Veulen met 4 maanden al spenen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jollyjoker

Veulen met 4 maanden al spenen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:28

Ik had me stellig voorgenomen om Zires eind december af te spenen. Maar nu begint moeders wat in te vallen en worden ze ook wel erg groot met zijn 2-en in de box. Merrie is 1.75m en Zires is al zo'n 1.48m. Scheve mond Bovendien is het land zo nat dat ze alleen nog 2 uurtjes per dag in de bak komen, en dat vind ik echt te weinig. Nou kan ik Zires bij mijn andere veulen in het land kwijt waar ze eind dec heen zou gaan...... Maar ze is nog zo jong!!!
Wat is nou wijsheid? Verward
Nu al afspenen of tot eind dec wachten (dan is ze 5 maanden)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:31

ik zou het echt al doen hoor! je moet ook wat naar de omstandigheden kijken en naar je merrie..die van mij is aan 4.5 maand afgespeend,ook met een leeftijdgenootje,en dat ging echt best,heb ze alleen meteen goed bijgevoerd Knipoog

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:39

Ik had ook mooie plannen waar niet veel van is terechtgekomen. Mijn veulentje was ook 4 maanden toen hij werd gespeend, maar hij heeft zo te zien geen terugslag gehad. Integendeel. Hij ravot met zijn maatjes en stelt het goed. Moeders overigens ook.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:49

Moeders is ook alweer drachtig! En nu ze geen gras meer krijgt vragen die 2 kids best veel van haar!!!
Zires gaat bij mijn andere veulen van 6 mnd, een minishet van 8 mnd, jaarling pony en 2 dikke shetten van 7 en 20 jr!!!
Ze staat om de hoek dus ik kan haar elke dag bijvoeren

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:04

ik zou ook gaan spenen,
mijn merrie werd er ook minder op en je kon het zelfs aan haar karakter merken dat ze het nu wel zat was.
Het veulen heeft de melk nu ook niet echt meer nodig,
en zal alleen drinken omdat ie het zelf lekker vind.
Voor de merrie is het ook niet prettig als een veulen enthousiast begint te drinken met z'n mond vol tanden.
Natuurlijk is het altijd het best om zo lang mogelijk bij elkaar te houden,
maar dat gaat nu eenmaal niet altijd,
je zult zien dat de merrie en het veulen er beide van op knappen wanneer ze gescheiden zijn.
Het veulen kan lekker de hele dag spelen en de merrie kan aansterken.
En met het idee dat ze alweer drachtig is,
heeft ze die tijd ook wel even nodig...