Hallo kan iemand mij vertellen of OCD nu een genetische afwijking is of ontstaat door een ongeluk bv. trap van een paard
BelleFleur
Geplaatst: 07-12-04 16:32
OCD is een afwijking die ten dele genetisch is, in die zin dat de "predispositie" voor OCD ofwel de vatbaarheid erfelijk blijkt te zijn. Toch is het niet zo dat één enkel gen die vatbaarheid bepaalt, dus als je een merrie met OCD laat kweken met een hengst die de aandoening ook heeft, is het nog steeds niet 100% zeker dat het veulen OCD zal hebben.
Vatbaarheid alleen is echter niet genoeg om OCD te ontwikkelen. Zo heeft men ooit een test gedaan met veulens van vatbare merries, die in drie groepen werden opgedeeld (ik geloof zelfs dat die test in Lelystad gebeurde). De veulens werden in drie groepen opgedeeld, één groep permanent op stal, één groep permanent op de weide en een groep die getraind werd. Bleek dat zowel de stalveulens als de getrainde beestjes OCD kregen (van de weideveulens weet ik niets), maar op andere gewrichten, namelijk die die het meeste belast worden. Het ontwikkelen van de aandoening zelf lijkt dus voornamelijk afhankelijk van een combinatie van factoren :
een slechte kwaliteit van gewrichtskraakbeen (genetisch bepaald) overbelasting (op te jonge leeftijd)
Paarden op oudere leeftijd zullen overigens normaal geen last meer hebben van OCD, omdat hun kraakbeen tegen dan lichtjes veranderd in structuur (dit is normaal).
Ik hoop dat je hier iets mee bent, maar als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
Princess
Geplaatst: 07-12-04 18:10
of het (ten dele) genetisch is is nog steeds niet bewezen
BelleFleur
Geplaatst: 07-12-04 18:20
Ik kan alleen maar zeggen wat ze me in de les (zowel heelkunde als bijzondere pathologie) verteld hebben, en blijkbaar is daar dus intussen toch al wel het nodige bewijs voor. Of, zij zijn mis
Rosita
Geplaatst: 07-12-04 18:24
nee joh, niet genetisch. 't Komt alleen wat vaker voor in bepaalde families...... Echt, ik vind dat zó jammer al die mensen die hun kop in't zand steken.
dyaco
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-04 18:31
Alvast bedankt voor jullie reakties maar weten jullie toevallig ook door een klap kan komen van een ander paard
Kyona
Geplaatst: 07-12-04 18:36
Door een klap kan het volgens mij wel, omdat er dan een stukje bot kan afbreken en zo een los bot stukje (ocd) ontstaat. Heb je vaker bij jonge paarden omdat het bot nog niet uitgehard is.
BelleFleur
Geplaatst: 07-12-04 18:42
Er kan misschien wel een stukje kraakbeen helemaal los komen te liggen door een trap, maar ik denk dat een trap op zich bij een paard dat verder normaal is geen (klinische) OCD kan veroorzaken.
Het lijkt me wel logisch dat wanneer een paard door een trap een tijdje mankt op één been en dat been dus ontlast, het andere been overbelast geraakt en dat er daar sneller OCD kan ontstaan.
Misschien moet je ook eens de zoekfunctie gebruiken, ik denk dat hier toch al wel wat over gezegd is...
dyaco
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-04 18:48
En wat kan een pony met OCD nog verder in de sport en is het een terug komend iets?
BelleFleur
Geplaatst: 07-12-04 19:06
Daar heb ik even mijn cursus voor moeten nemen. De prognose (of het nog goed komt of niet) is afhankelijk van veel verschillende dingen (o.a. leeftijd, functie van het dier, gewricht dat aangetast is, uitgebreidheid van de letstels...) en ik denk dat je daarvoor best je dierenarts contacteert of in ieder geval iemand met meer ervaring.
Verder staat er bij de preventie :
niet met aangetaste dieren fokken overvoedering van jonge dieren voorkomen een goede mineralenbalans verzorgen koper supplementeren bij drachtige merries en eventueel ook bij hun veulens de dieren beweging geven, maar geen overmatige inspanning laten leveren
Wanneer een paard ouder wordt treedt er normaal geen OCD op, maar erge OCD kan wel voor verdere gewrichtsproblemen zorgen en dan wordt de prognose weer ongunstiger.
Princess
Geplaatst: 08-12-04 13:14
ik denk dat het wel genetisch is dat het paard bijv. wat zwakker is(bij de botten ofzo) waardoor de kans er groter op is.
BelleFleur
Geplaatst: 08-12-04 13:22
Rosita schreef:
nee joh, niet genetisch. 't Komt alleen wat vaker voor in bepaalde families...... Echt, ik vind dat zó jammer al die mensen die hun kop in't zand steken.
En dát is dus de eerste reden om ervan uit te gaan dat een afwijking (deels) genetisch bepaald wordt.
Tralala
Geplaatst: 09-12-04 00:05
Mijn paard is op tweejarige leeftijd geopereerd aan ocd. Hij had veel te hardhandig gespeeld met zijn vriendje, waardoor er een klein botfragmentje (nog geen centimeter, heb het hier liggen ) los was gekomen. Hij kreeg echt een gerichte trap tegen zijn been, die dus echt veel te hard aankwam. Dat stukje hebben ze er dus uit moeten halen. Verder nooit (afkloppen) problemen gehad, het was puur dat ie die klap gehad heeft.
En Kyona, dat kwam volgens de DA inderdaad voornamelijk doordat hij nog zo jong (volop in de groei) was dat het loskwam. Gelukkig zat het op een gunstige plek, waardoor het een vrij simpele ingreep was en hij er niets ernstigs aan over heeft gehouden.