1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:08

Ben net terug van de bijeenkomst van het WPN in Assen over OCD. Interessant programma, met duidelijke verhalen. De onderzoeksopzet zoals in de laatste Strengen stond beschreven (het rontgenen van groepen jaarlingen met als uiteindelijk resultaat een fokwaarde voor ocd van hengsten) werd nog een keer neergezet. Zoals gewoonlijk kwamen de echt interessante discussies pas aan het eind los: men weet nog steeds niet hoeveel kans er is dat je paard ook daadwerkelijk kreupel wordt als ie ocd heeft - er is een correlatie, maar veel meer durft men er niet over te zeggen. Is het dan wel de moeite waard, deze selectie?
Ik ben nooit zo uitgesproken in mijn meningen en denk dat wij dus keurig meegaan in het beleid, maar misschien zijn anderen een andere mening toegedaan?.
Vond het trouwens een verademing.......als ik dit vergelijk met 10 jaar geleden, toen zaten er altijd van die grijze of kale koppen achter de tafel, nu waren ze gelukkig wat minder belegen!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:11

Gaan ze de W jaargang controleren of de Z jaargang?? Dat vroeg ik me eigenlijk af

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:23

De Z, ze gaan jaarlingen van ongeveer 10 maand rontgenen, volgend jaar februari-april (dus voor ze de zomerwei opgaan). Als ze niet genoeg hebben, wordt het aangevuld in 2006 met wat A-tjes.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:36

Ik vind het een prima initiatief, tot nu toe blijven de fokkers maar met de gebakken peren zitten van hengsten die dit doorgeven.
Worden veulens uit alle merries of geselekteerd of vallen veulens uit PROK merries buiten de selektie?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:43

Voor mijn opleiding heb ik ook onderzoek gedaan naar OC en fokken. Dit was ook waar ik tegen aan liep, bij alle jaarlingen die op de waiboerhoeve zijn getest is OC aangetroffen. Als tweejarige bleven daar nog maar weinig van over. Wat ik erg jammer vind is dat ze deze paarden uiteindelijk afgemaakt hebben. Mijns inziens hebben ze het experiment daardoor niet goed afgerond. Want wat ik juist zou willen weten is het percentage wat er later daadwerkelijk last van zou krijgen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:45

En die correlatie tussen afstamming en OC zal door het onderzoek ook getoetst gaan worden.

Dan zijn er 3 mogelijkheden:
1. Er blijkt geen directe correlatie met de vaders --> OC verhaal kan voorlopig opgeschort worden
2. Er blijkt een direct verband met de vaders --> Er kan nog strenger geselecteerd worden op OC bij de vaders
3. De correlatie lijkt aanwezig, maar is weinig significant --> alles blijft zo vaag als het was.

Voor alsnog hoop ik niet op het 3e scenario, al is dat wel wat ik als uitkomst verwacht.
Dan blijven de OC problemen in de wereld en blijkt OC een complexe materie die de fokleiding met hengstenselectie nagenoeg niet kan beheersen.

Mócht er een geringe correlatie bestaan, die te klein is om hengsten te verwijderen, maar wel indicatief is over OC-vererving bij bepaalde hengsten, dan ben ik er van overtuigd dat die informatie (net als de rontgenologische klasse-indeling van de huidige hengsten) geheim blijft en de fokker er geen inzage in kan krijgen.......... hoe graag die dat ook wil.
De Flemmingh-verhalen zullen dan in de wereld blijven.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:48

irish_lady schreef:
Voor mijn opleiding heb ik ook onderzoek gedaan naar OC en fokken. Dit was ook waar ik tegen aan liep, bij alle jaarlingen die op de waiboerhoeve zijn getest is OC aangetroffen. Als tweejarige bleven daar nog maar weinig van over. Wat ik erg jammer vind is dat ze deze paarden uiteindelijk afgemaakt hebben. Mijns inziens hebben ze het experiment daardoor niet goed afgerond. Want wat ik juist zou willen weten is het percentage wat er later daadwerkelijk last van zou krijgen.

Toch wordt er nu duidelijk gesteld dat OC bij jaarlingen van deze leeftijd blijvend is voor het leven. Dat wordt als vooronderstelling zelfs niet in twijfel getrokken.
Indien deze vooronderstelling niet wetenschappelijk bewezen kon worden zou dit komende onderzoek totaal geen nut hebben en ook niet uitgevoerd gaan worden.
Helemaal debiel zullen deze onderzoekers ook wel niet zijn........

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:52

Bij de veulens die op vijf maanden bekeken zijn, was er niet een die niet ergens in een of ander gewricht een osteochondrotisch letsel had. Het minimum aantal letsels dat

gevonden werd was een, het maximum zelfs veertien!

Bij de veulens die op elf maanden bekeken werden bleek de situatie erg veranderd ten opzichte van de situatie op vijf maanden. Terwijl op sommige plaatsen zoals in de sprong het aantal letsels en de ernst daarvan gelijk gebleven was of misschien zelfs iets was toegenomen, was het aantal letsels in een aantal andere gewrichten zeer sterk gedaald. Dit was met name het geval in de knie, de halsgewrichten en het kootgewricht in het voorbeen. Het verschil zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door het feit dat bij een veulen van een bepaalde leeftijd niet alle gewrichten zich in hetzelfde stadium bevinden. Zo is op vijf maanden leeftijd de sprong bijvoorbeeld verder ontwikkeld dan de knie.

Klein stukje uit het rapport. Mijn vraag: hoe kunnen de bevindingen van 2 groepen onderzoekers dan zo verschillen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:53

zie nu dat ik de leeftijd iets verkeerd had, waren veulens van een half jaar, maar toch doet dat er weinig aan af denk ik.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:04

CGJ12 schreef:
3. De correlatie lijkt aanwezig, maar is weinig significant --> alles blijft zo vaag als het was.

Voor alsnog hoop ik niet op het 3e scenario, al is dat wel wat ik als uitkomst verwacht.
Dan blijven de OC problemen in de wereld en blijkt OC een complexe materie die de fokleiding met hengstenselectie nagenoeg niet kan beheersen.

.

Tenzij ze de Marker vinden,vandaar het kontakt met Zangersheide en Buro van Haeringen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:06

ceasario schreef:
Tenzij ze de Marker vinden,vandaar het kontakt met Zangersheide en Buro van Haeringen.

Wat wordt bedoelt met een Marker Verward .

En Kendra wordt er onderscheid gemaakt tussen wel en niet PROK moeders???

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:11

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:27

De resultaten van zo'n onderzoek zijn toch al bekend?
Vorig jaar in Duitsland geproduceerd: OCD is een weinig erfelijk bepaald met een duidelijk verschil van OCD in de kogels en in de knie en sprong.
Daar werd ook de voeding van veulen en merrie meegenomen.
Blijkt dat de belangrijkste factor manier van houden is waarbij veulens die van jongs af 24 uur buiten liepen er het beste uitkwamen.
Ook was er een fokker, uitgeweken Nederlander bij wie geen OCD bleek voor te komen.
Dit onderzoek liep over 3 jaar, Ik dacht dat er 700 veulens gevolgd zijn.

Voor de helderzienden onder ons het verslag Lachen
http://www.fn-dokr.de/isy.net/servlet/b ... nisse.html

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:36

Ik hoef geen klik, leg gewoon even hier uit wat je in deze context met markers bedoelt.

Zannekin dit onderzoek is toegespitst op nieuw aan de fokkerij toegevoegde hengsten.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:37

Ik heb ook begrepen dat wanneer men koper aan de voeding van de merrie toevoegd terwijl het veulen nog in de merrie zit, men veel minder kans op ocd heeft. Is dit ook ter sprake gekomen op de lezing?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:38

Het is weer iets van het beste jongetje van de klas willen zijn.
Maar ze komen er wel achter die "fokkers".
Produkten onverkoopbaar tot 4 jaar.
Eerst onderzoek OCD (jaarling) dan het grote circus van foto's, HKO etc. Dan zadelmak maken, dan merrietest of sport en dan een keer kunnen verkopen.

Ga je gang.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:39

sarabande schreef:
Ik hoef geen klik, leg gewoon even hier uit wat je in deze context met markers bedoelt.

.

Ik hoef ik niks uit te leggen.
Anders vraag het LOI.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:42

ceasario schreef:
Ik hoef ik niks uit te leggen.
Anders vraag het LOI.

Dan hoef je ook niks te zeggen.
Normaal gesproken kan iemand die een uitspraak plaatst die toelichten, zo niet dat niet plaatsen, dat voorkomt veel verwarring in een discussie

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:43

sarabande schreef:
Dan hoef je ook niks te zeggen.
Normaal gesproken kan iemand die een uitspraak plaatst die toelichten, zo niet dat niet plaatsen, dat voorkomt veel verwarring in een discussie

Citaat:
dat voorkomt veel verwarring in een discussie

Zeker als men het niet meer kan volgen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:46

ceasario schreef:
Het is weer iets van het beste jongetje van de klas willen zijn.
Maar ze komen er wel achter die "fokkers".
Produkten onverkoopbaar tot 4 jaar.
Eerst onderzoek OCD (jaarling) dan het grote circus van foto's, HKO etc. Dan zadelmak maken, dan merrietest of sport en dan een keer kunnen verkopen.

Ga je gang.

Ik zie het verschil niet tussen de huidige situatie en die na het onderzoek eigenlijk in dit commentaar.

Juist het tijdig uit de fokkerij nemen van hengsten die OCD doorgeven maakt dat de fokkers niet jarenlang onverkoopbare 3 jarigen blijven fokken van zo'n hengst.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:47

Als je dat onderzoek leest (je zou toch denken dat dat nuttig is voor deze onderzoekers) en je stelt vast dat OCD in de kogels slechts voor 10-20% erfelijk is en OCD in de sprong voor 20-40%, dan zou ik daar geen genetisch waardevolle dieren om buitensluiten. Dat moet de fokker maar bepalen.
Interessanter is idd te wachten op het genetisch onderzoek daaromtrent.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:48

ceasario schreef:
Zeker als men het niet meer kan volgen.

Ceasario het feit dat jij dingen niet wilt of kan uitleggen als falen van de lezer uitleggen is de boel omdraaien.
Dus nogmaals zet iets neer dat je kan toelichten, of zet niets neer.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:53

sarabande schreef:
Ik zie het verschil niet tussen de huidige situatie en die na het onderzoek eigenlijk in dit commentaar.

Juist het tijdig uit de fokkerij nemen van hengsten die OCD doorgeven maakt dat de fokkers niet jarenlang onverkoopbare 3 jarigen blijven fokken van zo'n hengst.

Klopt.

Maar de gebruiker-afnemer zal eventueel de veulens laten staan, om dan een jaar later terug te komen en vragen om de OCD foto's/onderzoek.

Dus de marktwaarde voor veel produkten worden nog veel minder.
Ik zit er niet mee.
Voor mij mag de helft naar de slacht.
Dan weet men eindelijk waar een grote groep het dekgeld voor betaald heeft. Omdat ze al fokken met een " rotte" moederlijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:55

sarabande schreef:
Ceasario het feit dat jij dingen niet wilt of kan uitleggen als falen van de lezer uitleggen is de boel omdraaien.
Dus nogmaals zet iets neer dat je kan toelichten, of zet niets neer.

Echt een bepaald stamboek geluid.
Zeggen wat een ander moet doen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:57

ceasario schreef:

Met het nadruk op DE........

Keep on dreaming.
We hoopten ook ooit DE marker te vinden voor kanker........... en die bestaat ook niet.
Die materie is gewoon veel te complex om terug te kunnen voeren op 1 marker.

Ik hoop dat het de waarheid blijkt.
Dán nog even een vrijstelling bij het kabinet aanvragen om de marker genetisch aan te mogen passen en voila............... maar daar zal in dit betuttelende Nederland wel nooit een goedkeuring voor komen.........