Hoe kan dit??????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazou_Murier

Hoe kan dit??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 18:50

MIjn paard is een indoctro * Quidam de Revel en het is een vos geworden. Zijn moeder is ook bruin. Zeer Vreemd!!!!!!!!!!! Maa nu hebben wij vorig jaar zijn volle zusje gekocht en die is ook VOS!!! terwijl die merrie voor de rest altijd bruine veulens fokt. ( o.a. van Renville/burggraaf stuk of 7andere)

Mijn vraag is Hoe kan dit???????????? Verward

Krijgen ook een Corland uit een vos wordt dit schimmel? of vos? Merries moeder is bruin??

En wat wordt een vos hengst keer bruine merrie?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:48

Hihihihi, veel evaring met paarden? De kleur is altijd een verassing, tenzij er word aangegeven dat het geen "bont" fokt (bijvoorbeeld)!

VosxBruine merrie is NOOIT te voorspellen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:36

mijn indoctro veulen uit een vos merrie is zwart.......volgens de berekening was daar maar 12,5 % kans op.....50% kans op vos en 37,5 % kans op bruin.....
met conbinatie donkerbruin x vos......

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:32

Iedere paard heeft twee basis kleur genen : een krijg ie van zijn vader en de andere van zijn moeder.
De twee basis kleuren zijn zwart (dominant over vos) en vos (recessief).

Een vos kleurig paard is dus ee (e = extension gene die de kleur bepaald)
Een zwart kleurig paard is EE of Ee (hier domineert zwart over vos dus paard is zwart kleurig alhoewel het een vosse gene draagt).
Een bruin gekleurde paard is een genetisch zwart paard (EE of Ee) met een bijkomende gene, namelijk de Agouti gene (A). Agouti verjaagt het kleur (zwart) naar de uiteinden (manen, staart, benen). Er is maar een Agouti gene nodig om een zwart paard bruin te maken ... EE Aa of EE AA of Ee Aa of Ee AA. Een genetisch vos paard (ee) kan de agouti gene dragen zonder dat het toont ... agouti werkt zich alleen uit op de zwarte gene dus ... ee AA of ee Aa.

Dus beide de hengst en de merrie van het vos veulen hebben/dragen vosse genen ... Ee Aa of Ee AA
Het is de combinatie van de twee e's die een vosse veulen heeft gegeven : ee!

Schimmel is een "modificatie" gene en is dominant over alle kleuren en patronen. Als de gene aanwezig is dan toont het ... dwz het is alleen in directe lijn (ouder op kind) erfelijk!
Afhankelijk van de basis kleur (geboorte kleur) van de schimmel ... hebt je altijd 50% kan op een veulen dat schimmel wordt.

Vos x bruin : (ik neem aan dat het over dezelfde merrie gaat dat al een vos veulen heeft gehad) =
ee aa/Aa/AA x Ee Aa/AA :
vos (ee aa/Aa/AA)
bruin (Ee Aa of Ee AA)
zwart (Ee aa ... alleen als moeder Aa is)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:34

Wie weet gewoon: TOEVAL!!!

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:44

Ik ken 2 animo's wat volle broer en zus is. Moeder bruin en vader bruin maar de ene is vos en de andere zwartbruin. Het is altijd een verrassing

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:50

Het is trouwens wel interresant om naar aan leiding van de kleur die je merrie en haar veulens hebben om het genotype van je merrie uit te zoeken....

Peterina , dat laatste snap ik even niet... Verward .

zwart Eeaa, alleen als de merrie Aa is..

als de merrie eeaa is kan zij toch ook zwart geven...als het veulen van vaders kant ook de a krijgt..... als het veulen van moeder de e en de a krijgt en van de donkerbruine vader de E en a dan is deze toch ook zwart,.,,,,

of bedoel je het anders......

of zie ik nu iets over het hoofd..... Lachen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:50

De diepte van de kleur is altijd een verrassing ... dit bepaald Moeder Natuur.
Maar de kleur van het veulen is nooit toevallig. De kleur mogelijkheden liggen genetisch vast in moeder en vader!
Probleem met bruin fenotypes is dat je niet kan 'zien' of ze wel of niet het vos gene dragen en of ze wel of niet homozygoot zijn voor de Agouti gene. Via onderzoek in de kleuren afstamming van de voorouders kan je een goed idee krijgen van de mogelijkheden maar veelal alleen door DNA testing kan je enige zekerheid krijgen achter de genotype.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:58

sigrid1182 schreef:

zwart Eeaa, alleen als de merrie Aa is..

als de merrie eeaa is kan zij toch ook zwart geven...als het veulen van vaders kant ook de a krijgt..... als het veulen van moeder de e en de a krijgt en van de donkerbruine vader de E en a dan is deze toch ook zwart,.,,,,

of bedoel je het anders......

of zie ik nu iets over het hoofd..... Lachen

Kleine letters ee = ALTIJD VOS kleur. Een Hoofd letter E = zwart

Het is niet alleen de E dat het zwart bepaald maar de aanwezigheid van A (agouti).
De merrie is genotype zwart (omdat ze bruin is) en draagt de vos gene (omdat ze een vos veulen heeft gehad) ... dus = Ee
Ze is ook minstens heterozygoot voor Agouti (omdat ze bruin is) maar er is geen zekerheid of de tweede gene ook A of a is ... dus = Aa of AA

Als de merrie genotype vos is (ee aa) en de vader bruin (bijvoorbeeld E? Aa) dan kan inderdaad deze vos merrie een zwart gekleurde veulen krijgen (Ee aa) !

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:12

stom stom stom ik had het omgedraaid ik dacht aan een vosmerrie.......

maar het ging hier om een bruine merrie..... Bloos

ik heb zelf nl een vos merrie gekruisd met indoctro heb ik nu een zwart veulen,,,dit zou beteken dat mijn merrie genotype eeAa of eeaa is....dus eeAA valt af......want het veulen heeft aa en heeft dus in ieder geval 1 a van moeder gekregen...ze heeft van indoctro ook al een vos gegeven....

is het dan juist om te zeggen dat Indoctro zijn genotype EeAa is omdat hij bij mijn merrie zowel vos als zwart heeft gegeven....of niet?

Of zit ik er nu helemaal naast... Verward

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:15

Wij hebben ook een Indoctro vos op stal staan, moeder is ook geen vos. Maar dat kan allemaal zowieso wel hoor, als je naar de genen gaat kijken is er heel veel mogelijk

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:21

Een vriendin van me heeft een uniform merrie en heeft daar al 3 nakomelingen uit (van Krack, Kennedy en oo7) zijn allemal schimmel.
Nu had ze met een schimmel gedekt (duitser) en dacht nu heb ik zeker schimmel. Werd het toch een gewone bruine...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:34

Uniform is volgens mij ook een homozygote schimmel, wat betekent dat hij 100% schimmel geeft. Hij heeft namelijk genotype GG en geeft altijd een G-gen (Grijs) mee aan zijn veulens.
Een schimmel kan echter ook heterozygoot schimmel zijn. Deze heeft dan genotype Gg G=Grijs, g=niet grijs.
De kans is dan dus 50% dat hij G doorgeeft. De kans op een schimmel is 50%.
Een niet schimmel heeft genotype gg en geeft dus nooit de schimmelkleur door.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:35

sigrid1182 schreef:
ik heb zelf nl een vos merrie gekruisd met indoctro heb ik nu een zwart veulen,,,dit zou beteken dat mijn merrie genotype eeAa of eeaa is....dus eeAA valt af......want het veulen heeft aa en heeft dus in ieder geval 1 a van moeder gekregen...ze heeft van indoctro ook al een vos gegeven....

is het dan juist om te zeggen dat Indoctro zijn genotype EeAa is omdat hij bij mijn merrie zowel vos als zwart heeft gegeven....of niet?

Of zit ik er nu helemaal naast... Verward

De vos merrie, als ze een zwart veulen heeft gehad, kan inderdaad alleen eeAa of eeaa zijn OK dan! Dit maakt dat gedeelte van de puzzel wat makelijke voor de toekomstige berekeningen !

Indoctro, als hij zwart en vos veulens op deze vos merrie heeft gegeven, is inderdaad EeAa ! Wegens zijn genetisch samenstelling kan hij bruin, vos en zwart veulens geven afhankelijk van de genetisch samenstelling van de merrie.

DiLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:34

Peterina schreef:
Iedere paard heeft twee basis kleur genen : een krijg ie van zijn vader en de andere van zijn moeder.
De twee basis kleuren zijn zwart (dominant over vos) en vos (recessief).

Een vos kleurig paard is dus ee (e = extension gene die de kleur bepaald)
Een zwart kleurig paard is EE of Ee (hier domineert zwart over vos dus paard is zwart kleurig alhoewel het een vosse gene draagt).
Een bruin gekleurde paard is een genetisch zwart paard (EE of Ee) met een bijkomende gene, namelijk de Agouti gene (A). Agouti verjaagt het kleur (zwart) naar de uiteinden (manen, staart, benen). Er is maar een Agouti gene nodig om een zwart paard bruin te maken ... EE Aa of EE AA of Ee Aa of Ee AA. Een genetisch vos paard (ee) kan de agouti gene dragen zonder dat het toont ... agouti werkt zich alleen uit op de zwarte gene dus ... ee AA of ee Aa.

Dus beide de hengst en de merrie van het vos veulen hebben/dragen vosse genen ... Ee Aa of Ee AA
Het is de combinatie van de twee e's die een vosse veulen heeft gegeven : ee!

Schimmel is een "modificatie" gene en is dominant over alle kleuren en patronen. Als de gene aanwezig is dan toont het ... dwz het is alleen in directe lijn (ouder op kind) erfelijk!
Afhankelijk van de basis kleur (geboorte kleur) van de schimmel ... hebt je altijd 50% kan op een veulen dat schimmel wordt.

Vos x bruin : (ik neem aan dat het over dezelfde merrie gaat dat al een vos veulen heeft gehad) =
ee aa/Aa/AA x Ee Aa/AA :
vos (ee aa/Aa/AA)
bruin (Ee Aa of Ee AA)
zwart (Ee aa ... alleen als moeder Aa is)

ff offtopic

Haha! JIj hebt ook biologie gehad op school zeker Lachen ( dit hebben wij nu ook met biologie... als ze nou op het tentamen ook zo'n vraag bedenken.. wordt het misschien nog leuk om te maken ook!!!!)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:55

Indoctro geeft trouwens regelmatig vos nakomelingen