bevallingsproblemen Friezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

bevallingsproblemen Friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 10:35

Hoi,

ik hoorde laatst via via, dat Friezen nog wel eens problemen hebben bij de bevalling, omdat het vruchtvlies taaier schijnt te zijn bij dit soort paarden (zou ook voor Fjorden en Haflingers gelden ...). Heeft iemand hier wel eens eerder iets over gehoord of er zelf ervaring mee?

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:53

Ja, bij 50% van de Friese merries gaat de placenta er niet af, wat heel gevaarlijk kan zijn ivm ontstekingen. De Friese merrie die ik rij, heeft ook afgelopen week haar veulen afgeworpen ivm een ontstoken placenta.

Het vermoeden is dat dit een gevolg is van de hoge inteeltpercentages, maar dit is wetenschappelijk niet bewezen. Hier wordt waarschijnlijk binnenkort een onderzoek over gestart bij Wageningen Universiteit, eventueel in samenwerking met het FPS (was wel de intentie van de uni, iig)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:26

Bevallingsproblemen zelf niet, de veulens komen er over het algemeen goed af. Wel is het inderdaad waar, dat ongeveer 50% van de friese merries aan de nageboorte blijft staan (placenta komt niet af) maar dit is door tijdig ingrijpen van de dierenarts goed te behandelen.
Mar wat bedoel jij met bevallingsproblemen?

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 08:48

Dat met die placenta zal dan wel het probleem zijn, dat bedoeld wordt. Degene die dit vertelde had het alleen over een taai vruchtvlies, waardoor het veulen niet tijdig "vrijkomt" zeg maar en dus in ademnood komt als je niet helpt het vlies kapot te breken. Maar ik zal dat over die placenta zeker goed in m'n oren knopen voor als het zover is! (over inteelt: dat zal niet direct een gevaar zijn - denk ik - want ze heeft geen officiiële papieren m.a.w. raszuiver is ze niet ...). Ik ga binnenkort nog een keer kijken bij een fokker (Friezen) bij ons in de buurt en ik ga hem zeker even naar zijn ervaringen vragen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:08

Ik heb ook zulk soort dingen gehoord. Ook heb ik gehoord dat friezen moeilijk drachtig worden.....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:18

Marije_jiplover schreef:
Bevallingsproblemen zelf niet, de veulens komen er over het algemeen goed af. Wel is het inderdaad waar, dat ongeveer 50% van de friese merries aan de nageboorte blijft staan (placenta komt niet af) maar dit is door tijdig ingrijpen van de dierenarts goed te behandelen.
Mar wat bedoel jij met bevallingsproblemen?

idd, ik heb op een friezen hengstenhouderij stage gelopen, en daar moest de dierenarts regelmatig op komen draven om een nageboorte te verwijderen

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:36

Wij krijgen al meer dan tien jaar ieder jaar een of meerdere veulens en wij hebben nog nooit het vlies kapot hoeven breken. Wel hadden wij ook vaak dat de placenta er niet spontaan af wilde (bij een bepaalde merrie), maar aangezien wij toch altijd een dierenarts laten komen ter controle en inenting geeft hij gewoon een spuitje en spoelt de merrie vaak ook schoon. En wat betreft slechte vruchtbaarheid, dat komt eerder door de kwaliteit van het zaad dan de vruchtbaarheid van de merrie. Bij onze oudste merrie gaat het vaak lastiger als ze geinsemineerd wordt, maar als ze natuurlijk gedekt wordt is het zo maar klaar. Er zijn bepaalde hengsten die er om bekend staan dat hun zaad niet van super kwaliteit is. Maar het verhaal van het vlies heb ik nog nooit gehoord.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:16

Citaat:
over inteelt: dat zal niet direct een gevaar zijn - denk ik - want ze heeft geen officiiële papieren m.a.w. raszuiver is ze niet ...

Hoezo je kop in het zand steken Lachen Je wéét niet hoe haar afstamming is, dus over inteelt kun je niets zeggen. Wie weet is er juist sprake van een heel behoorlijk inteeltpercentage...!

jurriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:34

geld dit ook voor tinkerS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:24

Bij mij in de buurt staan heel veel friezen, en ja ze worden moeilijk drachtig en ja er is veel vaker een veearts bij de bevalling dan bij de groningers, KWPNers en de vuilnisbakjes. De afgelopen 3 jaar is er ieder jaar een veulen uitgezaagd bij een fries. Net voor mijn merrie moest bevallen en dan had ik het: als dit maar goed gaat... Verder ook een keer een veulen in het vlies gestikt maar daar moet je bij alle paarden mee oppassen, het vlies is altijd taai en vooral bij oudere merries komen ze er weleens helemaal in het vlies uit. Het blijft een spannende aangelegenheid

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:28

Bij ons is het gelukkig 2 van de 2 keer uitstekend gegaan en de nageboorte kwam er gelijk af.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 08:54

Citaat:
Ook heb ik gehoord dat friezen moeilijk drachtig worden.....
Dat kan wel kloppen ja. Lady is 3x thuis geinsemineerd, toen het nog niet lukte is ze naar Friesland gegaan om naast te hengst te staan en daar weer geinsemineerd te worden. Dat lukte de eerste keer ook niet en nu is ze al 7, 5 maand drachtig.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:41

owhja,...dat wel...de eerste dracht hebben we er 3x over gedaan...en de laatste dracht..dat wil je niet weten..

9 keer Bloos Scheve mond Bloos!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:31

Bij een fries bij ons op stal was het in 1 keer raak (drachtig van Folkert)
En moet 15 april bevallen Lachen

XxXLienkeXxX

Re: bevallingsproblemen Friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:08

Ro kwam de placenta er ook nie af DA is er bij geweest kreeg ze nog een infuus zodat hij er na enige tijd (weet niet psies hoelang dat was) die placenta eraf moest zijn. Maar dat gebeurde niet toen weer de DA erbij heeft hem heel voorzichtig eraf gesneden en kwam er heel vanaf. Ze moest nog wel 1 week lang gespoeld worden ivm ontsteking en antibiotica.

De bevalling ging heel snel veulen was enkel 3 weken te vroeg wat klein en dronk niet. Heeft veel zonde voeding moeten krijgen en na 14 uur dronk het zelf pas. Ze moesten nog 2 weken op stal blijven en daarna de wei pas op...

Veel ellende dus gehad.

Het veulen is nu 1.5 jaar en is nu 1.45 ze heeft nog een kleine achterstand maar trekt heel goed bij.

Wendy_Komen

Re: bevallingsproblemen Friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:42

Wat ik van mijn dierenarts had gehoord is dat de meeste friezen een Calcium gebrek heeft tijdens de bevalling, en dat daarom de nageboorte er niet af wilt. Dat jaar was er ook een tinkermerrie die er mee bleef staan, en toen heeft de dierenarts bloed getapt, om te kijken of dat hier ook het probleem was. Dat was het volgens mij niet.

Maar het zou dus aan calcium liggen als ik het me goed herinner.