjordjes-idee. Die kunnen gewoon simpelweg niet zo afbuigen als wij graag zien in de hedendaagse dressuur.

Ook: lage halsaanzetten sluiten vaak niet mooi aan bij de schoft. Je wilt graag dat de spieren die van broek tot oor lopen bij het paard, zonder haperingen overal even rond en sterk zijn. Bij paarden met een hogere halsaanzet zie je eerder dat de overgang van rug naar hals bij de schoft geen deukje heeft, dat is functioneler voor de dressuur.

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:07

Garantie heb je nooit maar de kans dat ze iets doorgeven is denk ik meer aanwezig dan bij een hengst die niks heeft gedaan.
Maakt verder ook niet uit maar zou zelf graag een willen hebben die zo zou kunnen lopen als die 2.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:12

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 07:58

Ik vrees meer voor het karakter van een Rubels x Jazz of omgekeerd. Lips are sealed

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:24

Dees schreef:
http://www.fokt.nl/viewtopic.php?t=501&highlight=

Interessante lees en kijkstof voor mensen die graag willen leren over het belang van halslengte bij dressuurpaarden

(boktmoddie, hoop dat de interforiale link is toegestaan)

Dank je wel, ik vind het zeer interessant.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:10

Je moet niet van zwart houden? Wij hebben hier een zwarte Jazz staan.... die ook al een zwarte dochter heeft gegeven (alleen (gelukkig) niet van Rubels)

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:37

Met jazz fokken vind ik wel erg dapper. Ik heb het niet zo op het karakter van die beestjes. Ook vind ik vaak dat ze sprieterige voorbenen (wel mooi lang maar veel te dun) hebben en bij het uitstrekken doorklappen in de kogel(sommige mensen vinden dat mooi maar ik niet) Rubels vind ik wel leuk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:26

Ik heb een super leuke Jazz, een vriendin van mij heeft ook een super leuke jazz: werkwillig en voorwaarts, ze zijn erg mensgericht, eerlijk, gevoelig en lenig. Als je daar angstig van wordt moet je er niet aan beginnen, maar ik ben dol op die combinatie. Natuurlijk is het niet altijd makkelijk, maar ik houd van uitdaging. Jammer dat er zo negatief tegen Jazz aan wordt gekeken. Ik zou Jazz en Rubels niet bij elkaar fokken, omdat ik verwacht dat ze qua exterieur elkaar gewoon niet positief aan zullen vullen.