advies hengstenkeuze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

matisse

advies hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 10:24

hallo,

Graag had ik jullie mening omtrent de hengstenkeuze voor volgende merrie:
ik ben in het bezit van een 4-jarige merrie met afstamming:
Landjonker (vroeger in Nederland gekend onder de naam Frühling) x Argentinus x Grannus.
Wat achtergrond info over de merrie zelf:
165 cm, super karakter, geen echte fouten in het exterieur, mooie bovenlijn....nijgt wel over naar de zwaardere kant (stevige korte benen)
Het enige wat ik wil vermijden naar exterieur is een hengst met een zwak achterbeen (Landgraf)....de merrie heeft op 2 jarige leeftijd last gehad met de kniëen (vastzittende knieschijf)....de smid beslaat haar zodanig dat de binnenkant van de hoef iets naar binnen staat + inmiddels is door training dit probleem ook verholpen....dus wil ik een hengst vermijden met een te dichte bloedvoering naar Landgraf.

Wat stel ik mij als fokdoel: springkwaliteiten is een must, hoogbenigheid, meer bloed (ook qua karakter) en een sterk achterbeen waarbij ik absoluut het bloed van Argentinus en grannus wil versterken (lijnenteelt)......( de hengst dient ook zijn springkwaliteiten reeds bewezen te hebben in de sport, of via zijn nakomelingen)

Nu lang opzoekwerk en overwegen was ik mijn keuze vastgelegd op Sandro Boy (Sandro x grannus x argentinus)....sandro brengt de nodige scheut bloed, maar na rondvraag blijkt dat sandro boy zeer slecht vruchtbaar is en dit in combinatie met diepvriessperma en een hoog dekgeld (alhoewel dit laatste voor mij geen criteria is) lijkt de gok mij iets te groot......
Dan maar op zoek naar een zoon van Sandro Boy....Sandro man de L: super afstamming enkel aan moederszijde hebben we Landgraf x calvados.....weer niets vanwege de Landgraf factor?of toch niet?
(sandro boy heeft nog een goedgekeurde zoon, maar daar vind ik niet dadelijk info over)

Ik weet het, het is een hele boterham maar ik zou het fantastisch vinden als jullie hier op willen reageren.......alle meningen zijn welkom......aangezien jullie waarschijnlijk ook meer weten van Landjonker dan wij in België is dit zeker interessant.......

Alvast bedankt,
caroline

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 12:20

Gewoon ter info Lachen
Je moet eens kijken naar deze stamboom, Fly High is een goedgekeurde zoon van For Pleasure (moeder uit Grannus), je ziet dat de moeder van Fly High net als jouw merrie ook Landadel x Grannus is.
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=
http://www.superiorequinesires.com/stal ... y_high.htm
Forrester is ook een gekeurde zoon van For Pleasure met Landadel als moedersvader.

En, zowel Grannus als Argentinus gaan terug op de super Duellant, dus misschien ook daar eens naar bloedaansluiting gaan kijken.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:06

heb ook een merrie van fruhling met been problemen, sinds ze op speciaal hoefbeslag staat loopt ze wel goed.

matisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 10:47

bedankt voor de snelle reacties........inderdaad Fly High en Forrester stonden ook op mijn (lange lijst).
Betreffende fly high heb ik dan 3 x inteelt op grannus...maar ook 2x op Landadel (waar ik een beetje angst voor heb vanwege het been). For pleausure is zeker een super hengst ik heb alleen angst dat ik dan een te zwaar gebouwd paard krijg......

Forsyth(for pleasure x dorian x argentan) en For Keeps ( for pleasurex graphit x steinpilz xx) stonden ook nog op mijn lijstje......het probleem is dat ik van deze 4 hengsten relatief weinig weet, dus zal ik nog heel wat speurwerk moeten doen.

bedankt......andere reacties zijn nog steeds welkom