Columbusjes gezocht, en info over hemzelf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maessie

Columbusjes gezocht, en info over hemzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 13:16

Ik heb een jonge Columbus lopen, en nu heb ik al wel het een en ander over hem op het internet gevonden, maar dat is vooral hij is zo en zo oud, zo ziet ie eruit, en dat is zijn bloedlijn... Haha! Maar ik was wel benieuwd naar keuringsverslagen over hem, en zijn nakomelingen. *LOL*

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:15

ik hem van het zomer een columbus X L. Ronald gereden. Een helemaal niet meewerkend karakter. kon wel goed springen, maar werd weinig meegedaan. braaf buiten. Ze was veelste grof gebouwd. staat voor toontredend. achter sabelbenig. scorde op de keuring alles gemiddeld qua exterieur. gemiddelde lechte rug gemiddeld krijsligging en lengte enz. beweging had ze 60 op en exterieur dacht ik 61 (of het was andersom) Ze is ook 13 jaar. heeft ook spat. Al met al een paard wat leuk voor de recreatie is en verder niet . heb er over gedacht een veulen uit haar te fokken, maar dat zou gewoon zonde van het geld zijn en je zou dan een leuk toekomstig manegepaard fokken.

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:20

Ik heb jaren terug ook een Columbus x M. Pershing merrie gehad. Niet groot 162cm. Exterieur was redelijk. Wat korte benen. Kon wel goed bewegen. Was een super spring/crosspaard. Is aan springruiter verkocht die haar in korte tijd in het Z uitbracht. Won bijna alles. Super snel en voorzichtig. Net een kat in het parcours. Had net niet vold. voor internationale werk. Ze is verkocht naar buitenland.
Was in dagelijkse omgang niet makkelijk. Asociaal gedrag. Straffen kon niet dan pakte ze je terug. Op concours was ze de koningin en heel goed te pas en vriendelijk. Dit kan ook aan opfok/vorige eigenaar gelegen hebben. Heb haar gekocht toen ze al ouder was. Bij die springruiter ging ze 's morgens met groom naar het bos en hij reed haar 's middags en daardoor was ze beter te pas.

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:22

Ik hoorde dat Columbus zelf niet zo geweldig heeft gepresteerd maar zijn nafok het juist wel goed doet.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:50

Hey Alikesflame jij kende mijn paardje toch ook?? Volgens mij heb ik dat in een ander topic al eens gevraagd. De moeder weet ik namelijk niks van maar van horen zeggen was dat een lieverd. (is een Pion X Pericles) Maar als ik deze bloedlijnen uitpluis hoor ik alleen maar verhalen over lastige paarden... maar die van mij is een lieverd! (ok onder het zadel moet ik nog wel afwachten...)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:38

ja dacht idd dat jij een keer in mijn topic had gereageerd .
Karakter word natuurlijk ook gemaakt. de columbus die hier kwam was toen 13 dus ja wat kan je daar nog aan veranderen.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:43

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1987
Evenwichtig, intelligent, vriendelijk, gehoorzaam, attent en eerlijk met uitstekend humeur. Bij begin onderzoek nog groen. Veel inzet en het werk gaat hem gemakkelijk af. Slechte zadelligging, gereden met borsttuig.
Stap goed, ruim en regelmatig. Draf regelmatig, draaft enigszins op de voorhand. In galop veel elasticiteit, galoppeert graag teveel op de voorhand maar is goed tot dragen te brengen. Bij springen veel souplesse, een vlug voorbeen, een goede techniek en veel vermogen. Loopt in terrein tamelijk veel op de voorhand, presteert goed op de sprong. Zeer veel bereidheid om te werken, looplustig en ervaart werk als licht. Veel aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.
Bij aankomst rijke voedingstoestand, kreeg minder voer dan normaal en voedingstoestand bleef daarbij hetzelfde.
Rustig stalgedrag.
Op 18-03 last van hoefzweer aan rechter voorbeen. Op 26-03 beide achterbenen opgelopen en daarom drie dagen rust. Op 01-04 buigproef ondervoet rechtsvoor sterk positief; bij voorafgaand röntgenologisch onderzoek geen ernstige afwijkingen geconstateerd, daarom geen nader onderzoek uitgevoerd.
Rapportage afgesloten op 05-06.

Verrichtingscijfers
Stap 8
Draf 7
Galop 7.5
Rijproef 8
Springen vrij 7
Springen ohz 8.5
Terreinproef 8.5
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 81.50
Max punten 100
Plaatsing 2e van 33 (21)
Jaar verrichting 1987
Plaats verrichting Ermelo
Afstammelingen 1989 (veulens)
De geprikte veulens van deze hengst bleken maar matig tot soms nagenoeg onvoldoende te zijn ontwikkeld. De uitgezochte veulens hadden juist voldoende formaat. De geprikte veulens zin voldoende rijtypisch gebouwd, maar zouden wat rijker kunnen zijn. De uitgezochte veulens deden goed rijtypisch aan en vertoonden meer ras.
Hoewel bij de uitgezochte veulens iets beter, bleek het hoofd over het algemeen wat weinig uitstraling te vertonen. De hals is wisselend: soms kort met wat weinig nek, soms ook arm gespierd met een niet ideale aanzet. De schoft is best ontwikkeld bij een zeer goede lengte. De schouder is steeds lang en goed schuin gelegen. Rug- en lendenpartij zijn zonder meer goed. De croupevorm verbetert de hengst sterk. Vrijwel steeds was er sprake van rijtypische, gespierde en goed hellende croupen, die bij de geprikte veulens veelal iets langer konden zijn; bij de uitgezochte veulens was de gewenste lengte wel steeds aanwezig. Bij het voorbeen is in veel gevallen een Franse stand waargenomen, terwijl er ook sprake was van een enigszins weke kootstand bij een lang kootbeen. Het achterbeen is consequent lang en soms klein gehoekt. Over het geheel genomen waren de beenstanden bij de uitgezochte veulens iets beter, evenals de kwaliteit van het beenwerk.
De veulens bleken over het geheel genomen best te stappen met veel souplesse en met een goed ruggebruik. Bij de uitgezochte exemplaren liepen enkele veulens die in stap echter wat stug aandeden. De draf is zonder meer goed, elastisch en gedragen met goed gebruik van het achterbeen. Ook in draf vloeit de beweging door de rug heen.
De hengst kreeg weinig medewerking van de zijde van de merries. Er liepen over het geheel genomen zeer eenvoudige merries in de ring, waaronder verschillende hulp- en veulenboekmerries.
Het afwezige, later aan huis geïnspecteerde veulen, vertoonde een matige bovenbouw, een te sterk gehoekt achterbeen met beiderzijds een afwijkend spronggewricht.

Kort samengevat: matig ontwikkelde veulens, die rijtypisch zijn en met souplesse kunnen bewegen.
Getoond: 16 veulens uit 79 dekkingen.

Afstammelingen 1993 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Columbus voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1997 (januari; 7-jarigen)
De beoordeling van de 7-jarige nakomelingen van de reeds geëxporteerde Columbus is één jaar uitgesteld omdat de sportresultaten niet tijdig beschikbaar waren.

Afstammelingen 1998 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Columbus voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2001 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Columbus definitief goedgekeurd.

Extra info:
De hengst is nog matig ontwikkeld. De bouw zou meer in het type van het rijpaard kunnen staan, hetgeen onder andere uit de wat platte croupe blijkt. Het voorbeen zou correcter gesteld kunnen zijn.

1994 export naar Duitsland

1997 weer beschikbaar

Voor een foto van de hengst moet je je mailadres maar ff pben.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 10:37

Hey wat leuk! Zoiets zocht ik idd van Columbus. Wel vreemd dat er dan zoveel negatieve verhalen zijn over Columbusnakomelingen terwijl hij zo te lezen toch een goed karakter heeft! De moeder zegt natuurlijk ook heel veel, maar toch kan ik me niet voorstellen dat dat dan allemaal rotterds waren. In het beeld van de veulens kan ik me wel aardig vinden. Die van mij heeft een beetje een ramskoppie, maar gelukkig nog niet zo erg dat het lelijk word. Verder is het toch een beetje afwachten hoe ze zich ontwikkeld! Wel grappig dat ie zo ongeveer even oud als mij is! (ouwe bok haha)
En Tequila: ik weet niet wat voor foto je hebt, maar ik op internet al wel een paar van Columbus gezien. Als je nog een andere hebt dan hoor ik dat graag! ( afke_83@hotmail.com)

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:17

Ik heb je de foto, die ik heb, gestuurd. Maar ik weet natuurlijk niet welke jij wel en niet hebt..

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:04

Hey dank je!! deze had ik idd nog niet eerder gezien!

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:52

c0lumbus das de papa van de m0eder van mijn paard:D:D:D