haflingermerrie zonder papieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie18

haflingermerrie zonder papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 23:38

hoi,
ik rij een haflingertje (merrie) waar geen papieren bij zitten. is er een mogelijkheid om haar alsnog goedgekeurd te krijgen voor het stamboek?
groetjes, sophie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 01:11

Als de afstamming geheel onbekend is niet dacht ik. Maar leg je verhaal anders eens voor aan het stamboek? www.kvth.nl --> info@kvth.nl Knipoog

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 08:02

ja zoiets vermoedde ik al, en van de afstamming weten we zo goed als niks... maar iig tx voor de tip, ik zal hun eens een mailtje sturen. Lachen

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:16

Papieren moet je op dit moment wel hebben hoor en als het een haflinger is jah haflinger papieren waar alle gegevens over haar staan je kan via via natuurlijk te weten komen wie haar ouders zijn .

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:20

je kunt haar altijd eens laten keuren, op een keuring

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 17:34

aangezien ze bij mijn weten gewoon van de paardenmarkt komt, is het niet zo simpel om te achterhalen wie haar ouders zijn, om er waarschijnlijk achter te komen dat die ouders ook weer geen papieren hebben.
maar misschien kan ik iets met een bloedtest laten doen, ik zal het wel ff navragen.
ze is in ieder geval wel gechipt.
ik had idd gehoopt dat ik haar kon laten keuren en van daaruit "iets" proberen te ondernemen...

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:34

missnynke schreef:
je kunt haar altijd eens laten keuren, op een keuring

Zonder papieren hoef je niet op een keuring aan te komen.

Is wel jammer dat ze geen papieren heeft. Wat weet je wel van haar ouders? Helemaal niets of wel een klein beetje? Maar aan de andere kant wat heb je aan papieren. Wat had je met haar willen doen? Alleen laten keuren of had je er verder mee willen fokken. Als je met zo'n paard wil fokken dan zijn papieren wel belangrijk. (als het veulen voor de verkoop is)

Zelf heb ik ook een haflinger (wel met papieren) Ik ga wel met haar naar keuringen maar aan een veulentje ga ik niet beginnen. De haflingerfokkerij is niet al te bloeiend en er gaan veel te veel haflingerveulentjes richting Italie. Dat is voor mij een reden dat ik mijn haf niet laat dekken. (heb namelijk niet de mogelijkheid om twee paarden te onderhouden en vind het doodzonde om een veulentje te fokken die misschien niet verkoopbaar is.)

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:11

ik dacht niet dat je haar dan goedgekeurd krijgt!
maar waarom ga je niet achterhalen waar ze vandaan komt bij welke fokker enze zij weten vast wel meer over haar!

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:24

ik weet helemaal niets van haar ouders, ik zal eens uitzoeken bij wie ze vandaan komt, maar als die verder ook niks weet houdt het daar ook echt op voor mij (misschien heeft ze trouwens wel papieren en zijn die gewoon ergens blijven liggen, maar ik heb gekeken en ze heeft in ieder geval nergens een brandmerk). zooooo belangrijk is het nou ook weer niet en in zo'n speurtocht gaat veel tijd en moeite zitten zonder dat je uberhaupt weet of het iets oplevert. ik snap ook wel dat zo'n papier niet het belangrijkste is...

het was meer idd om voor de lol eens aan een keuring mee te doen en ik moet er even de kanttekening bij plaatsen dat ze (evt nog) niet van mij is. en zelfs om "voor de lol" een veulentje te fokken zou ik er persoonlijk graag een papier bij hebben.

verder vind ik het trouwens vrij stom (als biologiestudente) dat er niet 1 of andere bloedtest bestaat om aan te tonen dat het inderdaad om een haflinger gaat, als je nooit "nieuw bloed" toelaat tot een stamboek krijg je uiteindelijk problemen met inteelt lijkt me.

die laatste 2 punten slaan trouwens niet per se alleen op haflingers wat mij betreft.

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:34

dit is btw een foto van haar Knipoog
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:48

Keuring gaat idd niet lukken. Ik zie dat de merrie bereden wordt, dus zal ze wel ouder dan 3 jaar zijn. Als je met een 3-jarig of ouder paard naar een keuring van de KVTH wilt, dan moet het dier opgenomen zijn in het keurstamboek, met genoeg punten. Anders word je gewoon niet toegelaten, en wordt ze niet gekeurd.

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 20:39

oki tx.
jammer, maar opzich handig om te weten dat ik er dus geen tijd en moeite in hoef te steken.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:48

Ik vind het trouwens een leuke haf! (papieren of niet...) Ze heeft een ietsepietsje weg van de moeder van mijn haf, die heeft Hemmingway als vader. Maar ja... dat zegt natuurlijk helemaal niets.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:49

Ze lijkt een beetje op een haflinger die ik ken Haha!
Maar ik denk niet dat het gaat..Heb een gevoel dat zegt nee maar kan het fout hebben Tong uitsteken