"OCD-vrij" garantie, belangstelling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

"OCD-vrij" garantie, belangstelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:21

Ik vraag me af of het voor kopers, ruiters dus voornamelijk, interessant zou zijn mochten ze een veulen kunnen aankopen met OCD-vrij garantie op 3 jaar?
Ik heb daar al zitten over nadenken, met als voorwaarde dat ze dan bij de fokker in de opfok blijven tot ze getest worden. Volgens mij is OCD nl grotendeels volledig te vermijden door goeie opfok.
Ik kom er alleen niet uit wat te compenseren als er toch OCD opduikt.
Ideeën, meerwaarde?

(Misschien is dit een idee voor meer fokkers die overtuigd zijn van hun streven naar gezonde paarden.)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:55

probleem is dat het een echte tweestrijd is .Een echte goeie met een chip laten ze meestal niet staan (geen 3-jarige natuurlijk ).Iklaat er een apart jong paard niet voor staan ,maar laat ze wel opereren .Heb jaren geleden een super grannox twenter gekocht ,hij werd bij de verkopers gekeurd en had 2 ocd in de sprongen .Wij hebben toen met de mensen afgesproken dat we de merrie toch kochten als ze op hun risico werd geopereerd ,na de prognose van de veeartsen natuurlijk .Na enkele weken kon ik mijn merrie ophalen .Ik heb ze tot op9-jarige leeftijd gehad ,heeft 145 gelopen en is1.5 jaar geleden naar Amerika verkocht .Natuurlijk heb ik het liever niet en ik laat ze altijd om18 maand op de foto zetten .als ze een oc hebben worden ze of verkocht (als ik het niet waard vind om ze te opereren ,anders worden de chipjes uitgehaald ,vindt het toch beter met het oog op verkoop later .Als het een crack is later dan geven ze er niet om ,maar een gewoon goeie die moet "vrij" zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:08

Zannekin schreef:
Volgens mij is OCD nl grotendeels volledig te vermijden door goeie opfok.

Zannekin goede opfok is een onderdeel. Een veulen uit OCD ouders raakt niet door de goede opfok de al aanwezige kwaal kwijt.

Zoals al eerder gezegd over dit onderwerp het is en + en + en

Gezond fokken en gezond opfokken geeft een grote kans op gezonde dieren.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:11

En wat dan van die fokker in het onderzoek die 0 OCD veulens had, over jaren gespreid?
Maar als de ruiter daar geen meerwaarde in ziet dan heeft het ook niet veel zin om garanties te gaan geven. Vandaar mijn vraag.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:18

Libke, ik veronderstel dat je dan bij die OCD positieve jongelingen dat wel gebruikt om iets van de prijs te doen (zou ik toch proberen Lachen ), zelfs als ze goed uit de operatie komen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:20

Zannekin schreef:
En wat dan van die fokker in het onderzoek die 0 OCD veulens had, over jaren gespreid?
Maar als de ruiter daar geen meerwaarde in ziet dan heeft het ook niet veel zin om garanties te gaan geven. Vandaar mijn vraag.

Als je met gezond materiaal fokt blijft dat gezond als je mede daarop gericht fokt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:26

sarabande schreef:
Als je met gezond materiaal fokt blijft dat gezond als je mede daarop gericht fokt.

Dat materiaal was bij die man niet anders dan bij de andere fokkers (zelfde stamboek, hengsten etc).

Maar vandaar dat ik ook over die garantie nadenk. Als een fokker recht in z'n schoenen staat: gezond materiaal en goeie opfok dan zit z'n percent paarden die OCD ontwikkelen zo laag dat een garantie (geld terug? operatie?) hem geen schade zal berokkenen. De koper van het veulen voelt zich toch ook zekerder: een fokker die 30% OCD fokt zal geen garanties durven/kunnen geven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:29

Zannekin schreef:
Dat materiaal was bij die man niet anders dan bij de andere fokkers (zelfde stamboek, hengsten etc).

Zannekin als je een ploeg OCD vrije merries hebt, vooral een paar generaties (om het bij ocd te houden) en je zorgt ervoor op de hoogte te zijn van de hengsten (in Nederland wordt dat gepubliceerd, maar in Duitsland kan je dat ook te weten komen) dan fok je gezond door. Dus is het wel anders dan bij anderen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:29

dus... waarom gebeurt het (nog) niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:32

Je moet als verkoper steeds meer risico dragen. Het word nog bijna onmogelijk om een paard te verkopen!

OC(D) is een heel raar gegeven: iedereen zegt er geen moeite mee te hebben als er een chip zit en ze klinisch goed zijn, maar uiteindelijk koopt niemand zo'n paard

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:32

Zannekin schreef:
dus... waarom gebeurt het (nog) niet?

Wat bedoel je, ik denk dat dat wel gebeurt zeker in Nederland waar heel veel 3 jarigen geprokt worden en met versnelling ook in andere sportpaarden fokkerijen.

Alleen je kan de boel niet terugdraaien. Dat zal voor veel fokkers heel moeilijk gaan worden om dat onder ogen te zien.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:38

Misschien onduidelijk maar wij dachten eraan een OCD-vrij garantie te geven aan kopers van een veulen, als ze bij ons ook in de opfok blijven.
Probleem is het concreet in te vullen, contracten ed.
Uiteraard is al die moeite (contracten etc...) niet nodig als ruiters er toch niet zo op gefocused zijn en daar ook geen meerwaarde aan koppelen voor een sportpaard, zoals Libke al min of meer aanhaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:00

Zep schreef:

OC(D) is een heel raar gegeven: iedereen zegt er geen moeite mee te hebben als er een chip zit en ze klinisch goed zijn, maar uiteindelijk koopt niemand zo'n paard

Zelfs in de echt hoge prijsklasses zijn goede paarden prima te verkopen met een chipje erin.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:01

Dus je hebt dan een ocd vrije moeder en een ocd vrije vader, want daar moet je wel mee beginnen wil je zoiets doen en dan nog is er geen garantie. Er zijn hengsten in Nederland waarvan bekend is dat ze het doorgeven, terwijl ze zelf schoon zijn. Door het onderzoeken van de jonge kinderen kan je zon hengst tenminste op tijd eruit gooien, of duidelijkheid aan de fokkers geven.

Overigens werkt het KWPN in dit laatste onderzoek nauw samen met Hannover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:13

Pipo schreef:
Zelfs in de echt hoge prijsklasses zijn goede paarden prima te verkopen met een chipje erin.

nou, dat zegt dus iedereen. Maar ik ken niemand die zo'n paard ook daadwerkelijk goed verkocht kreeg.

Die van mij is gelukkig brandschoon op de foto's Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:17

Zep schreef:
nou, dat zegt dus iedereen. Maar ik ken niemand die zo'n paard ook daadwerkelijk goed verkocht kreeg.

Die van mij is gelukkig brandschoon op de foto's Haha!

Ik ken ze wel, maar goed, iedereen wil het liefst natuurlijk een paard wat 100% op de foto's is.

Maar ik blijf het een onderwerp vinden waar ik hele dubbele gevoelens bij heb. Aan de ene kant vind ik het super dat het PROk certificaat er is, aan de andere kant: Stel dat je die fijne merrie hebt, en deze krijgt een tik in het land en heeft daardoor een klein chipje. Dan krijgt de merrie geen prokcertificaat en krijgt daarnaast de stempel ongezond. Onzin natuurlijk!

Dan nog eens het percentage wat werkelijk kreupel word van botproblemen, dat is zo klein!

Dus ik vind het allemaal een beetje dubbel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-04 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:19

sarabande schreef:
Dus je hebt dan een ocd vrije moeder en een ocd vrije vader, want daar moet je wel mee beginnen wil je zoiets doen en dan nog is er geen garantie.

Ja, je moet vooral weten hoeveel paarden die je fokt OCD ontwikkelen. Anders is het economisch zeer oninteressant zou ik zeggen...

Jij zou dus evengoed mét OCD kopen Pipo, maar dan ook pas als hij iets heeft bewezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:21

Zannekin schreef:

Jij zou dus evengoed mét OCD kopen Pipo, maar dan ook pas als hij iets heeft bewezen?

Een driejarige die de sprongen vol met OCD heeft zitten zou ik laten staan. Maar heeft deze een octje, en lijkt deze bijzonder veel kwaliteit te hebben, dan zou ik er niet zoveel problemen mee hebben, mits de prijs er naar is natuurlijk Haha! Maar ik zou daar niet mee gaan fokken, maar als sportpaard................waarom niet.

Maar wat ik zeg, de rest moet dan heel goed lijken, want ik heb ze niet om de rest van hun leven naar te kijken en bij verkoop is het wel weer moeilijk. Tenzij het een echte goede is!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:32

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:34

Komt dus steeds weer op hetzelfde neer :bij een echt goeie nemen we er het gebrekje bij ,bij een gewone weegt het gebrek dubbel zo zwaar.Want de operatie en nazorg en rx ben je toch al gauw 1500 a 2000€ kwijt (indien op beide kanten ) en voor een gewone is dat teveel.
Ik durf gerust te zeggen dat de paarden die ik als veulen gekocht heb (en als ze uit een goed nest komen dan hebben die toch wat geld gekost)en als ze dan 1.5 jaar worden dat ik toch met een kloppend hart naar de keuring ga .

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:37

Misschien kan je als fokker operatiekosten op je nemen dan? Dat lijkt me redelijk.
Je hebt dan uiteraard ook de inkomsten van de opfok, dus een echte economische aderlating kan het niet zijn.

Zou jij dan meer vertrouwen hebben in een fokker die je dat belooft in het geval van OCD Libke, of zou het je helemaal niks uitmaken?

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:03

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 23:15

janna schreef:
Zo veel houd je ook niet over aan de opfok, en dan kan je ze net zo goed zelf houden tot ze drie zijn.

Toch niet: als je voor een veulen 3000 euro krijgt, ga je van datzelfde veulen als 3jarige meer dan 5000 euro krijgen (aankoop+ 2 jaar opfok), onbeleerd etc? Daar zou ik m'n hand niet voor in het vuur steken.

Als je ze houdt heb je zowieso niks aan opfok, als je ze verkoopt als veulen en ze gaan weg ook niet.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:18

Zannekin schreef:
Misschien kan je als fokker operatiekosten op je nemen dan? Dat lijkt me redelijk.
Je hebt dan uiteraard ook de inkomsten van de opfok, dus een echte economische aderlating kan het niet zijn.

Zou jij dan meer vertrouwen hebben in een fokker die je dat belooft in het geval van OCD Libke, of zou het je helemaal niks uitmaken?

Ik weet het nog zo niet ,hangt er vanaf wat die fokker belooft en hoe dat paard er op 2-3 jarige leeftijd uitziet.Durf je eerlijk te zeggen dat mijn 2
3.5 jarige merries ook heb laten keuren op 18 maanden .maar die paarden vallen me zo hard mee dat ik indien ze ocd zouden hebben gehad ik ze niet zou hebben weergegeven ,dan neem ik liever het risico van de operatie die bij deze dan wel geloont zouden hebben.Als die merries nou ocd zouden gehad hebben dan had ik ze geopereerd en ik geef eerlijk toe dat dat me niet zou weerhouden om er 1 of 2 veulens uit te fokken .Maar je weet dat ik het puur doe voor de sport OK dan! en daar is een oc tje van minder belang .
Bij de merrie waar ik voordien over sprak,Zannekin hebben de fokkers inderdaad alle kosten op zich genomen om de chips uit te halen ,ik heb er om die reden niets meer afgepingeld ,de merrie was niet zo duur .Na de operatie had ik die merrie ook laten dekken van Cumano ,maar ze was na een aantal pogingen niet drachtig .Achteraf heb ik er -ondanks ocd - toch enorm veel spijt van dat ik er geen nakomeling van heb gehad

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:24

libke schreef:
Bij de merrie waar ik voordien over sprak,Zannekin hebben de fokkers inderdaad alle kosten op zich genomen om de chips uit te halen ,ik heb er om die reden niets meer afgepingeld ,de merrie was niet zo duur .Na de operatie had ik die merrie ook laten dekken

Je gaat toch niet welbewust een merrie inzetten voor de fok waarvan je weet dat ze ocd heeft. Ik vind het al onbegrijpelijk dat mensen in deze tijd fokken met merries waar ze niets van weten.