Wanneer veulen voor het eerst inenten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boxje

Wanneer veulen voor het eerst inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 09:44

Ik heb een "probleempje" en nu kom ik er ff niet meer uit.
Ik heb mijn DA al drie keer gevraagd wanneer ik mijn veulen voor het eerst moet laten inenten i.v.m. het afspenen. Hij geeft mij als antwoord dat ik dat twee weken NA het afspenen voor de eerste keer moet doen. Maar in alle boeken lees ik dat je het veulen VOOR het afspenen voor de eerste keer moet enten...
Hoe doen jullie dat?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:54

die van mij is allang geent, is dat niet vanaf de 3 maanden ofzo?
ik heb haar gelijk met moeders laten enten
maar ik denk dat beide kan
ik zou er als ik jou was niet te lang meer mee wachten !!

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:39

Ik kreeg het advies om een maand voor de bevalling de moeder te laten intenten zodat het veulen al direct beschermd is, daarna als het veulen een half jaar oud is, over wel of niet afspenen is niet gesproken, en daarna net als de oudere paarden, iedere 6 maanden laten enten.
De dierenarts die ik nu heb laten enten adviseerde echter om ook nog een booster te laten geven, dus een maand later weer, ik weet het ook even niet meer.........

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:38

Ik heb de merrie een maand voor het veulenen laten enten, en m'n veulen 3 weken voor het afspenen (toen was ze 5 mnd oud) en dan nog een keer 4 weken erna.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:18

Haffie_Lady schreef:
Ik heb de merrie een maand voor het veulenen laten enten, en m'n veulen 3 weken voor het afspenen (toen was ze 5 mnd oud) en dan nog een keer 4 weken erna.

dus toch een booster?

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:25

Ik had de merrie een maand voor de bevalling geënt, bij de geboorte kreeg het veulen een veulenprikje en na 6 maanden is hij geënt en daarna weer na 6 weken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:35

Hier worden de merries 2x per jaar geent en daarvan is 1x een maand voor de uitgerekende datum.
De veulens worden niet op een vaste tijd geent maar altijd hebben ze de complete basisenting vóór het afspenen.
Vaak is dat dus op 4 maanden de eerste enting en een maand later de 2e.
Na een week of 10 dagen kunnen ze dan worden afgespeend. Ze zijn dan goed beschermd en eventuele bijwerkingen zijn dan wel over.
Afspenen is toch een flinke klap voor hun weerstand (stress, ineens zonder melk, vaak slechter weer in het najaar) en dan wil ik dat ze de entingen gehad hebben en daar ook weer goed van hersteld zijn voor dat ze gespeend worden.
Vlak ná het afspenen zou ik ze nooit enten. De weerstand is na het afspenen al minder en dan zou je het lichaam nog eens extra gaan belasten met een enting...

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:01

Wanneer je je veulen moet enten is afhankelijk van een aantal factoren:
1) Was de merrie op het moment van de geboorte zeer goed beschermd? Dus basisentingen, herhalingen zeker binnen een jaar en laatste enting 6 weken voor geboorte.
2) Veulende de merrie na een normale draagtijd, met een normaal uier, had ze veel of weinig biest, heeft ze geen biest laten lopen, zaten er veel antistoffen in de biest.
3) Was het veulen snel op de been, heeft ze veel en vaak gedronken in de eerste 12 uur.
4) Is het veulen steeds gezond geweest.
5) Wanneer wordt ze gespeend 4, 5 of zes maand.
6) Komt het veulen in een gezonde huisvesting bij een groep met goed beschermde dieren?

Als je er vanuit gaat dat de merrie goed beschermd was, alles goed was met de biest, het veulen gezond was en veel gedronken heeft, niet noemenswaardig ziek geweest is, in een goed beschermde koppel komt. Dan moet ie NIET eerder dan 6 maanden geent worden, de enting heeft dan geen gunstig effect.
Zijn er ergens twijfels over dan kan het veulen wel eerder geent worden MAAR dan bestaat de basisenting uit DRIE entingen, iedere keer met ongeveer een maand tussentijd.

En ik kan het niet laten: Een veulen dat ziek is moet NIET geent worden.
en: iedere enting werkt beter als het dier veel weerstand heeft/heel gezond is, en dus goed ontwormen Voordat er geent wordt, (en natuurlijk daarna ook regelmatig)
genoeg gezegd, veel gezonde paarden gewenst van de kraamkliniek

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:45

kraamkliniek schreef:
Als je er vanuit gaat dat de merrie goed beschermd was, alles goed was met de biest, het veulen gezond was en veel gedronken heeft, niet noemenswaardig ziek geweest is, in een goed beschermde koppel komt. Dan moet ie NIET eerder dan 6 maanden geent worden, de enting heeft dan geen gunstig effect.
Zijn er ergens twijfels over dan kan het veulen wel eerder geent worden MAAR dan bestaat de basisenting uit DRIE entingen, iedere keer met ongeveer een maand tussentijd.

Maar dan ent je ná het afspenen? Of blijven de veulens langer dan 6 maanden bij de merrie?
Hier zijn ze er doorgaans op uiterlijk 5/6 maanden wel vanaf.
Mijn ervaring, en dan zeker met rijpaardveulens, is dat ze in het najaar en na het afspenen toch altijd wel een terugslag krijgen.
De cobs waar ik de laatste jaren mee fok, zijn wel een stuk harder maar ook aan hen merk je wel een terugslag.
Daarom ent ik ze voor die tijd, voor die stressvolle periode en op het moment dat ze nog volop melk kunnen drinken.
Ze krijgen dan 2 entingen met een maand er tussen en dan na een half jaar de 3e enting en gaan daarna met de groep mee.

Overigens heb ik altijd geleerd dat enten voor de 3e maand geen zin heeft omdat het veulen dan nog geen eigen antistoffen aan kan maken. Vandaar dat de biest ook zo belangrijk is.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:49

Ik heb die van mij met 6,5 maanden gekregen. Was nog nooit bij een hoefsmid geweest, ontwormt etc. Had alleen bij de merrie gelopen, verder niks.

Toen hij kwam heb ik hem meteen laten inenten etc. Zou niet zeker durven zeggen wanneer het moet.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:49

O ja, was toen net drie dagen afgespeend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:42

Bij ons worden ze pas ingeent als ze 2 jaar zijn......het is alleen een enting tegen influenza, en influenza komt practisch niet voor. Onze paarden komen overigens ook niet in contact met andere paarden, zijn over het algemeen goed afgeschermd, ook op de wedstrijden.

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:48

Dat ik mijn veulen kreeg met 3 maanden wilde ik hem laten enten, maar ze gaf als advies dit vanaf 4 maanden te doen en het liefst nog later.
Dit zou beter zijn voor het veulen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:22

Neonlight schreef:
Bij ons worden ze pas ingeent als ze 2 jaar zijn......het is alleen een enting tegen influenza, en influenza komt practisch niet voor. Onze paarden komen overigens ook niet in contact met andere paarden, zijn over het algemeen goed afgeschermd, ook op de wedstrijden.

dat snap ik niet Verward en tetanus dan ?
Influenza komt wel veel voor hoor! 1.5 jaar geleden een handelstal + manege bij mijn ouders in de buurt, alle paarden ziek. Een half jaar geleden hier een pony in de buurt (niet ingeent) bijna dood, heeft 3 dagen op de grond gelegen van ellende (had ook niet verwacht dat ie het zou halen) .........EN daardoor mijn paard ook influenza, ondanks de inentingen.....en bedankt he!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 22:38

In principe vanaf 6 maand.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:01

labe schreef:
Ik kreeg het advies om een maand voor de bevalling de moeder te laten intenten zodat het veulen al direct beschermd is, daarna als het veulen een half jaar oud is, over wel of niet afspenen is niet gesproken, en daarna net als de oudere paarden, iedere 6 maanden laten enten.
De dierenarts die ik nu heb laten enten adviseerde echter om ook nog een booster te laten geven, dus een maand later weer, ik weet het ook even niet meer.........

dit zegt mijn dierenarts ook!

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:02

Neonlight schreef:

en tetanus dan?