(die ondertussen wel al 18 maanden is).Primula, m'n merrie leeft dus in een kudde van zo'n 20 pony's, ze staan dag en nacht buiten, winter en zomer, maar hebben een hele grote schuilstal waar ze wel allemaal tegelijk inkunnen. Nu Primula hoogdrachtig was, zette ik haar 's nachts achter een stroomdraadje in die schuilstal zodat ze toch nog een beetje gezelschap had van de anderen en toch op haar gemak stond om te bevallen. De laatste nachten heb ik samen met haar in dat stukje stal doorgebracht en heb ook meegemaakt hoe ze is bevallen. Nu komt het grappige:
Er zijn 2 pony's in die kudde die echt altijd samen zijn, en als er ook maar iets te beleven valt, zullen zij er als eerste staan om te kijken. We noemen hen ook de 2 roddeltantes
. Je kunt het je niet voorstellen, maar dat karakter van hun lijkt zo menselijk echt
. Dus: toen de merrie aan't bevallen was stonden zij beide daar echt met hele grote ogen en een lange nek naar te kijken, en ze hebben daar dus de hele nacht en de hele volgende dag gestaan, totaal verbijsterd
. Toen ze over de eerste shock heen waren, interesseerde het hun niet meer zo veel, en gingen ze gewoon verder met hun dagelijkse activiteiten. Maar ondertussen was er een 21-jarige merrie die zelf ook heel veel veulens heeft gehad, op de hoogte geraakt van de gebeurtenis, en die ging ook dadelijk kijken. Zij ook grote ogen natuurlijk toen ze de kleine zag. En natuurlijk wilde de meesta andere pony's ook eens komen kijken, maar die oude merrie liet niemand in de buurt komen! (behalve dan de 2 roddeltantes, die lieten hun niet zomaar wegjaagen
). Ze is maandenlang echt totaal geobsedeerd geweest door die kleine, precies alsof ze zelf ook nog zo graag een kleintje wilde om voor te zorgen
. Het was echt ongelooflijk mooi om te zien hoe zo'n kudde reageert als er een klein beestje geboren wordt, ik vond het heel speciaal om zoiets mee te maken