Fokken met Kaminka van de baan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Fokken met Kaminka van de baan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:55

Okeeeee. Boos!
Ik heb de moeder van Kaminka opgespoord en die blijkt ocd in haar beide spronggewrichten te hebben plus een overhoef (artrose) rechtsvoor.

Bij Kaminka heb ik zelf in haar rechterachterknie ooit een chip laten verwijderen die ze had opgelopen na een klap van een paard in het land. Nu ik de geschiedenis van haar moeder hoor, begint het vermoeden te rijzen dat die chip in Kaminka's knie er misschien al gezeten had en door die klap is gaan zwerven of irriteren. Of misschien ook niet, maar goed, dat weten we dus niet. Feit is dat mams ocd heeft op twee plaatsen, daar is dan geen sprake meer van trauma.

Ik heb Kaminka's spronggewrichten ooit wel op de foto gehad, die waren in orde.

Kaminka's enige veulen doet het heel erg goed in de springsport en is voor flinke bedragen verkocht, dus neem ik aan dat het diertje wel eens rontgenologisch gekeurd is en er niets of weinig aan de hand zal zijn.

Maar ja, om nu zelf de gok te gaan wagen zie ik niet zitten. Ook vanwege het feit dat Kaminka's moeder dezelfde luchtwegproblemen en overgevoeligheid voor kuilgras heeft als haar dochter. Dit soort overgevoeligheden zijn blijkbaar ook erfelijk.

De vader van Kaminka's moeder, Bredero, is ook al op jonge leeftijd overleden aan koliek. Caritas, zijn halfbroer uit dezelfde merrie is ook op jonge leeftijd overleden, dus echt een sterk lijntje is dat niet!

De problemen die Kaminka heeft wijtte ik aan de omstandigheden waarin ze verkeerd heeft voordat ik haar kocht. Die oorzaak kan ik dus schrappen, haar slechte constitutie heeft ze dus gewoon van mams...
Beide merries zijn gefokt door dezelfde fokker, dus opfok kan ook een rol spelen, maar ja....

Toch maar goed om even familieonderzoek te gaan doen voor je gaat fokken.... Knipoog

Dus de stand van zaken is nu dat als Kaminka over een half jaar nog niet genezen is van haar aanhechtingblessure in de achterhand, ik ernstig na moet gaan denken over haar toekomst.... Één mogelijkheid is namelijk nu weggevallen.... Scheve mond

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:59

Ja triest, ik wilde dat de fokkers wat meer rekening hielden met de mensen die hun paarden kopen en die zich daar aan gaan hechten.
Je ziet hier op bokt nog steeds mensen die paarden kopen en het geld voor een keuring zonde vinden.
Aan de andere kant worden mensen die propaganderen: begin met gezond materiaal, uitgelachen.
Ik wens je veel sterkte met de moeilijke beslissingen die je nog moet nemen, je had ook wel een fijnere Kerst gewild denk ik.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:56

Dankjewel Sarabande.

Beetje dubbel gevoel geeft dit. Aan de ene kant ben ik erg blij met deze info, zodat ik niet pechpaard nummer zoveel ga fokken, aan de andere kant vind ik het heel jammer dat ik van mijn lieve merrie geen veulen zal krijgen.