DNA??????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

DNA??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 13:40

Wie weet in hoeverre DNA uitsluitsel kan geven over ras en afkomst van een paard?
Wat kost DNA onderzoek en hoe gaat het in zijn werk?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:55

Je kunt met een dna onderzoek alleen een vermoeden bevestigen, maar niet op de wilde gok een afstamming vinden.

Dus als je vermoed van welke hengst je veulen is kun je DNA afnemen van veulen, moeder (en evt de hengst, als er geen dna profiel bij het stamboek bekend is)

Je kunt niet haar laten trekken van een paard met volledig onbekende afstamming en dan de afstamming erbij vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:57

DNA kun je laten bepalen door wat haartjes met de staartwortel uit de staart en de manen te trekken, en naar Wageningen naar het van Haeringen Laboratorium op te sturen. Kosten per bepaling liggen rond de 48 Euro.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:20

http://www.vhlgenetics.com/vhl/nl_index.html

Kijk onder prijslijst en dan paard.

Prijslijst 2004 Paard

Onderzoek Materiaal Prijs (Euro)
Afstammingsonderzoek / profiel
DNA Bloed (EDTA), haren 35,75

Ik zie hier een duidelijk lagere prijs staan dan in de lijst die me is toegestuurd n.a.v de DNA test die ik heb laten uitvoeren voor het paspoort (wil niet laten chippen)

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 14:29

Had al even snel gekeken!
Prijzen zijn ex BTW (19%) dus daar zou wat van het verschil vandaan kunnen komen...
heb ze een mailtje gestuurd, of ze inderdaad ook 'losse'DNA bepalingen doen...dus zonder materiaal van vermoedelijke vader/moeder..
Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:30

Dat kan dus niet

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 14:34

Zep schreef:
Dat kan dus niet

Dat zou jammer zijn , want ik neem aan, dat de DNA van veel (fok) hengsten al bepaald is en geregistreerd staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:53

Ja, maar dan zou je ze dus aan allemaal moeten toetsen en dat is echt onbegonnen werk.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 15:06

hmmm...zit opzich wat in...maar door zijn aparte tekening, vallen er al heeeeeeel veel hengsten af....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:13

Beetje kortzichtig om alleen een generatie terug te kijken, en dan ook nog alleen van de kant van de hengst. Als de afstamming onbekend is, hoe weet je of er niet ook wat aparts achter de moederlijn zit?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 15:22

Zou ook heel goed kunnen... *LOL*

Het leuke van Bokt vind ik, dat er zomaar weer van allerlei zaken aan de orde komen waar ik zelf nooit aan gedacht had! Vandaar dat DNA onderzoek ter sprake kwam in een ander topic ([FA] Bonte Palomino Puzzel)
en ik (niet nieuwsgierig, maar wel graag alles willen weten) ben gaan uitzoeken hoe dat dan in zijn werk zou gaan en wat de mogelijkheden zijn!

en vanuit dat andere topic, gaat mijn interesse uit naar zijn vader....vandaar! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:29

Cassidy schreef:
Beetje kortzichtig om alleen een generatie terug te kijken, en dan ook nog alleen van de kant van de hengst. Als de afstamming onbekend is, hoe weet je of er niet ook wat aparts achter de moederlijn zit?

Heeft niets met kortzichtigheid te maken, dat is gewoon technisch niet mogelijk.

Je kunt alleen maar toetsen aan een bekende factor. Je kunt dus wel bekijken of de merrie zelf ook weer van een bepaalde ouder (waarvan het dna-profiel bekend moet zijn) afstamt, maar je kunt dus niet in het wilde weg wat achterhalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:42

Zep, technisch via DNA kun je idd alleen ouders traceren. Als je kijkt naar fenotypische uitingen (kleuren bijvoorbeeld, vlekpatronen of aftekeningen) kunnen deze gerust meerdere generaties overslaan. Dus als je paard een rare aftekening heeft kan deze van de grootouders komen. Dat wil ik daarmee zeggen.

Voorbeeld: paard is gevlekt, beide ouders zijn solid, grootvader van moederskant was een vlek.

Voorbeeld, paard is appaloosa, beide ouders solid, grootouders niet bekend, waar komt dat vlekpatroon dan vandaan?

Voorbeeld: paard is cremello, beide ouders zwart...rara hoe kan dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:59

Maar daarmee is het nog steeds niet kortzichtig. Het kan gewoon niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:01

Waar ik meer op doel is dat ze alleen kijkt naar de hengst. Rare aftekeningen kunnen ook van de moeder komen. Niet blindstaren op de hengst, de merrie levert de helft van wat het veulen bij zich draagt, als niet meer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:07

Ik snap niet wat dat met de vraag van de TS te maken heeft.

Je kunt toch moeilijk verwachten dat van Haeringen van elke fokmerrie in NL al een kant en klaar DNA profiel heeft liggen? En als ze dat wel hadden, dan kun je nog steeds onmogelijk je onbekende paard aan al die DNA profielen laten toetsen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:11

Ik heb de indruk dat we aan elkaar voorbij praten. N.a.v. dat topic heeft de TS interesse in de afstamming van haar paard, en dan voornamelijk voor de hengst. Die wil ze via DNA zien te achterhalen, en dat moet in haar ogen makkelijk zijn omdat het paard best wel aparte aftekeningen heeft. Waarop ik weer antwoord dat de aftekeningen ook van de moeder kunnen komen, en ze zich daarom niet zo blind moet staren op de hengst.

Ik heb het niet gehad over het traceren van grootouders via DNA, noch van moeder via DNA. Je hebt van beide ouderdieren DNA nodig voor vergelijkingen. Dus al zou ze de vader weten, weet ze nog de moeder niet. En aftekeningen worden niet alleen door de vader meegegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:13

Bij bepaling van het DNA profiel zal ze ook haren van de moeder mee moeten sturen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:17

Bij de bepaling van het DNA profiel van je paard hoef je geen haren mee te sturen van de moeder. Paar haren uit de manen van je paard, en daar wordt dan de code mee bepaald.
Haren meesturen van beide ouderdieren moet bij het afstammingsonderzoek. Ik geloof dat je dat bedoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:21

ze wil toch ook een afstammingsonderzoek Verward

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:47

In dit topic wil 'ze' vooral weten hoe DNA onderzoek werkt en wat de mogelijkheden zijn! *LOL*

Dat komt wel goed zo, met die discussie tussen jullie! OK dan!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:02

Cassidy heeft wel gelijk, maar de moeder is niet bont en het veulen is duidelijk tobiano, dus vader moet wel een tobiano zijn.
Maar je moet een idee hebben van wie de vader is, anders heeft dna-testen echt geen zin.
Ze hebben geen database waar ze de dna-code van jouw paard invoeren en er een vader uit de comp rolt, ze vergelijken alleen de dieren die jij zegt dat de ouders zijn.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:29

Klopt maar je hoeft geen materiaal mee te sturen van de ouders.
Doen wij ook nooit wij nemen alleen bloed van de veulens af. Maar wij geven wel aan wie de ouders zijn die staan in de database omdat die ook ooit op DNA zijn getest en daarmee wordt het vergeleken.

Wij moeten dat vervolgens allemaal naar Portugal opsturen om de papieren van een veulen aan te vragen Dan nog twee jaar wachten en dan heb je een veulenpapier. Maar goed dat is de APSL

Ik zou zelf niet weten of ze ook onbekende ouders kunnen opzoeken.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:36

Ik heb gister een mailtje gestuurd naar het van Haeringen Laboratorium in Wageningen en kreeg vandaag bericht terug.
Als je haren met wortel opstuurd, kunnen ze een DNA profiel maken. Je kan naam en gegevens van vemoedelijke ouders meesturen en dat wordt dan vergeleken. Als je een vermoeden hebt, kan je dus een vergelijking laten maken.
Ze vermeldden er ook bij, dat als je geen vermoeden hebt van mogelijke ouders, het onderzoek weinig zin heeft, omdat het DNA profiel van het paard dan nergens mee te vergelijken is.

keepontrying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:27

Ja dat heb ik ook gehoord, omdat ik van mijn paard ook geen ouders ken, heeft het geen zin. Jammer he.