gebeurt dit wel vaker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

gebeurt dit wel vaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 10:11

Hoi,

Ik zat even te kijken op paardenfokken.nl en heb daar alle gegevens van Tiffany ingevuld (echt leuk trouwens, ik weet nu alle voorouders van haar tot 9 generatie terug)
Kwam ik ineens iets heel raars tegen:

ARCISKA =
UTOPIA (V. L'INVASION) x L'INVASION

Dit is bij Tif overigens pas in de 5de generatie. Is er een reden voor dat dit gedaan word? want het lijkt mij namelijk niet echt heel gezond, of kan het geen kwaad?

Verder komt er ook heel ver weg 4x wachtmeester voorbij Verward

Groetjes Lisette

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:13

Gebeurt wel eens vaker. Heb wel eens gehoort dat men het volgende zei:
Of het wordt een hele mooie of het wordt 1 voor de slacht.
Dus blijkbaar hebben ze de gok genomen en was het goed...
Was bij mijn vorige pony ook zo en dat was een plaatje

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:09

Het komt inderdaad wel eens voor dat er lichte inteelt gebruikt wordt in een bloedlijn (nrps maakt er ook gebruik van). Zoals in jouw geval 1x (dochter gedekt door vader), dit valt nog mee. Hierdoor kunnen sommige eigenschappen versterkt worden, maar het risico op een erfelijk gebrek wordt er wel wat hoger van, helemaal als je consequent inteelt. Maar ja, fokken is gokken zegt men ook wel eens en bij jouw paardje is het gelukkig goed uitgepakt! Lachen

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:45

ik ben er niet zo'n voorstander van maar als het een beste is heb je geluk gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:47

Ow dat gebeurt wel eens vaker, ook in de tuigpaarden. Daar zijn ook diverse hengsten al goedgekeurd met X x X. Pure inteelt dus. 1x kan geen kwaad, maar ik zelf zie het liever niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:51

Het kan voor het oog inderdaad goed uitpakken, maar wat het verder "intern" aan slechte eigenschappen oplevert is natuurlijk niet bekend. Denk daarbij aan de vele chemisch-natuurlijke processen in het lichaam, of aan bijvoorbeeld de ontwikkeling van ouderdomsziekten...