INFORMATIE OVER Rocky mountain pony en koniks..!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sletjesz

INFORMATIE OVER Rocky mountain pony en koniks..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:20

hallo lieve bokkers, Haha!
ik wil graag aan jullie een paar vragen stellen!.. Knipoog

okeé komt ie.. Schijnheilig

- kennen jullie de rassen Rocky mountain en Konik.>??
- ik wil graag meer informatie over deze prachtige dieren..
- heeft misschien iemand een van deze rassen??
- ik vind deze beestjes SUPER mooi en wil graag er alles van weten en/of je ze kan houden en rijden enzo.. Lovers

alvast bedankt.. OK dan! Pling
[/b]

edit Elles: MSN-taal uit bericht verwijderd >;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:34

Koniks zijn feitelijk wilde paarden, in de zin van oerpaarden en zijn dus niet "gemaakt" om te voldoen aan de eisen van de moderne ruiter. Het zijn geen rijponies. Ze hebben zeer sterke instincten. Ik wil niet zeggen dat je er niet op kunt rijden. Je kunt ook op een zebra gaan rijden, ik zeg alleen dat je grote problemen kunt verwachten en dat je niet kunt verwachten dat ze in een dressuurhouding gaan lopen zoals die gewenst wordt. Je koopt dus of een pony om naar te kijken en als grasmaaier, of een rijpony. Probeer niet een niet een oerpony in een rijpony te veranderen, want daarmee probeer je dus een heel stuk evolutie over te slaan, en dat gaat natuurlijk niet.
De rocky Mountain pony ga ik even voor je opzoeken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:42

http://www.rockymtnhorses.com/picturealbum.htm
link naar fotoalbum van een fokker in Amerika. Weer zo´n vreselijk zielig voorbeeld van hoe paarden en ponies in Amerika moeten voldoen aan de eisen mooi, makkelijk en showy en waar het paard niet meer gewoon een paard is. Ik vind het gewoon zielig. Ik vind dat geen paarden meer. Maar smaken verschillen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:05

Lusitana schreef:
Koniks zijn feitelijk wilde paarden, in de zin van oerpaarden en zijn dus niet "gemaakt" om te voldoen aan de eisen van de moderne ruiter. Het zijn geen rijponies. Ze hebben zeer sterke instincten. Ik wil niet zeggen dat je er niet op kunt rijden. Je kunt ook op een zebra gaan rijden, ik zeg alleen dat je grote problemen kunt verwachten en dat je niet kunt verwachten dat ze in een dressuurhouding gaan lopen zoals die gewenst wordt. Je koopt dus of een pony om naar te kijken en als grasmaaier, of een rijpony. Probeer niet een niet een oerpony in een rijpony te veranderen, want daarmee probeer je dus een heel stuk evolutie over te slaan, en dat gaat natuurlijk niet.

Dat is niet helemaal waar dat de Konik een wild paardje is. Lachen
De Konik wordt in Polen al decennia lang als trek- en lastpony gebruikt. Je kunt ze prima africhten maar ze hebben niet de ideale bouw om als dressuurpony gebruikt te worden. In Nederland worden ze vooral ingezet bij begrazingsprojecten. Het is een erg sober ras en staat dicht bij de natuur.
Dit vond ik op het internet:
Citaat:
De Konik is een bijzonder paardenras. Zijn oorsprong ligt in Polen alwaar men probeerde de 'uitgestorven' Tarpan weer terug te fokken. De Konik is van alle paardenrassen het meest verwant aan de Tarpan. De laatste wilde paarden in Polen werden in 1780 gevangen en ondergebracht in wildparken. Echter in het begin van de 19e eeuw werden deze paarden verspreid onder boeren die de paardjes kruisten met hun eigen paarden. Ruim een eeuw later begon men met het terugkruisen. In feite is de Konik het resultaat van een succesvol Pools fokprogramma die er op gericht was een op de Tarpan gelijkend paardenras te verkrijgen.

De Konik heeft veel invloed gehad op de meeste Poolse en Russische paarden en pony's. In tegenstelling tot de Tarpan is de Konik juist bijzonder vriendelijk en werkwillig. (De Tarpan is meer hardnekkig en onhandelbaar) De Konik bezit daarentegen wel de taaiheid en soberheid van de Tarpan. Konik betekent eenvoudig 'klein paard'.

Bron:http://www.ponynet.nl/kk_300011.html, ook voor een rasbeschrijving en foto's.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:39

Ik geloof dat ze een konik bij het cursuscentrum in Barneveld. Die liep daar ook mee in de lessen voor die school alleen was dat niet echt ideaal. Wij hebben em ook gebruikt voor de bekapcursus maar ook dat was niet echt een succes. Het was een eigenwijze hardleerse pony. Ik weet natuurlijk niet of het kenmerkend is voor dat ras maar ik denk het haast wel.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:49

Ik heb je topic verplaatst van VMR naar RP.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:22

In polen wordt de konink veel als rijpony gebruikt, ook kruizen ze 'm daar met andere rassen. Er zijn daar ook veel fokkerijen die de ponies echt voor diverse gebruiksdoelen fokken.

Sletjesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 17:16

heel erg bedankt:)

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:02

Hey,

Ik heb ooit eens 2 Koniks in het reservaat hier dichtbij eens op de foto gezet. Ik zal ooit de foto's wel eens doorspelen Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:23

IPC-dier in Barneveld heeft idd een konik rondlopen. Die heb ik nog staan poetsen toen het nog een veulentje was. Ze wilde er idd mee gaan rijden en zoals een paar posts boven mij te is dat blijkbaar door gegaan. Grappig om te lezen!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 02:38

Lusitana schreef:

Wat een gezwam, Scheve mond koniki polski zijn "boerenponys" die wel wat weg hadden van hun voorouders de tarpan. Ik heb op ze gereden en ze kunnen fantastisch springen, ik geef wel toe ze neigen naar telgang en huppelen een beetje. Een goede vriend van ons is afgestudeerd op deze ozo oerwilde paard, ahum. Goed ik ben ook in popielno geweest, een staatsinstelling die deze ponys fokt, een aantal dieren in nederland komen daar ook vandaan. Deze kennis heeft ook met twee koninks door heel polen getrokken als tweespan. Er zijn ook diverse fokkers die ze kruisen om een betere rijpony ervan te maken. Maar dat ze compleet wild zijn dat maken de meeste mensen ervan, ik heb er zelf mee gewerkt, paardjes uit popielno zelf, ze zijn een tikje eigenwijs maar kunnen prima gebruikt worden. Maar ja daarmee stoot ik een heel hoop natuurscheppers in nederland mee tegen het been, dat weet ik en dat doe ik hiermee speciaal! Tong uitsteken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:17

Ik ben wel eens naar een Konik gaan kijken om te kopen. Dus ik heb ze van dichtbij gezien. Die mensen hadden er twee en de ene was ook ingereden. Hartstikke werkwillig maar een tikje eigenwijs zoals elke pony. Maar ik heb me toen een beetje georiënteerd. Voor 1500 euro kon ik er bij wijze van spreke wel 2 uit Polen laten komen ipv een eigenwijze 4 of 5 jarige die niet was ingereden (en waarom niet...dacht ik?) Achteraf blij dat ik het niet gedaan heb. Ik vind hun kleur wel echt bijzonder mooi, dat is ook de aantrekingskracht vind ik.

Sletjesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:42

heel erg bedankt Cool

ik vind ze egt tofff Haha! Tong uitsteken

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:57

bij ons op stal hebben ooit eens twee koniks gestaan. Werden overigens gewoon gereden hoor, geen enkel probleem. geen verschil met een andere ponysoort. Ze staan nu ergens op een manege en lopen in de manegelessen mee.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:50

Ik heb een paar keer meegeholpen om de "wilde" Koniks te vangen in het Lauwersmeergebied dit moesten we te paard doen net zoals de cowboys het vroeger deden.
De kuddes werden in een pen gejaagd en een voor een moesten ze door een gang lopen waar bij de oudere dieren de tatoeages werden gecontroleerd en de jonge dieren werden getatoeerd.
Zo heb ik dus eens een veulen gekocht dat echt wild was en binnen een week zo mak was dat het netjes meeliep en hoefjes liet uitkrabben.
Het is een zeer winterhard ras met zeer hard beenwerk ze mankeren daarom ook bijna nooit wat.

Sletjesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:39

co00wll Knipoog

Sletjesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:39

sorriej ik zal niet meer msn taal gebruiken

Sletjesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:40

dat is leuk voor jullie joh ik vind het echt heel leuk dat jullie dit alalemaal vertellen heel erg bedankt..!!