Ik heb even een vraag. Iemand bij mij in de buurt heeft haar merrie laten dekken denk nu ongeveer 5 á 6 maanden terug misschien iets langer misschien iets korter. Maar haar paard had laatst allemaal plakkerige troep op haar benen en ze denkt dus dat ze hengstig is geweest. Het was zeker geen poep of diaree ofzo. Ze trapt hun hengst nog wel weg maar de plas of wat het ook is blijft komen. Als ze echt hengstig is, is het veulen dan dood of niet? En wat zou het plakkerige troep nog meer kunnen zijn? Ik hoo pdat iemadn het weet! Dank je wel!
DMHorses
Geplaatst: 01-12-04 19:35
Merries kunnen ook tijdens de dracht hengstig worden, op zich niks om je zorgen over te maken. Als het veulen vroegtijdig afsterft dan zal het geaborteerd worden en dat is toch duidelijk te zien in dit stadium. Als er getwijfeld word dan kan je het beste de da even laten opvoelen...
daantjuhhh
Geplaatst: 01-12-04 19:38
die van mij was ook de hele winter door hengstig terwijl ze drachtig was.. ik heb rond november voor de zekerheid ff een check laten doen door de DA.. alles was in orde en in t voorjaar had ik een mooi veulentje.. kerngezond..
alleen moet ik r wel bijzeggen dat ik nooit plak of echt viezigheid ben tegen gekomen..
LoveTarkan
Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-04 20:02
Oke bedankt..Ja i kwil wel weten of dat plakkreige echt van het plas kokt of wat anders ook kan zijn. Dus als iemand het weet
Sizz
Geplaatst: 01-12-04 20:06
Als die mensen het niet vertrouwen komt de DA er toch wel bij??? Ik weet niet wat het is. Maar ik denk dat ze nog wel drachtig is.
irmaz
Geplaatst: 01-12-04 20:53
Het kan ook een slijmprop zijn die in baarmoedermond zit en door het veulen naar buiten wordt getrapt, tenminste dat had mijn merrie. Het was lichtroze, plakkerige slijm. Dit kon geen kwaad, ze heeft een prima gezond veulen gekregen na precies 11 mnd. dracht . Voor de zekerheid kan je altijd advies aan de DA vragen.
Kitten
Geplaatst: 02-12-04 09:36
Er is maar 1 manier om zeker te weten, of ze nog al dan niet drachtig is en dat is de VA vragen om haar op te voelen of te scannen.
Tot eind 3e maand kan het gebeuren dat de dracht ongezien afbreekt, maar in een later stadium moet je daar toch iets van mee krijgen.
Dat drachtige merries nog een aantal maanden blijven doorhengsten, gebeurt idd vaker, maar dan had je dit gedrag ook in de vorige maanden moeten zien.
Bij eventuele schijndracht, kom je er meestal pas rond de uittel datum achter, dat je "genept" bent.