Wie heeft er een shire?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YetiKukcal

Wie heeft er een shire?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 13:40

Wie heeft er een shire? Hoe geschikt is zo'n beestje voor endurance? Evt een beetje dressuur om hem soepel te houden?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:54

mij lijkt zon grote klos niet echt geschikt voor de endurance!!!!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:55

maar er zijn hier wel wat op bokt met een shire! ik zal wel ff op zoek gaan naar diegene Knipoog en dan laat ik je het wel weten Knipoog

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 14:08

YetiKukcal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 20:29

Meiske, bedankt voor je moeite

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:38

Craignethan heeft ook Shire's geloof ik! Lachen

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:43

feufollet hier op bokt heeft ook een shire, ik denk alleen niet dat shire's echt voor endurance geschikt zijn maar je weet nooit Lachen

YetiKukcal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 16:36

Ik zal Feufollet opzoeken
Waarom geen shire voor endurancee?

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:37

Idd waarom niet?
Als hij het aankan...
Tegenwoordig kan alles Knipoog

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:04

Waarom niet? Omdat een shire er niet echt voor gebouwd is, de gemiddelde snelheid zal volgens mij lager liggen bovendien verbruikt zo'n groot paard veel meer energie dan aan arabier van 1.50.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:18

Siempie schreef:
Waarom niet? Omdat een shire er niet echt voor gebouwd is, de gemiddelde snelheid zal volgens mij lager liggen bovendien verbruikt zo'n groot paard veel meer energie dan aan arabier van 1.50.

De beginnersklasse kan elk paard wel aan, met een beetje training hoor Lachen
Of het nu Shire is maakt dan niet uit. Winnen is een tweede, maar er aan meedoen kan zeker wel!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:33

In het begin zou die het wel kunnen bijbenen (na de nodige training)
Maar winnen of iets hogere klassen... heb er een hard hoofd in.
Licht aan allemaal zaken.

-Gemiddelde tempo ligt lager
-Verbrand gemiddeld meer energie dan bv kwpn of arab
-Omdat hij zwaarder is gebouwt
-En ook niet echt op lange afstanden met een redelijke snelheid is gebouwt.
Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:01

Ik dacht dat koudbloeden/zware paarden niet voor endurance geschikt zijn omdat ze hun warmte niet zo goed kwijt kunnen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:50

PeruaansePas schreef:
Ik dacht dat koudbloeden/zware paarden niet voor endurance geschikt zijn omdat ze hun warmte niet zo goed kwijt kunnen.

Klopt.

Ook zijn ze hier simpelweg niet voor 'gemaakt'.
Het is niet echt eerlijk om dit van een Shire te verwachten.

Ik heb zelf ook een Shire, een 4,5 jarige ruin. Hij is vrij luxe gebouwd, maar het blijven koudbloeden, die gefokt zijn voor het zware werk, maar niet voor afstandsritten e.d. Daar heb je de atletisch gebouwde paarden voor hé? Knipoog

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:59

snowdon schreef:
De beginnersklasse kan elk paard wel aan, met een beetje training hoor Lachen
Of het nu Shire is maakt dan niet uit. Winnen is een tweede, maar er aan meedoen kan zeker wel!

Zoiets had ik ook al via p.b. beantwoord, daar werd trouwens gesproken over recreatief een endurance rijden en dat kan best met een Shire. P.b. Sherwood maar, die heeft dat ook eens gedaan.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:11

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat er een Shire was die ZZ reed. Maar ja dat is dan weer een uitzondering denk ik. En ik denk ook dat er best wel koudbloeden zullen zijn die hoog kunnen eindigen in de endurance. Maar dat zullen ook wel uitzonderingen zijn. Misschien kan je met veel training en genoeg tijd redelijk hoog komen met een Shire of andere koudbloed. Je weet maar nooit, ieder paard is uniek....

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:34

ik ken ook 2 mensen met zoon groot paard Lachen:D
maar die zijn na een uurtje bosrit al bek af Lachen:D
dus volgens mij neit geschrikt voor endurance

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:45

Gewoon een kwestie van conditie opbouwen he Lachen . Als je het paard een week in de wei laat staan en er niks mee doet, zal hij inderdaad vermoeid zijn na een uur in het bos.

We hebben deze zomer een menrit gedaan in de Achterhoek, 5 uur in stevig tempo, paarden hadden nergens last van.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:48

bij ons op stal heeft ook iemand een shire.
zijn vorige verzorgster reed ook altijd gewoon mee buiten. en reed hem ook dressuurmatig in de bak. alleen de bk was net iets te klein om hem normaal te laten galopperen. had meer ruimte nodig.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:47

een kennis van mij,rijd M2 met haar shire!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:58

zal ook even reageren hier. Ik rijd met max oefeingen uit het Z. hij is nu de piaffe aan het doen, maar moet nog veel leren, meer dan 6 pasjes kan ik wel vergeten. Ik heb ook mee gedaan aan endurance met 3 shires. (2 shires en m'n clyde..) 2 daarvan hielden het goed vol en kwamen door de keuring heen. 1 daarvan niet. Die was overigens niet van ons, maar van rienden van mij. Die ruin mankeerde ook wat.
Winnen zul je niet doen nee, daar zijn de arabieren voor. Maar volhouden doen ze het wel. We gingen nog in rengalop over de streep heen. Het ging om de 1e en 2e plaats voor de shires, en dat willen we winnen. Maakt niet uit dat m'n vaders paard 1e was en ik 2e, was toch erg leuk.
Een shire zweet heel erg snel, en veel. Maar dat wil niet zeggen dat ze moe zijn. Toch zou ik ze niet aanbevelen voor de endurance, wel voor hele lange bosritten. Het verschil zit hem in het op tijd moeten rijden. Je moet niet alleen maar willen scheuren met die kolossen, ze moeten het af en toe ook echt een tijdje kalm aan doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:46

@ Sherwood: het lijkt mij dat Shires best duur in onderhoud zijn. Ik denk dat er best een hoeveelheid krachtvoer en hooi in gaat, maar omdat ze zo groot zijn ook duurder in andere dingen (halsters). Klopt dat?

Ik vind Clydesdales ook erg mooi maar ik zie mezelf nog geen pensionstal vinden voor zo'n reus.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:55

En daar gaan we weer (qua vooroordelen) Knipoog

Mijn paard (Clyde) staat gewoon in een normale stal (3 x 3 m), maar wel lekker overdag buiten (vind ik persoonlijk een vereiste voor alle paarden).

Mijn paard eet nog geen kilo aan krachtvoer (Pavo Explosive) per dag. En ja, ze eten wel behoorlijk wat aan ruwvoer, in de winter ongeveer een baaltje hooi per dag (afhankelijk van de kwaliteit van het hooi).

Halsters zijn gewoon te koop, er past een normaal zadel op, hoofdstel gewoon extra-full. Heb je nu een Shire met een extreem groot hoofd dan zijn er nog wel adresjes waar grote hoofdstellen/halsters/bitten te halen zijn.

Verder is een Shire/Clyde sober in het onderhoud.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:29

Een shire valt echt wel mee qua onderhoud, je kan het enkel (meestal toch) in zaken kopen die een apart hoekje voor Shires hebben...

Maar in ieder geval shires zijn niet enkel de grootste maar ook de liefste loebassen! Mn vader reed er Z1 mee!

Groetjes
Belli

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:14

Craignethan schreef:
En daar gaan we weer (qua vooroordelen) Knipoog

Mijn paard (Clyde) staat gewoon in een normale stal (3 x 3 m), maar wel lekker overdag buiten (vind ik persoonlijk een vereiste voor alle paarden).

Mijn paard eet nog geen kilo aan krachtvoer (Pavo Explosive) per dag. En ja, ze eten wel behoorlijk wat aan ruwvoer, in de winter ongeveer een baaltje hooi per dag (afhankelijk van de kwaliteit van het hooi).

Halsters zijn gewoon te koop, er past een normaal zadel op, hoofdstel gewoon extra-full. Heb je nu een Shire met een extreem groot hoofd dan zijn er nog wel adresjes waar grote hoofdstellen/halsters/bitten te halen zijn.

Verder is een Shire/Clyde sober in het onderhoud.

Sorry hoor Knipoog Dat ze veel ruimte nodig hebben en (misschien) meer krachtvoer was imo meer een gevolg van logisch nadenken en niet zo zeer een vooroordeel. Anders had ik er ook niet naar gevraagd, he? Knipoog Maar ik begrijp dat je zulke vragen dus vaker krijgt.
Kijk, ik had zelf een hackneypony en daarvan ben ik gewend dat Shetlandspul te klein is en "ponymaat" dikwijls ook niet past (toch een te klein hoofdje), dus ik ben wel blij met je antwoord Hoe hoog is jouw Clyde?

En wat betreft een 3 x 3 m stal.... Tja voor mijn pony van 125 cm vond ik het nét kunnen. Persoonlijk vind ik 9 m2 te klein voor een paard, maar dat is een andere discussie.