Herzruf trakehnerhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mikolaiki

Herzruf trakehnerhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:11

hallo
ik zou wel eens willen weten of er nog meer mensen hier op bokt zijn die een trakehner hebben ....met als vader herzruf.
en wie heeft er nog meer info of foto`s van herzruf?
alles welkom
groetjes Cathérine

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:26

Ik heb gisteren nog een zeer goede Herzruf gezien, niet uit een Trakahner moeder overigens. Over Herzruf is hier wel eens eerder gediscussieerd, ik vond het een super hengst, helaas is hij in totaal verkeerde handen terecht gekomen na goedkeuring.

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 11:45

in verkeerde handen ...kan je het mij vertellen want ik weet niet zoveel over herzruf ...

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:44

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:47

dankuwel Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:09

Raar dat hij op die site van Geling als zwart paard staat terwijl hij vos is (dat staat er ook onder) en niet in de deckliste is opgenomen.

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 17:48

idd!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:26

Ik kende de eigenaren van de hengst al van het eerste uur.(Zeer hoge cijfers op de verr. in Warendorf.)
KWPN inspekteur van der Veen maakte hem kampioen van de Duitse Verbanden.

Daarna heb ik hem voor Nederland aangeboden voor erkenning.
Toen de commissie onder aanvoering van Werners naar de stal waar deze hengst ter dekking stond wilde vertrekken.
Kreeg ik van de heer Werners smorgens van die zelfde dag te horen
dat ze besloten hadden savonds, om maar toch niet te gaan.

De kosten (advieskeuring) 5000,- gulden zouden teruggestort worden.

In die advieskeuring had ik er nog 2 hengsten bij nl.
Heuriger (Trak) en Silvano.
Die laatste had in die tijd nog nooit iemand van gehoord. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:34

Het eerste uur was op de veiling na keuring, toen was half Nederland geinteresseerd, alleen de hengst mocht van mevr. Arldt die hem als huwelijkscadeau kreeg niet van huis.
Overigens op dezelfde veiling koos Anky voor Partout.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:45

sarabande schreef:
Het eerste uur was op de veiling na keuring, toen was half Nederland geinteresseerd, alleen de hengst mocht van mevr. Arldt die hem als huwelijkscadeau kreeg niet van huis.
Overigens op dezelfde veiling koos Anky voor Partout.

Ik heb het over 2 jaar later niet over de hengstenkeuring.
Ik wil je nog wel even de pagina grote kleuren dekadvertentie van ons uit IDS. mailen.

Kortom het was niet alleen de mevr.
Het was de "politiek". Ach gut

Trouwens hij stond toen niet aan huis.
Ik heb nog 6 keer sperma van hem afgenomen.
3 stuks dragend.

p.s.
Een merrie van de Groot Gorichem. kwam terug na 12 weken.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:45

sarabande schreef:
Raar dat hij op die site van Geling als zwart paard staat terwijl hij vos is (dat staat er ook onder) en niet in de deckliste is opgenomen.

Dat is niet zwart. Dat is dezelfde kleur zwart als Salinero is, geen zwart dus. Nouja, zoiets dan. Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:00

GertJan schreef:
Dat is niet zwart. Dat is dezelfde kleur zwart als Salinero is, geen zwart dus. Nouja, zoiets dan. Haha!

Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:03

Van Herzruf heb ik 2 nakomelingen gereden, beide volle Traks. Beide met de eigenschappen zéér sterk aanwezig waarom ik een bepaalde mening over Traks heb....

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 17:15

zoals?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:28

Eeeeh... dat heb ik wel vaker op bokt geuit. Meestal krijg ik dan een hoop lawaai over me heen en ik weet niet of je m'n mening wel wilt weten want die is niet zo genuanceerd.
Maar het komt erop neer dat ik Traks over het algemeen stugge, strakke trekbokken vind met Rittigkeit nulkommanulkommanulnulnul die werkelijk niet tot een fijne nageeflijkheid komen (ook niet met goede ruiter erop, dus dan heb ik het er niet alleen over met mezelf in het zadel). Dat Rittigkeitscijfer van Herzruf... daar kan ik echt niet bij komen. In ieder geval heb ik de ervaring dat ie dat absolúút niet doorerft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:39

Aimee toen Herzruf werd goedgekeurd hebben alle grote Nederlandse hengstenhouders zich in alle bochten gewrongen om hem in handen te krijgen, en niet omdat het zo'n stijve bok was. Ik heb zelden een paard imposanter zien bewegen, helaas bakte zijn eigenaresse er weinig van in het zadel.
Bij Levy op stal staat een Herzruf met zoveel schwung en tact dat je er koud van wordt en zo heb ik meer kinderen gezien.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:49

De hengst zelf ken ik niet Sarabande, daar kan ik geen uitspraken over doen. Ik ken alleen wat nafok en die heeft alles behalve een goede indruk op me gemaakt.
Overigens, beide beesten konden los ook heel goed bewegen en onder het zadel waren ze zelfs nog wel te porren voor een aantal hele goede passen. Maarrrr.... om ze daartoe te krijgen was werkelijk een verschrikking, ècht niet fijn voor de ruiter.
Dàt versta ik onder Rittigkeit nulkommanulnulnul en of die hengst daar dan zelf wel goed voor scoort kan me niet zoveel schelen, zijn nakomelingen ken ik met een extreem lage score op dat punt.

Het kan me daarnaast ook niet zoveel schelen of hengstenhouders en/of fokkers een bepaald paard graag willen hebben. Volgens mij hebben zij tot doel fijne rijpaarden te fokken, het gaat er dus om of ruiters graag een bepaald paard willen hebben. En ik weet dat ik die Herzruf-nazaten reed omdat de eigenaren/ruiters daarvan ze niet meer wílden rijden!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:57

Dan moeten ze een Fjord uitproberen Knipoog
Algemeen rij je met bloedpaarden anders dan met niet-bloedpaarden. De dressuur vraagt meer en meer bloedpaarden en de ruiters moeten daar leren mee omgaan. Als je ooit een volbloed reed dan weet je dat die anders te bedienen zijn dan een klassieke warmbloed. Als ze je respecteren dan werken ze voor je maar je moet dat eerst verdienen. Als ze zich tegen je keren dan krijg je problemen. Een trakehner is daar niet anders in.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:19

Zannekin schreef:
Als ze je respecteren dan werken ze voor je maar je moet dat eerst verdienen.

Soms zijn zelfs wij het eens Zannekin Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:52

Zannekin schreef:
De dressuur vraagt meer en meer bloedpaarden en de ruiters moeten daar leren mee omgaan.

Verward Gaan de fokkers nu bepalen wat voor paarden ruiters nodig hebben voor hun sport en hoe zij daarmee om moeten gaan?!
Dat lijkt mij volkomen omgedraaide wereld. Imo bepalen ruiters wat voor paarden zij nodig hebben om hun sport te kunnen beoefenen en bepalen de paarden hoe er met ze moet worden omgegaan.
Daarom kan er volgens mij gesteld worden dat ruiters vragen om bloedpaarden omdat dat fijner is om de sport mee te beoefenen en vragen die bloedpaarden meer fijngevoeligheid van de ruiter.
Wanneer de fokker daarop in wil spelen, zal ie dus paarden moeten fokken die "meer bloed" voeren dan in het verleden. Maar ik denk dat een fokker zich daarbij af moet vragen waarom ruiters vragen om bloedpaarden en daar vervolgens die paarden bij zoeken die daar aan voldoen. En dan denk ik dat je met Herzruf mooie keuringspaarden fokt die in het bloedtype staan, maar voor de eisen die de ruiters stellen....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:56

Aimee schreef:
Maar ik denk dat een fokker zich daarbij af moet vragen waarom ruiters vragen om bloedpaarden en daar vervolgens die paarden bij zoeken die daar aan voldoen.

Ik denk dat veel fokkers, als ze ruiters bezig zien, zich afvragen waarom ze in hemelsnaam paarden fokken Scheve mond

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:57

Niet alle ruiters vragen om bloedpaarden. Als die een ruiter niet liggen dan koopt hij die gewoon niet, ofwel maar 1 keer.
Maar bloedpaarden ogen mooier en daar is de dressuur nu gevoelig voor.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:58

sarabande schreef:
Ik denk dat veel fokkers, als ze ruiters bezig zien, zich afvragen waarom ze in hemelsnaam paarden fokken Scheve mond

Tja, maar voor elke doelgroep moeten er paarden zijn...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:01

Levy schreef:
Tja, maar voor elke doelgroep moeten er paarden zijn...

Die zijn er ook genoeg, maar dat begrijpen niet alle ruiters zo als je weet. De meeste denken meer te kunnen en zoeken een paard bij die gewenste talenten, inplaats van de eigen beperkingen erkennen.

Daar is ook Herzruf zelf een voorbeeld van er komen meer goede paarden bij slechte ruiters dan slechte paarden bij goede ruiters

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:06

Zannekin schreef:
Niet alle ruiters vragen om bloedpaarden. Als die een ruiter niet liggen dan koopt hij die gewoon niet, ofwel maar 1 keer.
Maar bloedpaarden ogen mooier en daar is de dressuur nu gevoelig voor.

Recreatieruiters en recreatieve wedstrijdruiters vragen inderdaad niet zozeer om bloedpaarden. Maar ik lees hier steeds weer van fokkers dat ze niet fokken om een leuk gebruikspaard eruit te halen, maar dat ze liefst voor het hoogst mogelijke gaan; paarden fokken die zo hoog mogelijk in de sport kunnen presteren.

Daarbij is de fokker zeker afhankelijk van de ruiter waar het paard bij terecht komt en dat wil nog wel eens tegen vallen, aangezien de meeste ruiters geen (nieuwe) Anky's zijn.

Tja en dan kan een paard nog zo mooi zijn, als er niet mee te rijden valt ben je sowieso nergens en kan zelfs een Anky er niets mee.