wie dekken er met restitutie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wie dekken er met restitutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:40

wie dekken er hier op bokt allemaal met restitutie? ik ben hier gewoon heel nieuwschierig naar...wij zelf doen dit alleen bij onze kwpn-ers en dat was dit jaar maar goed ook..ze waren allebei niet drachtig..bij mijn pony´s deden wij dat nooit omdat die dekkingen nooit zo duur waren....

ik ben benieuwd!
groetjes janneke

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 07:58

Wat is Restitutie? Nog nooit van gehoord. Scheve mond

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:26

Restitutie hebben wij nooit zien zitten.
nl. Je bent je geld kwijt en probeer het dan nog maar eens terug te krijgen.

Wij werken altijd op basis van No Cure No Pay

D.W.Z.

Bij geen resultaat geen dekgeld.

Wat we bij niet dracht wel betalen, zijn de eventuele kosten die gemaakt moeten worden om de merrie drachtig te krijgen.

1. Kosten spermaverzend (bedrag van te voren afspreken)
2. Kosten Dierenarts en medicijnen (bedrag van te voren duidelijk afspreken)
3. Stallingskosten (Bedrag van te voren duidelijk afspreken)
4. Datum van betaling dekgeld (Bedrag duidelijk afspreken)

5. Alle zaken kontraktueel vastleggen. Dan heb je ook niets te maken met de gedeponeerde voorwaarden bij de Bond van Hengstenhouders.

Verder kun je daarin ook nog vastleggen ,hoe vaak je de merrie aanbiedt om haar drachtig te krijgen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:19

De dekvoorwaarde, alsmede kosten verzend sperma zijn per dekstation vastgelegd en staan op papier. Het verhaal van Ceasario gaat misschien in Duitsland op, maar niet bij alle hengsten die in Nederland staan.

Met de keuze van de hengst maak je dus direkt ook de keuze van wat je betaalt.
Meestal is het wel zo dat je bij meer merries korting kan krijgen.
En gewoonlijk wordt de merrie aangeboden tot ze drachtig is of tot het seizoen afgelopen is.
DA kosten zijn meestal de DA die aan huis komt en die laat zich niet door een bedrag betalen, dat gaat per visite

Verder wordt hier nogal eens gesuggereerd dat het een soort koehandel is waarop je naar believen kan afdingen, maar in de praktijk valt dat aardig tegen.

Het restitutieverhaal komt steeds minder voor, de meest hengstenhouders geven geheel of gedeeltelijk het dekgeld terug bij gust.

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:38

sarabande schreef:
DA kosten zijn meestal de DA die aan huis komt en die laat zich niet door een bedrag betalen, dat gaat per visite

Wij spreken een totaal bedrag af per merrie per seizoen. Ik kan niet zeggen dat het bedrag hoog is, het ene seizoen ben je zeeeer veel goedkoper uit dan normaal en het andere seizoen is ze in 1 keer drachtig.
Wij gaan zelf naar de dierenarts met de merrie. Er valt veel te overleggen tijdens een dekseizoen, dit geldt voor bijna alle onderdelen van de dekkerij zo is mijn ervaring. Zo ook korting of no cure no pay of gustkortingen. Alleen van te voren duidelijkheid scheppen.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:14

Zo gaat dat bij de merries die bij ons op station komen ook, gewoon €150 per seizoen incl. opvoelen, insemineren en 3 drachtigheidscontroles.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:26

sarabande schreef:

Ik kan bij mijn DA kiezen tussen een contract dat bestaat uit een vast bedrag en dan kunnen we onbeperkt komen op de praktijk, exl medicijnen etc, of per keer betalen. Ik kies voor een contract want dan ben ik bij de 7e keer scannen al uit de kosten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:36

alabastro schreef:
Zo gaat dat bij de merries die bij ons op station komen ook, gewoon €150 per seizoen incl. opvoelen, insemineren en 3 drachtigheidscontroles.

Toch kiest niet iedere hengstenhouder hiervoor, enig idee waarom niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:37

Vajramani schreef:
Ik kan bij mijn DA kiezen tussen een contract dat bestaat uit een vast bedrag en dan kunnen we onbeperkt komen op de praktijk, exl medicijnen etc, of per keer betalen. Ik kies voor een contract want dan ben ik bij de 7e keer scannen al uit de kosten.

Over hoeveel merries heb je het, want daar ben ik met mijn 2 merries niet aan toegekomen Verward

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 08:49

Sammie schreef:
Toch kiest niet iedere hengstenhouder hiervoor, enig idee waarom niet?

Misschien willen die iets minder moeite doen voor het hun clienteel goedkoper te maken of hebben ze gewoon geen DA die het voor dat geld wil doen bij hun op het erf. Dat ligt dan dikwijls aan een tekort aan merries of een slechte organisatie, de DA wil dan natuurlijk geen tijd verspillen, of misschien ook gewoon aan de accomodatie.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:27

Uit de antwoorden blijkt toch wel dat de consument toch mede kan bepalen wat er betaald wordt aan dekgelden.

Zo zijn er enkele grote dekstations in Nederland waar je op dit moment een kontrakt kunt maken voor het komende jaar.
Met flinke kortingen.

Paarden is handel vooral voor Nederlanders.
Dus waarom niet bij het dekgeld.

Denk er wel aan . Van alle dekkingen die in een jaar gedaan worden geeft daadwerkelijk 60 tot 70 % werkelijk een veulen.

Dat zijn grofweg 5000 dekkingen waar geen levend resultaat van komt met alle teleurstellingen plus een eventuele financiele kater.
En de grote van die kater heeft men wel degelijk zelf in de hand.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:50

Tel je daarbij ook nog even de 30 % OCD gevallen erbij plus andere veterinaire ellende.
Grofweg 5000 stuks= 10000 stuks

Conclusie: Van minimaal 10000 dieren moeten " fokkers" per jaar toch om een of andere reden de pest er in hebben.

Dus bezint voor je begint.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:07

sarabande schreef:
Over hoeveel merries heb je het, want daar ben ik met mijn 2 merries niet aan toegekomen Verward

Ik heb het over 1 merrie. Maar deze is wel lang hengstig. In die week zitten we zo op 3 tot 4 keer scannen. Daarna op 18 dagen, en vervolgens nog een paar keer controle.
Ze heeft nu 3 keer een veulen gehad. En alle 3 keren uit de kosten, waarvan 1 keer direkt drachtig, en 2 keer bij de 2e keer insemineren.

mikepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:38

alabastro schreef:

hoeveel?? Knipoog

mikepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:38

soory verkeerde;)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:43

ken dat.............totaal 580 euro kosten incl stalling en da.
geen veulen....................duur grapje

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:09

ik had ook bij mijn veearts een bepaald bedrag en hij kwam dan zo vaak als nodig. merrie is niet drachtig, maar hij kwam af en toe wel 3 x per weken om 6 uur 's ochtends controleren.