Zeus x Farn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carri

Zeus x Farn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 08:37

wij hebben een fokmerrie Zeus x Farn. Moeilijke merrie om drachtig te krijgen. Komend dekseizoen willen we ze zeker laten dekken, maar niet veel investeren. Welke hengst dekt aan interessante voorwaarden??
Suggesties.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:01

Met de meeste hengstenhouders is wel een afspraak te maken, op basis van "No cure, no pay" (excl de kosten voor de VA, stamboek kosten etc.), zeker als de merrie het jaar daarvoor gust gebleven is.
Al zal men in de meeste gevallen, wel om een gezondheidsverklaring vragen.

Om voor boven genoemde reden, een "goedkope" hengst te kiezen, vind ik persoonlijk een dure oplossing, want als ze opnieuw gust blijft, ben je dat geld kwijt en draagt ze wel, dan loop je een grote kans een veulen te krijgen dat er niet op lijkt, omdat de hengst totaal geen aansluiting vindt op de merrie.

Is er overigens ooit naar gekeken, waarom de merrie zo slecht drachtig te krijgen is?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:03

Kitten schreef:
Is er overigens ooit naar gekeken, waarom de merrie zo slecht drachtig te krijgen is?

Leeftijd- Verzakking ??

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 11:23

De merrie heeft steeds een veulen gegeven, maar vorig jaar probeerden we met diepvriessperma en dat was ellende. Misschien was het sperma niet goed genoeg. Vorig jaar is ze wel steeds goed hengstig geworden, maar toch niet drachtig geraakt...... Ze heeft meer op het dekstation gestaan dan thuis op stal en werd ook goed opgevolgd door de dierenarts.
Maar als het niet wil lukken.... dan kost het wel een bom geld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:27

Leeftijd- ??

Nog geen antwoord.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:40

Ik weet natuurlijk niet hoe vaak "steeds" is, maar om de 4 a 5 jaar een gust jaar, schijnt toch vrij normaal te zijn. En als ik terug kijk op mijn eigen fokkerij verleden, klopt dat toch wel aardig.
En dan hoeft er echt niet altijd een definieerbare reden voor te zijn, anders dan dat het lichaam er dat jaar niet aan toe is, het is per slot geen lopende band.
En voor de rest, kan de leeftijd idd een rol spelen, de kwaliteit van het sperma is meestal wel goed, maar misschien verdraagt ze de verdunning niet en zo kan ik nog wel 10 redenen op noemen.
Maar om de merrie nu na 1 jaar overslaan direct "moeilijk drachtig te krijgen" te verklaren, vind ik wel wat kort door de bocht en zeker geen goede reden, om een goedkope hengst te nemen.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:57

Kitten schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe vaak "steeds" is, maar om de 4 a 5 jaar een gust jaar, schijnt toch vrij normaal te zijn. En als ik terug kijk op mijn eigen fokkerij verleden, klopt dat toch wel aardig.

Ik heb ook wel eens gehoord dat paarden een keer in de zoveel jaar niet drachtig worden.