Hengst keuze voor 2 NSPS merries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Hengst keuze voor 2 NSPS merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:35

Ik heb 2 NSPS merries staan(een van Irene) die komen jaar hoogst waarschijnlijk beide naar de hengst gaan.
Maar ja, welke? Mijn doel is leuke gebruiks en keuring pony's te fokken. Dus met goede bewegingen, goed gebouwd en een fijn karakter.

Het gaat om Roos(Rosy van Marssum), een vosroan kleurige merrie van 100 cm(de merrie van Irene). Haar vader is Willem van de Schaapshoeve(KEUR), haar moeder is Terry van stal 't Hurkske(v. Leopold van strengstraat). Haar moeder is ook de moeder van de Arno van stal 't Hurkske en ze is zelf Kroon Preferent.
Roos heeft zelf een 2e premie behaald dit jaar op de keuring. Wat er verbeterd kan worden? Ze mocht iets ruimer bewegen. Kwa type is ze heel leuk, staat correct op haar benen.
Eens stand foto van Roos
Afbeelding
Een bewegings foto van Roos
Afbeelding

De ander is Angel(Odet van de winterdijk), een schimmel kleurige merrie van 105 cm. Haar vader is Light van de Vuurbaak. Haar moeder is Beja van de Winterdijk(v. Staturos van Boeicop). Zij is nog niet naar de keuring geweest. Ze heeft al een veulen van Howard van stal Geerhof gehad. Ze kan heel leuk bewegen, maar mag kwa type juist wat mooier woden. Ze heeft een iel kort halsje. Verder mocht ze iets langer in haar rug zijn.
Voor haar durf ik eigenlijk niet een te grote hengst te nemen omdat ik bang ben dat haar veulens uit de maat gaan groeien.
Angel, van haar heb ik (nog) niets beters.
Afbeelding

Voor Roos had Irene Roy van de Sleutelhof op het oog. Een jonge veel belovende vosbonte hengst.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:01

Roy is wel een leuke hengst, die fokt ook fijne gebruikspony's en met wat geluk een leuk kleurtje!

Heb je ook een voorkeur voor een bepaalde kleur, aangezien er veel goede, grote maats zwarte hengsten zijn!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 12:08

Ik heb geen voorkeur voor kleur, al heeft een hengst die niet zwart is wel een streepje voor. Met Angel heb ik 'maar' 50% kans op zwart als ik er een zwarte hengst op zet. Bij Roos is de kans nog kleiner om een 'saaie' zwarte te krijgen.
Als ik een zwarte merrie gehad had wou ik zeker geen zwarte hengst, nu liever niet, maar mocht het een hele goede passende hengst zijn zou ik het misschien wel doen.

Een goede passende hengst gaat dus voor kleur. Maar een hengst die niet zwart is heeft altijd een pluspuntje.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:11

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:41

afwachten wat er nu weer goedgekeurd wordt tijdens de HK die nu aan de gang is (of geweest, ik heb het over de jonge hengsten). Ik wil volgend jaar als alles goed gaat een zwarte middenmaatse merrie laten dekken. Haar vader is Zeoliet van de Ponyhoeve. Een andere kleur dan zwart heeft bij mij ook de voorkeur, maar als veel pluspunten hebben ze een streepje voor, ookal zijn ze dan zwart. Ik wil dan ook 8 januari naar Marienheem toe voor de premiekeuringen, kan ik kijken wat mij zint hahaha

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:41

Dennis schreef:
Ik heb geen voorkeur voor kleur, al heeft een hengst die niet zwart is wel een streepje voor. Met Angel heb ik 'maar' 50% kans op zwart als ik er een zwarte hengst op zet. Bij Roos is de kans nog kleiner om een 'saaie' zwarte te krijgen.
Als ik een zwarte merrie gehad had wou ik zeker geen zwarte hengst, nu liever niet, maar mocht het een hele goede passende hengst zijn zou ik het misschien wel doen.

Een goede passende hengst gaat dus voor kleur. Maar een hengst die niet zwart is heeft altijd een pluspuntje.

Bij Roos heb je ook 50% kans op zwart als basis tenzij de vader homozygoot zwart zou zijn dan zou ze 50%zwart of 50% zwart-roan krijgen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:54

Wladimir van de Vossepels Haha!
Uitleg overbodig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 14:04

Idd, oke, ik geef toe. Ik ben Wladimir fan Haha!. Maar het feit dat alle grote maatse pony's uit Noord-Holland zowat van Wladimir zijn houd me een beetje tegen.

Ik ga ook zeker in de nieuwe jaargang zitten snuffelen.

Wat vinden jullie er van om een zoon van Luitenant van de Spoorlaan te nemen voor Angel? Ik vind dit een super gave hengst, maar hij is begin dit jaar ingeslapen. Dus zal al naar een zoon van hem toe moeten. Ik weet dat Waltheer van de Dennenburg een goedgekeurde zoon van hem is, maar heb er verder nog niet een kunnen vinden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:09

Leuk nieuwe, jonge hengsten, maar het dekgeld scheelt amper met definitief goedgekeurde hengsten die zich al bewezen hebben en ook met afstammelingen! Waarom risico nemen met een jonge hengst, die alsnog afgekeurd kan worden? Verward
Ik speel liever op safe! Schijnheilig

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:19

Ik weet dat je liever geen zwarte hengst voor Angel hebt, maar misschien moet je toch eens kijken naar Dion van de Buitenweg. Zijn nakomelingen worden vlot geprimeerd en hij is zelf IBOP-A.

Onze Femke is een halfzusje van hem (zelfde vader) en dat is ook een fantastische pony, zowel exterieur als karakter Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 14:26

Dion is idd erg leuk(ondanks dat hij zwart is). Als ik met een zwarte pony begon had zeker geen zwarte hengst willen hebben. Maar daar begin ik niet mee. Ik had het idee dat hij in een advertentie van een hengstenhouder in Noord-Holland stond, maar zit nu weer te twijfelen. Misschien kan via stal Weytendael zelfs nog KI gedaan worden(mits het niet te duur word, ze zijn wel de enige die KI bij die kleintjes doen). Hem hou ik zeker in m'n achterhoofd.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:27

Dion staat in Anderen ter dekking, tenminste in 2004. Geen idee of hij daar blijft. Weytendaal verhuurt hem, dus wie weet waar hij dit jaar terecht komt Knipoog

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:33

geen NMPRS hengsten?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 16:56

Nee, ik wil niet NMPRS fokken. Dat Dennis daar goedgekeurd is is leuk, maar dat is zeker niet mijn fokdoel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 17:35

Wat denken jullie van een zoon Luitenant van de Spoorlaan(of iig iets wat er dicht in de buurt komt, want hij is begin dit jaar ingeslapen)? Ik ben hard op zoek of er nog een zoon rond loopt, Luitenant is zelf KEUR en daar moet hij ook 2 goedgekeurde zoons voor hebben (gehad). Luitenant is ook de opa van Dennis aan moeders kant.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:49

Ik zou niet teveel op "naam" fokken, maar meer kijken naar de kwaliteit van de hengst zelf en hoe hij fokt.
Luitenant zelf heeft enkele mooie shetten gefokt.
Ik zou gewoon naar de hengstenkeuring gaan en daar goed rond kijken.
Grotere hengstenhouders geven vaak zelf ook een hengstenshow, Dibbits ook.

Yvette12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:28

ik weet wel bijna zeker dat niet alle afstammelingen in noord holland van de grote maat van Vladimir zijn. Ken er trouwens weinig van en als ze er wel lopen zijn het niet echt super bijzondere, naar mijn mening dan. Maar ik ben meer van de zwarte! *LOL*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:41

Ik heb een verzorgpony v. Waldheer v. Denneburg gehad. NL Gemma v. Goudriaan.

Dit is de beste foto die ik van haar heb, en ze staat hier erg scheef (is dus niet overbouwd)
Op de foto is ze denk ik een jaar of 5, stokmaat 103cm, moeder Anoeska v/d Lekdijk.
Afbeelding

Die pony was echt the love of my life

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 20:01

Ik kan Waldheer nergens meer vinden. Hij staat niet meer in het keurings verslag. Ik neem dus aan dat hij overleden is. Die foto van jou heb ik al vaker gezien en ze spreekt mij verschrikkelijk aan!
Ik zal zeker niet op naam zoeken. Maar omdat ik veel leuks van Luitenant gezien heb hoop ik nog directe familie van hem te vinden en dan kijken of die hengst + nakomelingen mij ook aan staan.

Ik heb nl hier een maga gave merrie gehad (van texeenmaikey), die was ook van Luitenant. Ik was altijd al Luitenant fan, en dat heeft die merrie nog eens benadrukt. Net als het feit dat Dennis (naarna) ook nog eens een Luitenant kleinzoon bleek te zijn.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:04

Anke schreef:
Leuk nieuwe, jonge hengsten, maar het dekgeld scheelt amper met definitief goedgekeurde hengsten die zich al bewezen hebben en ook met afstammelingen! Waarom risico nemen met een jonge hengst, die alsnog afgekeurd kan worden? Verward
Ik speel liever op safe! Schijnheilig

Jonge hengsten moeten toch ook een kans krijgen om zich te bewijzen, tenminste dat vind ik. Vaak heb je een leuke hengst op het oog maar dan gaat ie of dood, wordt verkocht naar het buitenland of ik wil het dekgeld niet weten Haha!

Yvette12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:48

nieuwe jaargang zit niet echte intressante bloedlijnen bij de grote maat vond ik tenminste! Jaar daarvoor was wel wat beter! Maar jonge hengsten moeten zich ook bewijzen. En dat is vaak moeilijk om in 1 jaar aan eht aantal te komen dat ze moeten dekken. Als hengsten staan bij een dekstation gaat het sneller met zo jonge hengst dan dat iemand een jonge hengst heeft en maar enkele merries dekt!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 07:27

Natuurlijk moet zo'n jonge hengst zich bewijzen, maar ik speel liever op safe, aangezien het in dekgeld vaak amper iets uitmaakt!
Als ze afgekeurd worden, zit je wel lekker met een papier waar je weinig mee kunt......
Tenzij er echt een super hengst tussen zit!