Verrassing!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pollewops

Verrassing!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 10:56

Hi,

Sind een half jaar de gelukkige eigenaar van een mooie d-pony. Blijkt ze al geruime tijd drachtig te zijn. Voor mij geheel onverwachts en eigenlijk niet de bedoeling. Inmiddels bijgekomen van de schrik vind ik het toch allemaal wel heel spannend. De geboortedatum blijft 1 grote verrassing, kan in december zijn maar ook in april en alle tussen liggende maanden. Heb een mooi boekje te leen gekregen over de dracht en geboorte, maar kan best nog wat tips gebruiken. Moet ik mijn pony nu supplementen gaan bij voeren? Wat kan ik nu al doen qua voorbereidingen? Weet ook nog niet wat ik met het veulentje ga doen. Ik woon in de omgeving van Haarlem zijn daar opfokbedrijven en hoe duur is zoiets. Wie heeft wat tips voor mij!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:40

als je niet weet wanneer het geboren word kun je haar even laten scannen.de veearts kan je dan zeggen hoelang ze drachtig is en in welke maand het geboren kan worden.dan is het beter om in de gaten te houden.ook heb je speciale brokken voor drachtige merrie,s maar daar weet ik niet veel meer van af.
veel geluk met je nieuwe paardje(s) Haha!

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:26

Wat leuk! Maar ik denk toch dat je moet weten hoelang ze al drachtig is, starks voer jij haar al heel lang en krijgt ze heel laat haar veulen pas, of je rijdt steeds en ligt de volgende dag een veulen in de stal.. Ik zou haar laten scannen als ik jou was Is ook leuker om te kijken hoelang ze drachtig zijn enzo! Lachen

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:49

Op zich wel leuk, heb je er 2 voor de prijs van 1. Wil je zekerheid dan kan je ze idd laten scannen. Maar ik heb meestal zoiets van als 't niet nodig is liever niet, geen onnodig gerommel aan m'n merrie. Dit jaar heb ik het wel een keer extra laten doen omdat ik twijfelde aan de gezondheid van de vrucht. Wat voeding betreft geef ik er de voorkeur aan om de laatste 2 of 3 maanden merriebrok te voeren maar bij ons op stal is dit jaar een kerngzond veulen geboren zonder dat de merrie ook maar iets extra heeft gehad. En met rijden moet je gewoon je pony goed in de gaten houden. De ene merrie kan het werk op den duur niet meer aan terwijl de andere tot op de laatste dag fit is. Dat is toch iets wat je merrie zelf aangeeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:02

te laat scannen schijnt ook niet goed te zijn, dan zou er kans zijn dat het veulen eraf komt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:39

Opvoelen kan nog wel, tot vrij laat in de dracht.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:00

Kun je de vorige eigenaar niet vragen, wanneer ze gedekt kan zijn?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:43

Wat een verassing zeg...

Mag ik vragen waar je staat in Beverwijk? Ik sta namelijk ook in Beverwijk Haha! Ik heb ook nog wel een boekje over de dracht van een merrie en hoe het veulen groeit etc etc. Dus als je een beetje dichtbij staat kan je die anders wel een keertje lenen.

Tja, het blijft lastig als je niet weet wanneer ze gedekt is. Maar ook al weet je het wel, dan is het evengoed nog lastig hoor.
Mijn merrie was 4 weken over tijd... Zoiets verwacht je ook niet.

Mijn veulen staat bij Woerdens Verlaat. (zie WV topic in Kraamstal) dat is volgens mij de enige bekende opfok in de buurt. Zo'n 45 minuten rijden.
Het is wel een goede opfok waar ook veel bokkers staan...

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:44

via Scannen kom je een hoop meer te weten je kan hem natuurlijk lekker verwennen extra aandacht geven ofzo .
Of een keer bix,wortels,appels,brood,haver ! allemaal door elkaar doen moet je eens zien hoe die geniet . Succes we hopen op een mooi veulen .

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 07:21

Mijn pony staat bij stal La Croix in Beverwijk. Ben wel erg benieuwd naar meer info over die opfok in Breukelen. Hoe duur is zoiets dan en is dit een adres waar altijd jonge dieren staan? Ben er namenlijk nog niet uit of ik het veulen meteen wil verkopen of dat ik het even een tijdje wil aankijken qua kosten. Heb me nog niet eerder verdiept in het hebben/houden van een veulen. Weet er echt helemaal niets van.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:27

Ik heb je ff gepb't met wat info over de opfok waar ik sta Lachen

Het is inderdaad wel goed om er nu al over na te denken of je het veulen wil houden of niet.

Er komt wel heel wat bij kijken.
Je kan enkele weken na de geboorte wel weer beginnen met rijden. (Sommige beginnen na een week al weer, maar ik vergelijk het maar een beetje met mezelf en of ik zo snel alweer aan de slag zou willen) Maar het kan dus wel.

Zowieso moet het veulen minimaal 4 maanden bij de merrie blijven voor het afgespeend kan worden. Dat wordt in iedergeval aangeraden. Die van mij heb ik na 5 maanden afgespeend.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:31

Ik vindt persoonlijk 4 mnd erg vroeg om af te spenen!
Wij doen minimaal 6 maanden....
Een veulen is wel een hoop extra werk, de stal is veel vuiler, merrie kan chagerijnig zijn of moeilijk zijn met rijden.
Ik wil je aanraden je goed te verdiepen, door veel te lezen en zo veel mogelijk info te winnen zodat je goed voorbereid bent als je veulen ter wereld komt.

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:17

misschien moet je 't veulen eerst helemaal keurig laten enten enz. en laten chippen en aan 't halster laten wennen, en daarna verkopen ofzo???
dan kan je er meer voor vragen dan dat ie helemaal nix aangewend is enz. misschien is 't hard maarja...

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 17:20

Ben nu ook veel aan het lezen. Als je nog tips hebt voor een goed boek dan hoor ik het graag!

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:56

Ik heb je ook gepbt Deb.. Jezus wat een verrassing!!!