Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Commercieel of durven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 11:35

Onlangs had ik een discussie met een medefokster die overwoog haar merrie te laten dekken door en totaal onbekende, maar erg interessante hengst die qua bloedvoering erg mooi aansloot op haar merriestam.
Ik vond het een super idee, juist datgene doen waardoor fokken zo interessant is.

Een doorgewinterde en succesvolle fokker raadde het haar af, tenzij ze er zeker van was dat ze het veulen alleen voor zichzelf wilde. Anders kon ze toch beter een van de commerciele hengsten nemen waarmee ze al succesvol gefokt had bij haar merrie.

Ook hij heeft gelijk, zet maar eens een paard te koop van een onbekende afstamming, die moet minstends goed gepresteerd hebben wil iemand er de moeite voor nemen om te komen kijken. Dat betekent ook dat de kinderen van bekende hengsten een verwachtingswaarde hebben, door goede ruiters gekocht worden en zo hun vader weer bevestigen.

Het lijkt mij moordend voor de vooruitgang in de fokkerij als iedereen zo denkt.
En heel slecht als die trend ook door het stamboek beloond wordt in de vorm van merriekeuring en hengsten selektie.

Het zijn vaak eigenwijze fokkers geweest die in welk stamboek dan ook voor successen gezorgd hebben. Niet die fokkers die voortdurend roepen kijk eens hoe goed ik het doe, maar fokkers die rustig hun eigen weg gaan.

Maar als jullie een fokmerrie of aankomend sportpaard zouden kopen, zou je dan genoegen nemen met een vader waar niemand ooit van gehoord heeft??

Voor de goede orde Sarabande is niet te koop

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:43

Ik zou best een paard kopen waarvan de vader onbekend is. Maar het is wel zo dat de eerste selectie plaats vind op bloedvoering, dus de kans dat ik bij zo'n paard ga kijken is weer vrij klein. Staat hij tussen een aantal paarden met goede bloedvoering en ik ben daar toch, zal ik dat paard willen zien. Erg lastig dus inderdaad!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:56

Tja, mijn interesse ligt toch meer bij het rijden als bij fokken en de daarbij behorende bloedlijnen ed.
Als ik naar een paard ga kijken moet een paard aan een aantal persoonljik eisen voldoen.
Deze eisen zijn voor mij belangrijk, dus het dier moet datgene hebben wat ik zoek in een paard.
De bloedvoering is voor mij dus het minst belangrijk.
Het antwoord is dus : ja, ik zou een paard kopen waarvan de vader totaal onbekend is.

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:01

Levy schreef:
Het antwoord is dus : ja, ik zou een paard kopen waarvan de vader totaal onbekend is.

Wij hebben onlangs een paard gekocht die als vader Pincus heeft. Ik ken deze hengst absoluut niet maar het paard is precies wat ik zocht. Afstamming is voor mij niet het belangrijkst. Je kunt beter een goed paard hebben met een onbekende vader dan een draak van een paard met een hele bekende vader...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:06

Ik heb zelf ook de ervaring dat de bekende paarden bij de bekende ruiters terecht komen. De paarden met een onbekende afstamming worden om die reden dus ook onderkend waardoor die vaak niet bij de betere ruiters terecht komen. Circeltje weer rond......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 12:09

Bij springpaarden is dat niet zo, want ieder goed paard maakt wel een goede sprong, wat voor ruiter er ook opzit, en daardoor is zo'n paard snel gespot

Maar al die sensibele goede dressuur paarden die ergens thuis of in maneges verpest worden, daar hoor je nooit meer wat van

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:31

Ik fok bewust met onbekende hengsten. Als iedereen dezelfde hengsten neemt, loopt de fokkerij vanzelf vast. En juist dan is er markt en kans voor de onbekenden. Natuurlijk zoek ik een hengst die goed bij de merrie past, en daar kijk ik eerst naar. Als een bekende net zo goed past als een onbekende, ga ik voor de onbekende.
Mijn merrie heeft zelf een onbekende vader, maar die zelfde onbekende vader heeft wel 2 ggk zonen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:36

Ik zei de gek Haha!
Zat zelf ook al te bedenken hoe ik er een interessant topic van kon maken, maar je bent mij voor Tong uitsteken

Ik ben erg benieuwd hoe er hier op Bokt over gedacht wordt.

Ga ik voor exclusiviteit of een goed in de markt liggend veulen.....
Ik zit nog steeds in dubio, ik kan gewoon niet met zekerheid zeggen dat ik het veulen de eerste 3 jaar ga aanhouden dus ik vind de commerciële factor best wel belangrijk. Niet zozeer dat ik er op wil verdienen, maar ik wil een veulen wel alle kansen geven die het verdient zonder dat ik er eindeloos mee hoef te leuren.
De andere veulens van mijn merrie heb ik best goed kunnen verkopen, maar beide zijn in handen gekomen van mensen welke een grote voorkeur hadden voor de hengsten waarmee ik gefokt heb. Ik ga ervan uit dat de kwaliteit van mijn veulens ze zeker aanstond anders hadden ze ze natuurlijk nooit gekocht, maar de advertentie trok in 1e instantie wel de aandacht door de afstamming die er vermeldt stond.

Overigens heb ik er nu met meerdere mensen over gesproken o.a. een oud-KPWN jurylid welke vroeger veel gefokt heeft en nu vooral in de handel en hengstenopfok zit, deze raadde mij het dus heel sterk af hij vond dat ik de exclusiviteit al heb door de merrie waarmee ik fok.
Foktechnisch gezien was iedereen enthousiast over mijn ideeën, maar ze vonden allemaal dat je dit alleen moet doen als je echt voor jezelf fokt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:36

Ik zou het dier wel kopen, maar er minder voor neerleggen als een soortgelijk dier van een bekende afstammeling.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:37

Levy schreef:
Ik heb zelf ook de ervaring dat de bekende paarden bij de bekende ruiters terecht komen. De paarden met een onbekende afstamming worden om die reden dus ook onderkend waardoor die vaak niet bij de betere ruiters terecht komen. Circeltje weer rond......

Ik moest opeens denken aan een berichtje op de website van Anky.
Ze had een nieuw paard gekocht: een 6 jarige ruin van onbekende Russische afkomst.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:40

essie79 schreef:
Ik moest opeens denken aan een berichtje op de website van Anky.
Ze had een nieuw paard gekocht: een 6 jarige ruin van onbekende Russische afkomst.

vaak niet is niet altijd.....Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:43

Ik denk dat de verschillen tussen commercieel en onbekend kleiner worden naarmate het paard ouder word.
Ik denk dat het een stuk moeilijk was geweest om je veulen te verkopen
als het een onbekende afstammeling had.
Terwijl ik denk dat er minder naar afstammeling wordt gekeken als het paard is uitgegroeid tot een mooi, fijn en zadelmak paard.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:47

sarabande schreef:
Maar als jullie een fokmerrie of aankomend sportpaard zouden kopen, zou je dan genoegen nemen met een vader waar niemand ooit van gehoord heeft??

Ja, zeker wel. Als het paard mij dat te bieden heeft wat ik zoek dan ga ik me echt niet blind staren op 1 vader. Sowieso zou ik een merrie willen om verder mee te fokken maar ook voor de sport. Heb jij een merrie waar jij van overtuigd bent dat deze hengst een aanwinst op is dan zou ik niet twijffelen maar er voor gaan of niet fokken maar dat is mijn idee.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:48

Ik denk zelf dat het tzt dan een kwestie is van een goed gereden paard.
Een paard wat zichzelf al bewezen heeft is uiteraard beter te verkopen.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:56

soms moet je in de fokkerij gwoon lef hebben,en eigenlijk (grof gezegd)
een beetje schijt aan het kwpn stamboek hebben.
op e stoeterij waar ik paarden rijd durft de eigenaar het aan
om duits bloed te gebruiken wij hebben het geluk 3 fidermarks
te hebben lopen deze duitse hengst is van de zomer overleden.
hij heeft nog een paar duitse paarden gebruikt (sorry kom even niet op de namen)
1 fidermark maal inspectuer een bloed van een veulen
werd in dronte in juli tweede hij zou eertse worden maar het kwpn dorts dat niet aan.
nadeel van buitenlandse hengsten is ,dat de nakomelingen prok gekeurd moeten worden. dus alle fotos worden goed bekeken er mag niets aan mankeren.
nog een voorbeeld fidermark maal vero schiternd lopend veulen lief in de omgang mooi hoog benig (dit wil het kwpn graag)
soms moet je een risico durfen nemen.
deze hengsten zijn voor het kwpn geen erkende hengsten maar aan de andere kant als je een jonge goedgekeurde kwpn er neemt is het ook afwachten het gebeurd nog wel eens dat een hengst na 2,3 jaar op wacht word gezet of zijn dek licencie word ingetrokken.
is zou er gewoon voor gaan.niet alle fokkers denken het zelfde

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:56

hangt er ook een beetje vanaf op welke leeftijd je ze koopt .Bij jong spul heb ik graag goed papier erbij .Heb 2 jaar geleden een hele aparte 5 jarige merrie gekocht(net zadelmak)en die merrie had b-register papier
Het was een jeranco(wolfgangx grootmoeder ferro)uit een damiro-jasper moeder -op zich vele goede hengsten in het papier .Nou de merrie was een echt springkanon,maar kreeg na 1 jaar een ernstige peesblessure en ik kon haar carriere voor de sport totaal vergeten .En ja daar sta je dan met een b-register merrie om mee te fokken .Gezien de aprte kwaliteiten heb ik toch gekozen voor een hele goeie vererver(chinchin) om het papier van de merrie te compenseren.Het resultaat is veelbelovend

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 13:01

Ja Levy maar Sjuim en ik hebben het over de problemen die de fokker krijgt. Stel het is een hengstveulen, dat is al bijna onverkoopbaar, mits het uit een heel bekende merrielijn komt.

Als het een goede doorgereden 4 of 5 jarige is is er geen enkel probleem, maar daar heeft de fokker weinig aan.

Iedereen met verstand zegt, neem maar een goede commerciële hengst, maar mensen met hart voor de fokkerij zeggen, ik wou dat er wat meer geëxperimenteerd werd, alleen laat een ander dat maar doen.

Zou het niet de taak van het stamboek zijn om pioniers die wel durven dit soort initiatieven te steunen
(ik ga uit van goede bewezen stammen en interessante hengsten zoals bij Sjuim)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 13:03

terorita schreef:
soms moet je in de fokkerij gwoon lef hebben,en eigenlijk (grof gezegd)
een beetje schijt aan het kwpn stamboek hebben.
op e stoeterij waar ik paarden rijd durft de eigenaar het aan
om duits bloed te gebruiken wij hebben het geluk 3 fidermarks
te hebben lopen

Dit zie ik dus niet als een onbekende hengst, ik heb het over echt een onbekende hengst niet een Duitse hengst die meer gebruikt wordt in Nederland en waarvan de veulens wel gevraagd zijn.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:05

sarabande schreef:
Ja Levy maar Sjuim en ik hebben het over de problemen die de fokker krijgt. Stel het is een hengstveulen, dat is al bijna onverkoopbaar, mits het uit een heel bekende merrielijn komt.

Als het een goede doorgereden 4 of 5 jarige is is er geen enkel probleem, maar daar heeft de fokker weinig aan.

Iedereen met verstand zegt, neem maar een goede commerciële hengst, maar mensen met hart voor de fokkerij zeggen, ik wou dat er wat meer geëxperimenteerd werd, alleen laat een ander dat maar doen.

Zou het niet de taak van het stamboek zijn om pioniers die wel durven dit soort initiatieven te steunen
(ik ga uit van goede bewezen stammen en interessante hengsten zoals bij Sjuim)

het was ook een reactie op datgene wat Essie schreef Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:07

Durven.. Anders loopt de fokkerij helemaal vast. Sommige toppers komen uit onbekende hoekjes.. Als de hengst voldoet aan jouw eisen, zou ik een gokje wagen..

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:11

Het is het verhaal van de kip en het ei natuurlijk.

Ik denk (als leek op dit gebied Schijnheilig ) dat het gezond is voor de fokkerij en diversiteit om nieuwe hengsten te promoten, mits ze natuurlijk alle kwaliteiten in huis hebben.

Maar aan de andere kant, als je het veulen niet aan wil of kan houden, is het een gok. Een goede koper kijkt natuurlijk niet alleen naar het papier, maar ook naar de kwaliteiten van het veulen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:13

Het betekend wel dat je waarschijnlijk het fokproduct als veulen/jaarling niet makkelijk kan verkopen en je dus zult moeten wachten tot het dier 2,5/3 jaar oud is (als verkoop je doel is).

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:13

Afbeelding

Toen ik ging kijken had ik nog nooit van de hengst Nevado gehoord. Een of andere totaal onbekende en onbelangrijke schimmel, inmiddels is het ook al geen hengst meer.
Maar toen ik deze dame zag was ik wel verkocht!

Voor een sportpaard vind ik het bloed niet zo heel belangrijk. Het paard des te meer!
En voor de fok, nou ja, bovenstaande merrie stond op de keuring een plaats of 6 boven Cassima, die inmiddels een ggk zoon heeft... Schijnheilig

Een paard niet kopen omdat het bloed 'verkeerd' is, terwijl het hele paard tegen je schreeuwt "Ik ben het, koop mij!!" vind ik echt heel dom.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 13:20

Missouri schreef:
[image]

Toen ik ging kijken had ik nog nooit van de hengst Nevado gehoord. Een of andere totaal onbekende en onbelangrijke schimmel, inmiddels is het ook al geen hengst meer.
Maar toen ik deze dame zag was ik wel verkocht!.

Maar had dat invloed op de prijs, die vader, afgezien van het paard dat er toen stond??

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:23

sarabande schreef:
Maar had dat invloed op de prijs, die vader, afgezien van het paard dat er toen stond??

Nee, ze was nog steeds stikduur voor een 2jarige Haha!
Even duur als die van een vriendin die daar vandaan kwam, een Grib x Kaiserstern xx ruin die ster werd op de HK maar niet door mocht.

Moet wel zeggen dat de moederlijn en moeder zelf heel okee is (op zijn minst). Alles keur, pref en kroon en moeder op de UTV geweest enzo.

Maar wat haar goedkoper had moeten maken, was het karakter van de moeder en niet de vader Knipoog Schijnheilig