Saros xx Keur x Sinthia Keur van Normand x Cieta Ster Pref van Pimpernel x Zieta van Tamboer x Rietje van Lodewijk
Bij herkeuring (Zwolle, 26-02-1986) aangewezen.
Verrichting Ermelo 1986 Speels, vriendelijk, eerlijk, maar moet regelmatig op zijn plaats gezet worden. Bij begin onderzoek nog groen. Neiging om zich vast te zetten op het bit en over de buitenschouder weg te lopen. Knarst soms op zijn tanden. Heeft enkele weken niet onder het zadel kunnen lopen en is in die tijd gelongeerd. Veerkrachtige bewegingen met veel souplesse. Plezierig te rijden. Stap ruim, regelmatig en ontspannen. Draf mooi zweefmoment, veel ruimte en veel regelmaat. Galop goed en regelmatig. Bij springen tamelijk vast in de lendenen, landt moeilijk. Voldoende vermogen, springt mooi opwaarts. Goede terreingalop, is in terrein niet erg handig. Ruim voldoende bereidheid om te werken. Ervaart werk als licht. Zeer veel aanleg als dressuurpaard, ruim voldoende aanleg als spring- en terreinpaard. Bij aankomst rijke voedingstoestand, is tijdens onderzoek eerst afgeslankt en nadat hij meer voer heeft gekregen weer enigszins gegroeid. Rustig stalgedrag, bij het verzorgen enigszins bijterig. In de zesde onderzoekweek last van huidschimmel op de rug. Daarom een week lang niet gereden maar gelongeerd.
Afstammelingen 1988 (veulens) De van deze hengst getoonde veulens hebben voldoende maat. De collectie bleek uniform te zijn met voldoende ras en kwaliteit. De veulens zijn meermalen ondiep en zijn gemiddeld voldoende rijtypisch. Het hoofd is nog wel eens wisselend, maar in het algemeen goed gevormd en soms heel sprekend. De hals heeft voldoende lengte, mara komt nog wel eens diep uit de borst. De hals is soms ook iets aangestoken. De nek is soms iets kort; een goede keeluitsnijding werkt dan dikwijls compenserend. De schouder is nagenoeg steeds kort, en zou meermalen schuiner kunnen liggen, en is goed bespierd. De schoft moet zich nog ontwikkelen, maar vertoont al wel veel lengte. De rug is dikwijls iets lang; bij de laatste groep uitgezochte veulens was dat beter. De lendenen zijn goed gespierd en aangesloten. De croupe is goed gevormd, breed en gespierd, maar zou meer lengte mogen hebben. De broekspier loopt iets rond. Het voorbeen is goed gesteld en gebouwd. Het achterbeen is eveneens goed gebouwd en gesteld. De stap is wat kort, bij de laatste groep uitgezochte veulens was dat beter. In draf hebben de veulens tact en regelmaat en een goed zweefmoment. Het achterbeen kon beter ondergebracht worden, terwijl de schoudervrijheid royaler kon zijn. Ze bleken in draf veelal nauw te gaan.
Kort samengevat: voldoende rijtypisch, nog wat ondiep aandoende veulens met een iets lang middenstuk. Tact, regelmaat en een goed zweefmoment kenmerken de draf, die achter sterker zou kunnen zijn en meer schoudervrijheid mocht tonen. Getoond: 32 veulens uit 154 dekkingen.
Competitie 1987/1988 Dressuur. Cat. A -- 601.2 punten, 3e plaats
batje
Geplaatst: 07-12-04 17:38
Belisar is de vader van de dekhengst Kroonjuweel, www.dressuurhof.nl onder fokkerij.
Antoinette
Geplaatst: 07-12-04 17:44
Er zijn al behoorlijk wat topics over Belisar geweest bijv: [FA] Info Belisar
Ik heb zelf ook een Belisar en Jasmijn hier op bokt ook. Zij heeft in haar profiel een foto van Belisar zoals hij er nu ongeveer uitziet (foto is wel al ietsje ouder ).
Naast Kroonjuweel is ook Houston (Belisar x Pion) een ggk zoon van Belisar. En de hengst SamSam doet er erg goed in het buitenland
Navidad
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-04 18:43
oke dank je wel, ben wel benieuwd want neem nu een 2.5 jarige kennedyxbelisar in opleiding. Duurt dus nog wel ff voorat ik erop ga maar ben gewoon heel erg benieud naar haar ouders.
Elisa2
Geplaatst: 07-12-04 20:04
Ik heb een Belisar merrie..super dier hoor! ze heeft ook ooit een veulen gehad van Kennedy..maar die moet nu een jaar of 7 zijn...
Navidad
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-04 22:22
Die merrie die ik nu doe is ook zelf gefokt.. zoverre ik weet
aisa
Geplaatst: 08-12-04 15:35
ik heb een belisar gehad,op de kop gebouwd met een karakter dat niet helemaal je van het was. (saros?) als ze echt aan het werk moest gaf ze de pijp aan maarten! Aftekeningen en kleur idem aan Belisar . Op de rijvereniging nog een Belisar met fijne bewegingen ,maar ook geen"fijn" karakter! Wel 2 supper veulens eruit gefokt,die extra konden lopen.
Elisa2
Geplaatst: 08-12-04 20:06
mijn Belisar heeft wel een super karakter..echt een paard wat zelf het hoofd in het halster.hoofdstel..beentje geeft voordat je het vraagt..echt super mee werkend..en heel goed gebouwd maar het is ook een stermerrie..ik denk dat je veel plezier krijgt met je paardje Navidad..sucses ermee!
KarinvdM
Geplaatst: 08-12-04 20:24
Ik heb een ruin van Belisar gehad. Hij had erg veel looplust en was op de pinken te rijden. Ik heb met hem Z1 gereden, daarna heb ik hem verkocht. Hij was op buitenconcoursen vaak erg bang en moeilijk te rijden. Hij had verder wel een prima karakter, maar het was een enorme angsthaas.
caro_vt
Geplaatst: 09-12-04 09:34
Houston => Belisar x Pion.
lienet
Geplaatst: 10-12-04 19:51
Wij hebben net een Paard! jaja, ook een Belisar. Heel braaf dier, je leest vaak dat Belisar's niet de makkelijkste zijn. Ik kijk graag naar het karakter van het dier zelf, dit pakte gewoon goed uit, rijden en in de omgang, prima!
Op bokt heb ik ook gezocht naar info....staat genoeg op hoor, gewoon ff rondneuzen.