Fokkers zien toekomst voor zware warmbloeden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 14:00

WAGENINGEN - Hebben Groninger en Gelderse paarden toekomst? Als het aan de eigenaren van deze paarden ligt wel. Dieneke Breukink hield een enquête onder fokkers van zware warmbloeden. Het onderzoek legde knelpunten en frustraties bij de fokkers bloot. Fokkers van Gelderse paarden ervaren namelijk dat het KWPN hun fokkerij gebruikt als afvalbak, terwijl de fokkers van Groninger paarden de verdeeldheid in hun gelederen beu zijn. Zij willen een duidelijk beleid over het type.

Bron Paardenkrant

Wat ik me dan afvraag is eigenlijk het volgende. Op een vergadering word toch altijd gestemd over wie wat bekleed en dat de beslissingen bij de leden liggen Scheve mond
Ik merk uit deze enquette dus totaal niet dat de leden het eens zijn met het huidige beleid

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:36

Tja het Gelderse stamboek is natuurlijk onderdeel van het KWPN. (het zijn gewoon KWPNers) Er zijn in het verleden nog wel eens hengsten naar de gelderse fokkerij geschoven die bij de 2 andere richtingen rijpaard of tuigpaard niet voldeden en kwa bloedvoering passen bij de Gelderse richting. Maar of je daar als Gelderse fokker nu blij mee moet zijn. Een Gelders type is wel wat anders dan een Gelders tuigpaard.
Over het groningse stamboek weet ik niet veel te melden.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:16

Tolstoj schreef:
Een Gelders type is wel wat anders dan een Gelders tuigpaard.

Helemaal mee eens Als ik zeg dat ik een Gelders paard heb denken mensen direct dat het een prototype Tuiger is. Hoe kortzichtig kunnen we zijn Gaaaap

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:15

Omgekeerd kan ook: ik heb een tuiger, maar iedereen vindt het een Gelders type!

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 07:43

Bij ons op stal hebben ze veel Gelderse paarden.
Met Gelderse merries worden dan F1 produkten gefokt.
Dus veulens met Gelderse moeder en volbloed vader.

Deze stal (Stal de Jufferbeek) heeft ooit nog eens in de strengen gestaan, en laten zien dat een Gelders paard veelzijdig is. Meerdere Gelderse nakomelingen van deze stal springen nu nationaal.

Vrijwel de meeste fokprodukten zijn geschikt voor de kar, dressuur ofwel spring.

Nu fokt deze stal voornamelijk op springpaarden.