haflinger tölt (of andere "zachte") gang leren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

haflinger tölt (of andere "zachte") gang leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 19:35

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 01-10-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:33

je zou alleen op zoek kunnen gaan met een haflinger met vlakke gangen of een ijslander zoeken met blonde manen!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:46

Ik vind zelf, dat IJslanders in principe nog best veel lijken op haflingers als ze die kleur hebben... Lachen Ik ken er een waar ik als ik 'm in het bos onverwachts ofzo van ver af zie aankomen ik altijd zit te kijken of het een haf of ijs is. Lachen Ik zou niet weten of je het ook kunt aanleren, ik weet wel dat er paarden zijn die kunnen "tölten", maar ik geloof niet dat dat een tölt is zoals bij gangenpaarden. Deze paarden tölten ws draverig, omdat ze geen/weinig laterale aanleg hebben. Dus dan zit het meer tussen stap/tölt en draf in... denk ik. Ik ben geen superbetrouwbare bron hoor, dit is dus geen feitelijke informatie ofzo. Bloos

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:05

Ik heb geloof ik gelezen, een aantal jaar gelden in Bit, dat het bij bijna elk paard mogelijk is. Je hebt wel goede begeleiding nodig, en zult geen dressuur meer kunnen rijden.. Ik geloof dat dat was, om dat ze in de tölt hun hoofd recht omhoog moeten houden, en met dresuur is het de bedoeling dat het rond (en diep in het begin) is.. heel precies weet ik het niet, maar zoiets was het..

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:34

Misschien kun je je haflinger wel leren tolten, (als hij er enigzins aanleg voor heeft tenminste) maar waarschijnlijk is dat voor jou en je pony totaal niet prettig. De tolt is niet een gang die hij zal verkiezen en om hem dan netjes te laten tolten moet jij hard werken en je pony ook. Dag rustig buitenritje.

Als je perse wilt tolten is een rustige ijslander natuurlijk erg handig, maar een haflinger met vlakke gangen kan ook zorgen dat je fijn kan rijden, ondanks je rugproblemen.

Ik heb wel eens iets gehoord van mensen die hun haflinger hadden geleerd "iets" te doen dat tussen draf en stap lag. Ze hadden er zelfs een naam voor. De pony zat aan een kant (voor of achter, dat weet ik niet meer) in draf en aan een kant in stap. Het scheen erg prettig te zitten, maar wat het nou precies was en of het iets "gezonds" is weet ik niet Verward

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:05

Roskur schreef:
Ik vind zelf, dat IJslanders in principe nog best veel lijken op haflingers als ze die kleur hebben... Lachen Ik ken er een waar ik als ik 'm in het bos onverwachts ofzo van ver af zie aankomen ik altijd zit te kijken of het een haf of ijs is. Lachen Ik zou niet weten of je het ook kunt aanleren, ik weet wel dat er paarden zijn die kunnen "tölten", maar ik geloof niet dat dat een tölt is zoals bij gangenpaarden. Deze paarden tölten ws draverig, omdat ze geen/weinig laterale aanleg hebben. Dus dan zit het meer tussen stap/tölt en draf in... denk ik. Ik ben geen superbetrouwbare bron hoor, dit is dus geen feitelijke informatie ofzo. Bloos

Mijn welsh-k kon (kan??) tölten, nou hebben welshjes er geloof ik nog wel enigzins aanleg voor. Ze stond ook wel altijd met ijslanders in de wei, dus ik denk dat ze het daar een beetje vanaf heeft gekeken. Ook had ik al wel ervaring met hoe je tölt moest rijden omdat ik eerst altijd ijslanders reed Haha! Maar ze ging het steeds vaker doen en aangezien het toch niet echt gewenst is voor een dressuurpony...
Misschien zou je het een haf wel kunnen leren, maar ik denk niet dat je het paard er een plezier mee doet. Ik zou gewoon een ijslander kopen

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:05

ik ben vorig jaar in duitsland bij een gangen wedstrijd geweest en daar was een haflinger die kon tolten en een fries en een fjord ook die deden ook echt mee aan die wedstrijden natuurlijk zal het nooit zo goed zijn als b.v een draver of ijslander maar in princiepe kan als ze daar aanleg voor hebben ze het geleerd worden

groetjes mirella

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:12

Mijn haflinger heb ik geleerd om heel sloom te draven ze gaat op het tempo van stap maar tild haar benen op de manier van draf op. Dat zit ook erg lekker. Maar als je echt wilt tölten dan moet je denk ik toch echt en ijslander kopen want die hebben er ook geen moeite mee. Want ik denk dat als je een haf zou kopen en die tölt zou leren dat dat zo plezierig voor ze is.

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:54

Bij een haflinger is de gangaanleg voor tolt en telgang eruit gefokt. Voor een haflinger zal het dus veel moeilijker zijn als voor een ijslander. Bij ijslanders is dit er niet uitgefokt. Er zijn genoeg ijslanders die een beetje op een haflinger lijken.
En als je echt last van je rug hebt is een makkelijke tolter aan te raden.

Mocht je vragen hebben over ijslANDERS kun je me altijd een pbtje sturen!
Op mijn site staat ook wat algemene informatie.
Sucses!

Iris

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:06

Tölt is niet een gang die je je paard zomaar aan kunt leren. Daarvoor heb je echt een paard nodig met voldoende laterale aanleg, dat is dus voor een heel groot deel genetisch bepaald. Er zijn echter wel paarden (naast de ijslander) die kunnen tölten, maar zo makkelijk als een gangenpaard zal dat niet gaan vrees ik... Heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept.
Het is inderdaad wel zo dat alle (oer)paarden vroeger konden tölten, maar dat is er uitgefokt omdat paarden vooral voor de kar werden gespannen en dan maakt het niet uit of je paard tölt of draaft. De paarden die nog dicht bij de natuur staan, willen nog wel eens gaan tölten (denk aan fjorden, shetlanders... haflingers?).
Hier op bokt was trouwens wel een haflinger die kon tölten... weet even niet meer van wie hij was. Misschien meldt de eigenaar zich hier nog! Haha!

Als je op zoek bent naar een makkelijk töltend paardje waar je lekker mee door de bossen kan rijden, dan zou ik je toch een ijslander aanraden... Een ijslander die de tölt vóór de draf kiest, een natuurtölter. Lachen Wij hebben zelf 2 natuurtölters... deze paarden lopen zelfs in de wei veel in tölt, heel grappig om te zien.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:11

zoals hier boven ookal gezegd is, zou je ook naar een toltende draver kunnen kijken. ik heb begrepen (maar weet het niet zeker) dat die iets vriendelijker zijn voor je portomonee dan een ijslander.

Voor mij persoonlijk gaat geen paard boven de ijslander. Boven die extra gang krijg je er ook nog een geweldig individueel karakter, veel werklust, sociaal bolletje wol (nu in de winter) voor terug. Ik zou niet anders meer willen Knipoog

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:33

Ik heb in de BIT van een poos geleden ook eens een verhaal gelezen over dat ze een "gewoon" paard leerde tölten, maar dat kost erg veel tijd en je moet er andere dingen voor laten.
Ook moet het onder begeleiding van iemand met ervaring. Ik denk dat het erg veel tijd en geld gaat kosten en dat je dan beter een gangenpaard kan kopen die alles al weet.

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:16

Scherps hier op bokt heeft een Haflinger die tölt

Voor de rest zijn er al genoeg wijze woorden gevallen hihi Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:08

Weleens van de Jog gehoord? Jamaica begint nu lekker te joggen en je blijft dan heel stil zitten. Lijkt me voor iemand met een pijnlijke rug wel een fijne gang, en als ze het goed kunnen kunnen ze het ook heel lang volhouden

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:44

inderdaad ik heb een haflinger hengst die super kan tölten, het gaat loei hart en het zit geweldig.
Nibbit is absolute niet geen lui beesje en ook zijn, zijn gangen niet vlak, als hij gewoon stapt lijkt hij net een andalus.

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:33

Oooh dat klinkt echt geweldig!! Heb je er foto's van? Haha!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 14:35

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 01-10-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:12

Nado schreef:
zoals hier boven ookal gezegd is, zou je ook naar een toltende draver kunnen kijken. ik heb begrepen (maar weet het niet zeker) dat die iets vriendelijker zijn voor je portomonee dan een ijslander.

Voor mij persoonlijk gaat geen paard boven de ijslander. Boven die extra gang krijg je er ook nog een geweldig individueel karakter, veel werklust, sociaal bolletje wol (nu in de winter) voor terug. Ik zou niet anders meer willen Knipoog

Dat onderste gedeelte is ook een stukje draver hoor Haha! !Behalve dat bolletje wol dan Lachen .

Als je trouwens op zoek gaat naar een draver vanwege de tölt moet je wel goed opassen,er zijn er namelijk ook zat die geen aanleg hebben(zoals die van mij,jammergenoeg Scheve mond )

Trouwens,die töltende halflinger lijkt me echt gaaf Haha! !

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:42

Op de IJslanderdag in Exloo liepen die dravers die meededen aan de niet-IJslander-gangenpaarden wedstrijd trouwens wel bijna de hele tijd te schweinen... (= telgang) Dus je moet denk ik ook iemand meenemen met verstand van tölt / gangenpaarden als je naar een draver gaat kijken. (niet dat het daarom voor alle dravers geldt hoor!!, en natuurlijk zijn er ook genoeg IJsjes die alleen willen schweinen, maar ik weet niet of er ook natuurtölter-dravers zijn zodat je niet kei en keihard hoeft te werken voor een fijne tölt, misschien weet iemand anders daar iets meer over?)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:07

stef schreef:
Weleens van de Jog gehoord? Jamaica begint nu lekker te joggen en je blijft dan heel stil zitten. Lijkt me voor iemand met een pijnlijke rug wel een fijne gang, en als ze het goed kunnen kunnen ze het ook heel lang volhouden

Daar zat ik ook al aan te denken, rij zelf geen western maar heb wel eens gekeken op NK Western in Deurne en inderdaad jog lijkt me erg comfortabel.