Er was laatst enige onduidelijkheid of er met Krimh ook KI gedekt wordt...nu heb ik laatst zijn eigenaresse weer gesproken (had namelijk nog steeds geen rekening van het dekgeld ontvangen en Scaal is inmiddels 5,5 maand drachtig
ik zie er zeker betrouwbaar uit ofzo...) en het even nagevraagd...In principe wordt er niet KI gedekt met Krimh, hij dekt in feite alleen thuis (bij Ina dus) en nu heeft Ina wel het materiaal om op te vangen en (DA) te laten insemineren, maar dit kan dus alleen als er op het moment dat de merrie die gedekt moet worden hengstig is er ook een merrie bij Ina staat die hengstig is zodat ze een "kwakkie" op kunnen vangen. En die kans is natuurlijk niet enorm groot. Het dekgeld van Krimh is maar f350,- dus als het via een dekstation zou gaan zouden die kosten worden overschreden, niet logisch. Wat ook wel eens gedaan is is de merrie die gedekt moest worden voor zijn neus, "kwakkie" opgevangen en toen geinsemineerd bij diezelfde merrie.
Klinkt heel ingewikkeld, maar ja, deze merrie was ruim 20 cm groter dan Krimh dus niet te bespringen...
Maar Krimh is een hengst die heel voorzichtig dekt dus wat dat betreft hoeft het geen probleem te zijn voor een merrie en hij is ook gezond en schoon voor het dekken.
Ik weet niet meer wie deze informatie over Krimh laatst graag wou hebben dus daarom maar even een topic. Maar goed, slecht in een paar % van de gevallen zou het uberhaupt maar mogelijk kunnen zijn om KI te dekken...