Wanneer merrie dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Wanneer merrie dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 17:20

Zoals de titel al zegt, rond welke tijd is het, het beste om een merrie te laten dekken?

pril85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:38

ik zou zeggen tussen mei en augustus, dan heb je de veulens rond april/mei/juni/juli Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:40

ik ehb mijn veulens het liefst eind maart, april of begin mei..
zodat ze nog lekker het voorjaarsgras kunnen oppeuzelen..
en als de veulenhandel opgang komt zijn die van 5 maand en rijp om weg te gaan

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:45

Ik zou het zelf liever wat vroeger in het jaar willen, dan zit je ook niet met veulentjes al vroeg op stal en dat soort dingen. Dan kunnen ze mooi lang met de moeder in de wei!
Dus ik zou haar juni ongeveer dekken krijgt ze het mei mooie tijd Lachen
Iets rond die tijd

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:58

de merrie,s die ik verzorg staan de hele maand mei met de hengst op de wei.de veulens komen dan rond april.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:15

inowa schreef:
de merrie,s die ik verzorg staan de hele maand mei met de hengst op de wei.de veulens komen dan rond april.

april vind ik ook echt ideaal!!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:06

Oke, bedankt ong half mei dus.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:33

Ik zou kiezen voor april / mei.
Dan kunnen de veulens bijna meteen het land op en er ook lekker lang op blijven.
Met later geboren veulens zit je altijd weer dat ze op stal moeten als het weer weer slechter wordt/ land te nat is o.i.d terwijl ze nog niet weg kunnen bij hun mams (als je tenminste niet over eigen land beschikt Knipoog )

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:58

Ik had Ivanka's veulen het liefste half/eind mei gehad, maar helaas had ik niets over Moeder Natuur te zeggen.
Eerste poging mislukte, tweede ook, toen heb ik uitgebreid met de DA overlegd of ik een derde poging nog wel zou wagen. Dan zou het veulen half juli komen, wat ik zelf vrij laat vond, maar ja, zoals ik net al zei: je hebt het zelf niet in de hand.
Na een hele middag beslissen of ik het wel of niet zou doen, heb ik uiteindelijk besloten om het tóch wel te doen. En gelukkig maar, want ondertussen is ze al bijna 4 maanden drachtig!

En ik beschik over "eigen" wei (ze staat bij mijn oom, dus wat dat betreft geen probleem Lachen ), dus ik heb geen probleem met dat ze op stal moeten als het weer slecht wordt/land te nat is. Dan zouden ze in principe nog naar een hoger gelegen weiland kunnen, mocht het echt té nat worden.

Dus mijn veulie komt half juli... ik wacht in spanning af Hyper!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:20

die van mij begin mei...

van solitair.. ben ook erg benieuwd en hoop dit x eindelijk een merrie te krijgen..

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:49

Je hebt het niet altijd in de hand. Toen Lidelia voor 't eerst gedekt werd( inmiddels wel bijna 7 jaar geleden) was het juni. De 1e poging was ze op de scan op 18 dagen drachtig en met 6 weken niet meer. Toen was het al augustus en dus vond ik het te laat om poging 2 te ondernemen. Het jaar erop dacht ik vroeg te beginnen, april. Om te voorkomen dat het weer zou gebeuren. Drie keer raden: Was in 1 keer raak. Had ik een veulen van maart. Was niet zo handig omdat het land nog te nat was. Nu is ze 22 april uitgeteld, ideaal.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:05

kweenie schreef:
Je hebt het niet altijd in de hand. Toen Lidelia voor 't eerst gedekt werd( inmiddels wel bijna 7 jaar geleden) was het juni. De 1e poging was ze op de scan op 18 dagen drachtig en met 6 weken niet meer. Toen was het al augustus en dus vond ik het te laat om poging 2 te ondernemen. Het jaar erop dacht ik vroeg te beginnen, april. Om te voorkomen dat het weer zou gebeuren. Drie keer raden: Was in 1 keer raak. Had ik een veulen van maart. Was niet zo handig omdat het land nog te nat was. Nu is ze 22 april uitgeteld, ideaal.

butterfly(het veulen dat ik verzorg)is ook op 22 april dit jaar geboren.
de merrie was eigenlijk 10 april uitgerekent.die merrie en haar 2 dochters zijn nu drachtig en we verwachten de veulens ook op 22 april of later(als ze overdragen) Haha! ik ben echt heeeeel erg zenuwachtig omdat dat nu nog maar 17 weken zijn ongeveer.gaat erg snel hoor.ik zeg iedere keer tegen mezelf van de tijd gaat sneller als je denkt.gewoon niet aan denken maar dat gaat moeilijk als je 3 prachtige schimmelveulens verwacht.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:48

Saké haar veulen komt begin mei, dit vind ik ook een mooie tijd. Heb het liefst dat de veulens rond april/mei geboren worden en lekker weer is dan zeker meegenomen Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:13

2 van mijn merries moeten ook begin mei, ideale tijd. Kunnen ze zelfs op de wei bevallen en daar meteen de hele zomerperiode blijven
dit jaar is bij ons alles tot de 1e week november 24/7 op het land gebleven, dus een flinke periode. Rond die tijd kunnen ze er wel een keer vanaf....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:15

Die van mij gaan we in april voor het eerst insemineren, dit omdat ik denk dat het de eerste keer niet zal pakken en hebben we wat meer tijd erna nog.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:32

Als ze hengstig is Tong uitsteken Haha! Haha!

Neee... Knipoog

Bij ons thuis vinden we het beste als het veulen er is einde maart, april, mei... Zo bij begin lente. Dan krijgen ze lekker al de dingen waardoor de natuur groeit ook mee, en worden ze lekker gezond Knipoog

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:30

vrijalover schreef:
Ik zou het zelf liever wat vroeger in het jaar willen, dan zit je ook niet met veulentjes al vroeg op stal en dat soort dingen. Dan kunnen ze mooi lang met de moeder in de wei!
Dus ik zou haar juni ongeveer dekken krijgt ze het mei mooie tijd Lachen
Iets rond die tijd

Ben ik het meeeens. Staan joun verzorgpaarden trouwens op de weg naar pesse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:32

Ik heb de veulens het liefst rond eind april/begin mei.
Kunnen ze direct volle dagen naar buiten het land in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:36

April/Mei heeft ook mijn voorkeur, om de redenen die Ilindra opnoemt.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 09:50

ik vind juni geschikt. heb ik nu ook gedaan, dus krijg in mei het veulen.

dan is het tenminste niet zo koud meer.

vooral als je eenm merrie hebt die zomer en winter buiten loopt zoals de mijne(shet) vind ik het veiliger om hem/haar in mei geboren te laten worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:07

Al de paarden die ik heb gehad/heb komen van April en Mei , vindt het dan ook de meest ideale maanden Lachen