Mijn vraag is Hoe kan dit????????????
Krijgen ook een Corland uit een vos wordt dit schimmel? of vos? Merries moeder is bruin??
En wat wordt een vos hengst keer bruine merrie?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
sigrid1182 schreef:
zwart Eeaa, alleen als de merrie Aa is..
als de merrie eeaa is kan zij toch ook zwart geven...als het veulen van vaders kant ook de a krijgt..... als het veulen van moeder de e en de a krijgt en van de donkerbruine vader de E en a dan is deze toch ook zwart,.,,,,
of bedoel je het anders......
of zie ik nu iets over het hoofd.....
sigrid1182 schreef:ik heb zelf nl een vos merrie gekruisd met indoctro heb ik nu een zwart veulen,,,dit zou beteken dat mijn merrie genotype eeAa of eeaa is....dus eeAA valt af......want het veulen heeft aa en heeft dus in ieder geval 1 a van moeder gekregen...ze heeft van indoctro ook al een vos gegeven....
is het dan juist om te zeggen dat Indoctro zijn genotype EeAa is omdat hij bij mijn merrie zowel vos als zwart heeft gegeven....of niet?
Of zit ik er nu helemaal naast...
Peterina schreef:Iedere paard heeft twee basis kleur genen : een krijg ie van zijn vader en de andere van zijn moeder.
De twee basis kleuren zijn zwart (dominant over vos) en vos (recessief).
Een vos kleurig paard is dus ee (e = extension gene die de kleur bepaald)
Een zwart kleurig paard is EE of Ee (hier domineert zwart over vos dus paard is zwart kleurig alhoewel het een vosse gene draagt).
Een bruin gekleurde paard is een genetisch zwart paard (EE of Ee) met een bijkomende gene, namelijk de Agouti gene (A). Agouti verjaagt het kleur (zwart) naar de uiteinden (manen, staart, benen). Er is maar een Agouti gene nodig om een zwart paard bruin te maken ... EE Aa of EE AA of Ee Aa of Ee AA. Een genetisch vos paard (ee) kan de agouti gene dragen zonder dat het toont ... agouti werkt zich alleen uit op de zwarte gene dus ... ee AA of ee Aa.
Dus beide de hengst en de merrie van het vos veulen hebben/dragen vosse genen ... Ee Aa of Ee AA
Het is de combinatie van de twee e's die een vosse veulen heeft gegeven : ee!
Schimmel is een "modificatie" gene en is dominant over alle kleuren en patronen. Als de gene aanwezig is dan toont het ... dwz het is alleen in directe lijn (ouder op kind) erfelijk!
Afhankelijk van de basis kleur (geboorte kleur) van de schimmel ... hebt je altijd 50% kan op een veulen dat schimmel wordt.
Vos x bruin : (ik neem aan dat het over dezelfde merrie gaat dat al een vos veulen heeft gehad) =
ee aa/Aa/AA x Ee Aa/AA :
vos (ee aa/Aa/AA)
bruin (Ee Aa of Ee AA)
zwart (Ee aa ... alleen als moeder Aa is)
JIj hebt ook biologie gehad op school zeker
( dit hebben wij nu ook met biologie... als ze nou op het tentamen ook zo'n vraag bedenken.. wordt het misschien nog leuk om te maken ook!!!!)