Vraag over lange vacht shetlander!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Vraag over lange vacht shetlander!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:55

Ik heb een shet en voor de derde winter laat ik haar zonder deken buiten staan. Dit moet in principe goed kunnen. Ze heeft wel een schuilstalletje.

Haar vacht, onder aan de buik is helemaal samengeklonterd. Het voelt geklonterd (van de prut) aan en het is niet meer schoon te krijgen. Eigenlijk heeft ze dit elk jaar en valt het allemaal vanzelf weer uit in het voorjaar, maar omdat de verzorgers zich er erg druk over maken, de andere shets (die overigens een dekentje op hebben omdat zij onder het zadel lopen) hebben geen last ervan en ik voel me zo ondertussen beticht als 'dierenbeul' en daarom wil ik graag van anderen weten of jullie (verzorg)shets dit ook hebben en zo nee wat doe je om dit te verzorgen/voorkomen/weg te halen?

Scheren kan niet, dat heb ik het eerste jaar dat ik haar had al eens geprobeerd maar de machine komt er niet door en ten tweede zou ik dan weer een dekentje moeten opdoen omdat ze dan een kale buik heeft!

Ik heb het ieder jaar zo gelaten maar dit jaar heb ik voor het eerst een verzorger voor haar en nu begin ik toch wel te twijfelen of er misschien toch wel iets aan gedaan kan worden?

Mysla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:03

Nee joh, t lijkt misschien raar, maar ik zou er niets aan doen hoor.
Je kunt het een beetje proberen weg te poetsen of te breken als het droog is, maar als t straks gaat vriezen is het waarschijnlijk ook zomaar weg.

Tenminste onze paardjes zijn in de vorst en sneeuw vaak weer prachtig schoon.

Je bent in iedergeval GEEN dierenbeul, je ponys staan juist heerlijk buiten...perfect toch! Helaas denken sommige mensen daar anders over als ze dieren buiten zien in de kou en de drap, maar dat is waarschijnlijk onwetendheid. Knipoog

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:10

als hij niet onder het zadel zit is het tog niet belangrijk
als je er mij ga rijden kan je het mischien bij de sinel weg knippen
mijn shet heeft dat ook gehad maar was gewoon blubber en met een spons en warm water was het zo schoon

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:17

Goed bijhouden. Als ik mijn pony's een keer 2 of 3 dagen niet gepoetst heb hebben ze het ook een beetje. Ukkie (net 7 maanden en word niet echt vaak gepoetst) heeft het ook. En laat het lekker zitten, volgende zomer valt het vanzelf weer uit. De rest word fanatiek gereden, dus daar word het wel bij bijgehouden.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:28

Mijn IJslander, die ook dag en nacht buiten staat zonder deken, heeft ook al een erg lange wintervacht.
En heeft ook veel modderklonten aan zijn haren hangen, maar als het wat droger weer is, dan valt het er vanzelf weer af, of je gaat er even met een harde borstel overheen, dan is het ook zo weg.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:34

de mijne heeft het niet Verward
maar de mijne staat ook gewoon in de modder

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:23

de mijne hebben het ook niet (en ze houden er heel erg van flink in de modder te rollen)
willie heeft zelf altijd modder achter haar oren Lachen hoe doet ze dat hahaha

noujah en ook wel modder onder de buik af en toe maar dat poetsen we er gewoon altijd af.
het kan waarschijnljk ook wel met een natte spons en daarna harde borstel ofzo maar doe dat niet te vaak
i.v.m hun huidvetlaagje
en je kan idd zo niet rijden met zadel maar natuurlijk wel zonder zadel Hyper!:) nog eens veel lekkerder ook

Jatjana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:23

Als je je eigen er echt aan stoort zou je kunnen proberen om het met warm water en een spons goed nat te maken en het er zo uit te poetsen en het dan bij te houden met het dagelijks of om de dag even te borstelen.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:32

je kan de klitten eruit knippen..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 08:57

Het is erger dan jullie denken, denk ik. De modder is flink vast gaan zitten en als we nu proberen haar buikje schoon te krijgen, geeft ze aan het niet leuk te vinden.

Dus volgend jaar elke dag poetsen? Zou dat echt helpen dan?

Ik wacht nu maar tot het voorjaar. De klitten er nu uitknippen lijkt me niet handig want dan staat ze met een kale buik, dat doe ik dus in het voorjaar wel wat, om te helpen met het verliezen van de haren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:06

Iedere dag poetsen helpt echt. Ik heb goed vergelijk materiaal. Uk word bijna niet gepoetst(max 1x per week ff snel). De rest word ong 3x per week gepoetst en die hebben geen vieze plekken.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:24

lodewijk en rascal hebben het ook niet
worden ook zeker om de dag gepoetst (als het al niet elke dag is )
omdat ze onder het zadel lopen.
dus gewoon goed bijhouden. nu kan je er toch niets meer aan doen. volgend jaar gewoon goed poetsen.
maar pas wel op dat als hij dag en nacht buitenstaat dat je niet zijn vetlaag weg poetst.
dus alleen even de probleem plekken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:24

als het nu echt zo erg is dat ie er last van heeft, zou ik 'm inderdaad goed wasen met shampoo.
en daarna goed bijhouden met borstelen.
doordat de haren vastgeklontert zijn functioneerd zijn wintervacht ook niet goed en kan ie het koud krijgen of zelfs ziek worden. Verdrietig

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:42

Fly m'n shet heeft gelukkig geen klonten, maar je ziet het vaak genoeg aankomen. Ze hebben het niet van de 1 op andere dag. Vaak zie je dat het eerst natte strengen haar zijn voor het modderig wordt. Ik zou het wel proberen weg te halen omdat die klonten en de singel elkaar kunnen irriteren.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:49

superwoman schreef:
als het nu echt zo erg is dat ie er last van heeft, zou ik 'm inderdaad goed wasen met shampoo.
en daarna goed bijhouden met borstelen.
doordat de haren vastgeklontert zijn functioneerd zijn wintervacht ook niet goed en kan ie het koud krijgen of zelfs ziek worden. Verdrietig

als je de vacht wast met shampoo gaat het vet eraf en word je paard ook koud en ziek.
of je moet er een deken op gooien voor een paar dagen (ongevoerde regendeken) en het dan goed bijhouden en na een paar dagen zit er wel weer wat vet op dan kan hij wel weer zonder dek.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:11

Mijn Shets hebben het ook niet. Mijn veulen haal ik 1 x in de week een zachteborstel over heen. Mijn 2,5 jarige 3 keer in de week even een zachte borstel. Ze staan ook altijd buiten. Zou het dus helaas niet weten.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:44

die van ons heeft het ook, maar het ligt er ook een beetje aan of jou shet een smeerpoets is, want roos gaat het liefste volop in de modder rollen.. dus tsja.. maar ja er is nix aan te doen, zo veel mogelijk wegpoetsen, en de rest gaat in de zomer weer weg..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:47

Mijn mini appaloosa heeft het ook.
Ze staat ook dag en nacht buiten.
als het droog is en ik ben op stal, dan geef ik haar een poetsbeurt en dan probeer ik haar buik zo goed mogelijk schoon te krijgen.
alles wat er nu niet afgaat gaat er misschien een volgende keer wel vanaf.
en anders komt dat van de zomer wel met het verharen.
ik wil mijn mini eigenlijk niet te vaak poetsen, want anders gaat het vetlaagje van de huid af.

moschata

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:48

Nu de klitten er zitten kun je er niet zoveel meer aan doen.
Mijn shet had toen ik hem kreeg een helemaal vervilte vacht,die is in het eerste voorjaar dat ik hem had zelfs door de hondentrimster "behandeld".
Voor volgend jaar zou ik hem bij houden met een zogenaamd herdersharkje kun je krijgen bij de dierenspeciaalzaak en is eigenlijk voor honden met veel vacht bedoeld,elke dag poetsen is toch echt wel aan te raden ook in de winter,een shet heeft over het algemeen zoveel haar dat ze wel heel ruig moet poetsen wil je aan de vetlaag komen.

Oo_maaike_oO

Re: Vraag over lange vacht shetlander!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:34

ik heb ook een shettie, echt een lief beertje is t nu .. dikke vacht... sik aan zn kaak.... echt zo poepig Lachen ik doe dr eigenlijk nooit wat aan hoor af en toen ff borstelen maar dat helpt toch eigenlijk niet of weinig... de natuur lekker zn gang laten gaan ... in t voorjaar doe ik wel altijd een beetje als ie heel erg aant verharen is de losse plukken dr uit trekken ... dat scheelt wel altijd bij mij