Hengst Bredero

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaaa

Hengst Bredero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 13:26

Heeft iemand informatie voor mij van de hengt Bredero.. Of heeft iemand hier zelf een afstammeling van.. ?
Ik heb er wel 1 en wil graag meer over dese lijn weten
groetjes

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:45

Ik rij een afstammeling van Bredero.
Foto's staan in mijn profiel, het is het paard Cheval.

Cheval is een goud eerlijk paard, wil voor je werken, maar kan ook erg sterk uit de hoek komen. Cheval is een geweldig paard voor crossen en buitenritten, dat vind hij ook het mooiste, dressuur en springen kan hij wel, maar door zijn enorm grote lichaam is het bij elkaar rijden van Cheval moeilijk en kan hij soms in een dressuur of springproef nog wel is ineens wegschieten, puur omdat hij het dan moeilijk vindt korte wendingen te rijden.

Het tegen overgestelde van Cheval is een andere afstammeling van Bredero die ik ken. Dat is een ontzettend druk paardje, wil ook graag voor je werken maar draait zich zo ontzettend op dat je héél véél geduld moet hebben om dat paard wat bij te brengen..

Deze beide Bredero afstammelingen kunnen overigens wel leuk springen!
Laatst bijgewerkt door Sjaan op 12-12-04 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:47

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:01

Bredero (Notaris x Makelaar x Exilio xx)
Geb.dat: 3 maart 1983
Kleur: bruin
Stokmaat: 167
Fokfamilie: fokfam 81

Verrichting Ermelo 1986
Gehoorzaam, eerlijk, dikwijls gespannen. Bij begin onderzoek al zadelmak. Doordat hij snel gespannen raakt is hij moeilijk aan het werk te zetten. Wegens gespannenheid maar ook vanwege het niet gesloten kunnen gaan extra gelongeerd. Mede hierdoor zijn verrichtingen verbeterd en is hij zijn rug meer gaan gebruiken. Ontspannen is hij plezierig te rijden. Steekt regelmatig punt van zijn tong uit zijn mond. Stap voldoende.
Stapt in een tamelijk hoog ritme en vertoont soms een onregelmatige pas. Draf vooral in begin onderzoek achter wijd bij hoger tempo. In de loop van het onderzoek is draf verbeterd tot makkelijke, ruime draf. Plaatst rechterbeen nog wel eens buiten de massa. Galop nog enigszins wisselvallig, kan makkelijk en goed galopperen maar is nogal eens onregelmatig. Bij springen goed gebruik van rug en hals, goed oog. Ook bij springen presteert hij wisselvallig. In terrein tamelijk gehaast en te gespannen. Slaat na de sprong achteruit. Voldoende bereidheid om te werken. Ervaart werk als tamelijk licht. Ruim voldoende aanleg als dressuur- en springpaard, voldoende aanleg als terreinpaard.
Bij aankomst rijke voedingstoestand. Is tijdens onderzoek opgedroogd. Eet normaal.
Rustig stalgedrag.
Geen veterinaire bijzonderheden.
Rapportage afgesloten op 02-06.

Verrichtingscijfers
Stap 6
Draf 6.5
Galop 7
Rijproef 6.8
Springen vrij 7.5
Springen ohz 7
Terreinproef 6
Karakter 7
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 7
Puntentotaal 69.80
Max punten 100
Plaatsing 16e van 24 (17)
Jaar verrichting 1986
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1988 (veulens)
Uniforme groep, voldoende ontwikkelde en voldoende rijtypische veulens met veel ras. Ze zijn wat ondiep en kort geribd.
Het hoofd is doorgaans goed gevormd, enkele veulens hadden een bijzonder sprekend hoofd, andere wat minder. De hals is goed van vorm met goede nek. Hoewel iets beter bij de uitgezochte veulens, bleek de schoft voldoende ontwikkeld te zijn en voldoende doorlopend. Bij een nagenoeg steeds goede ligging kon de schouder even meer lengte hebben. Rug- en lendenpartij zijn goed. De croupe is goed gevormd en bespierd, maar kon meer lengte hebben; ook de broekspier zou langer door mogen lopen. Het voorbeen is goed gesteld maar zou meermalen royaler uitgevoerd mogen zijn. De veulens bleken vrij consequent Frans te zijn in de voorstand. Het achterbeen is voldoende gebouwd en gesteld. Het beenwerk straalt over het algemeen kwaliteit uit.
In stap bleken de uitgezochte veulens beter te zijn; de geprikte veulens bleven in stap wat kort. De draf heeft wel voldoende ruimte, maar mist het dragende en ondertredende achterbeen. Bovendien doet de draf stug aan. Het voorbeengebruik in draf is goed.
De veterinaire bemerkingen hebben betrekking op een spronggewricht, dat dikwijls weinig ontwikkeld is en knobbelig van structuur.

Kort samengevat: voldoende ontwikkelde en voldoende rijtypische veulens met veel ras.In draf zou het achterbeen beter onder kunnen treden.
Getoond: 14 veulens uit 48 dekkingen.

Afstammelingen 1991 (september; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Bredero voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afkeuring 2000 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Bredero (posthuum) definitief afgekeurd.

Exterieuromschrijving 1986
Hengst met veel ras en kwaliteit. Doet nog iets beknopt aan en zou robuuster gebouwd kunnen zijn. De hals is even kort en breed aangezet. De croupe is mooi gevormd en goed gespierd. Het fundament zou over het algemeen royaler kunnen zijn.

1995
Overleden.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:03

Heb trouwens jaren geleden eens een Bredero x El Rosso ruin gereden! Beetje klein, maar wel een hardwerkend paard. Goed in dressuur en springen (zover ik me kan herinneren)

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 22:12

Het tegen overgestelde van Cheval is een andere afstammeling van Bredero die ik ken. Dat is een ontzettend druk paardje, wil ook graag voor je werken maar draait zich zo ontzettend op dat je héél véél geduld moet hebben om dat paard wat bij te brengen..

Mijn pony is ook heel druk maar ook erg angstig. Dit heeft zover ik weet dan ook wel met haar verleden te maken. Ik wou weten of alle paarden die hiervan afstammen zo zijn. Maar dat schijnt niet dus. Ze wil wel voor mij werken maar dat zal ze niet zo snel voor een ander doen. Ze is erg op mij gericht. Ik heb er nu 3,5 jaar en nu gaa thet goed. Ik heb een fijne band met haar maar aan het begin was het allemaal een groot probleem. Maar dat is nu gelukkig over.
Het is een echte springpony ze houd overings helemaal niet van dressuur. Maar springen kan ze als de beste:)

Alvast bedankT!

Groetjes Linda

Stalveenhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:09

Gannie, bij ons op stal, is ook een Bredero. Lief paard, niet te groot en ze fokt ontzettend goed. Zoon van haar (v. Holland) stond bij Wout Jan vd Schans op stal, is helaas overleden. Andere zoon van haar heeft meegedaan aan de WK jonge paarden in Spanje. Ze staat wel op onze site, kijk maar eens!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:06

Ik ken een bruine ruin van Bredero. niet bijzonder mooi, maar kan alles. Wordt mee wedstrijden gereden, zowel dressuur als springen. MAar ook in het span, dubbel en enkel doet hij het ontzettend goed. Een heel veelzijdig paard.

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 10:50

alleen zit ik nog niet zo lang op deze site.
Dus wee tniet hoe ik op jouw site kan kijken?

Groetjes linda

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:28

Op het www knopje drukken onder aan haar bericht Knipoog

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 14:16

hahah oke dank je wel