veulen naar buiten met dit weer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boxje

veulen naar buiten met dit weer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 12:13

Hoe doen julie dat met deze nattigheid en kou? Volgens mijn DA moeten ze er tegen kunnen maar hoe doen jullie dat? Ik snap best dat ze weerstand op moeten bouwen maar kunnen ze door deze nattigheid en kou geen longontsteking oplopen of wat?

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:19

Mijn veulen (van 7 maanden oud) loopt met dit weer gewoon buiten, ze kunnen wel altijd de stal in als ze willen, maar de meeste tijd staan ze toch gewoon buiten.

boxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 12:24

Oke, bedankt...maar mijn veulen is een laat veulen, nu vier en een halve maand oud. Zou dat nog wat uit maken?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:42

De afgelopen 2 dagen zijn de paarden (incl veulens) binnen gebleven,te veel wind,regen en kou,storm.Daar kunnen ze alleen ziek van worden en ze lopen de wei kapot.
Vandaag was het sneeuw,dus beter en nu lopen ze dus een paar uur buiten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:41

Het is dat de veulens dit jaar op een weide lopen die net is ingezaaid. Daardoor heb ik ze nu (tijdelijk) 's nachts op stal omdat de grasmat nog snel kapot gaat.
Anders blijven ze gewoon buiten, zelfs zonder schuilstal. Dit zijn cobs dus iets harder misschien dan luxe rijpaarden maar met een schuilstal moeten die het ook prima redden buiten.
Nu kunnen ze helaas alleen overdag naar buiten. Maar zodra de wei weer iets droger is, gaan ze weer 24/7 naar buiten.
Veel gezonder omdat ze dan niet steeds de overgang van warm naar koud hebben.
Ze worden wel goed bijgevoerd en met voldoende ruwvoer hebben ze ook wat te doen.
Er zit een pak haar op waardoor ze het echt niet koud krijgen of nat worden. Maar door die vacht hebben ze het binnen eigenlijk te warm.

De oudere pony's lopen op echte winterweides en die komen zeker niet naar binnen

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:51

Mijn veulen van 5 maand en half gaat overdag altijd buiten en 's nachts binnen, niet omdat hij niet tegen de koude kan, maar gewoon omdat de winterweide anders binnen de kortste keren helemaal kapot gelopen is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 16:04

Die van mij heeft ook met alle weersomstandigheden buiten gestaan en hij leeft nog steeds..

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:47

mijn veulen gaat gewoon overdag naar buiten,snachts op stal.
als het lang blijft regenen gaat hij iets eerder op stal dan normaal.
maar anders gewoon naar buiten hoor.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:18

Die van mij staat onbeperkt buiten, nu nog zonder schuilstal maar die komt er nog wel. En ze ziet er super uit!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:22

Tsja, voor een (te laat) veulen van nu 1,5 maand ligt het helaas toch wat anders.

Zijn er mensen die een dekentje opleggen op hun veulen? En gaat dat een beetje?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:25

Mijn veulen (van maart dit jaar) staat ook nog steeds buiten. Heeft wel de keus of ze in de schuilstal gaan staan of niet. We kunnen de schuilstal afsluiten maar dat hebben we nog niet gedaan.

Als je een laat veulen hebt wat nog niet aan de buitentemperatuur van dit moment gewend is zou ik hem nu niet permanent naar buiten doen, maar wachten tot het voorjaar. Dit heb ik met mijn eerste veulen (juli 2000) ook gedaan.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:33

die van mij(6 maand en een half nu) staat ook gewoon dag en nacht buiten,wel met mogelijkheid om hun stal in te gaan. Goed bijgevoerd metr brok en hooi,en die ondervinden er echt geen last van Lachen
is trouwens een gewoon BWP-veulen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:48

callippo schreef:
Tsja, voor een (te laat) veulen van nu 1,5 maand ligt het helaas toch wat anders.

Zijn er mensen die een dekentje opleggen op hun veulen? En gaat dat een beetje?

Met 1,5 maand hebben ze al vacht genoeg hoor om buiten te blijven.
Het is nu niet kouder dan in het voorjaar en dan lopen hier de vroege veulens met 1 maand ook al dag en nacht buiten en dan hebben ze ook wel eens wat vorst in de nacht.
Veulens zijn (juist als ze jong zijn) erg snel met een goede vacht aanmaken.
Enige waar je wel op moet letten is dat ze een droog plekje hebben om op te liggen. Een heel nat weiland is dan niet ideaal omdat die kleintjes nog veel liggen.
Een schuilstal of 's nachts opstallen is dan een mogelijkheid. Of je moet een mooie droge wei hebben, dan kunnen ze ook wel 's nachts buiten blijven...

o0Steffie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:01

Zarenda (bijna 7 maand.) staat overdag gewoon buiten, en sinds kort weer 's nachts binnen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:02

Tsja, helaas krijgt het betreffende veulie het na een paar uurtjes al echt koud, staat dan zo te rillen...
Inloop/schuil stal is er niet. Nu gaat hij 's ochtends om 11u naar buiten en om 4u naar binnen.

Maar waarschijnlijk is de stal waar ze 's nachts in staat te warm, zodat ze nog steeds niet echt een goede vacht aanmaakt.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:45

Mijn veulen van mei '04 staat dag en nacht buiten in dik gras, krijgt wel wat extraatjes. Mijn andere veulen gaat er volgende week bij! En dan blijven ze inprincipe buiten in een groepje. Ze worden wel regelmatig bijgevoerd. Ik wil dat ze zo natuurlijk opgroeien.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:11

Onze veulens en enters gaan aankomend weekend naar een ander half hectare weiland. Hier blijven ze tot 1 mei staan, daarna gaan ze weer terug naar de klei. We hebben er wel 2 schuilhokken bijstaan waar ze droog voer (hooi en brok) kunnen eten en waar ze kunnen schuilen tegen eventueel slecht weer Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 08:34

Ukkie staat ook dag en nacht buiten. Net als al mijn pony's trouwens Lachen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 08:47

Bij mij staat ook alles dag en nacht buiten, ook het veulen dus.
Ik heb geen gras meer, alleen maar modder Haha! maar ze hebben een grote schuur als schuilstal en kunnen naar binnen als ze willen.
Belangrijk is wel veel hooi voeren, dat krijgen ze bij mij onbeperkt en dan komen ze de winter goed door hoor, geen probleem.

Over het late veulen, das lastig, als de temp. in de stal te hoog is zal hij misschien idd. niet genoeg vacht aangemaakt hebben, je kan hem een dun dekentje op doen maar voor veulens ben ik daar absoluut geen voorstander van maar nood breekt wetten.
Ik vind beter naar buiten met een dun dekentje op dan binnen blijven omdat hij het koud heeft, buiten is natuurlijk veel beter voor het diertje maar dan moet hij het wel kunnen redden met een dun dekentje (misschien maakt hij dan toch nog een lekker vachtje aan)

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:34

MarijeR schreef:
Met 1,5 maand hebben ze al vacht genoeg hoor om buiten te blijven.
Het is nu niet kouder dan in het voorjaar en dan lopen hier de vroege veulens met 1 maand ook al dag en nacht buiten en dan hebben ze ook wel eens wat vorst in de nacht.
Veulens zijn (juist als ze jong zijn) erg snel met een goede vacht aanmaken.
Enige waar je wel op moet letten is dat ze een droog plekje hebben om op te liggen. Een heel nat weiland is dan niet ideaal omdat die kleintjes nog veel liggen.
Een schuilstal of 's nachts opstallen is dan een mogelijkheid. Of je moet een mooie droge wei hebben, dan kunnen ze ook wel 's nachts buiten blijven...

Hier ga ik helemaal in mee. En alsjeblieft geen deken, je maakt ze zo extreem vatbaar.
Probeer hem/haar zo snel mogelijk aan krachtvoer te wennen, juist door de veulenbrok krijgen ze alles wat ze nodig hebben en blijft de weerstand goed op pijl.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:35

JUIST naar buiten Haha! Haha! Haha!

boxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 10:32

Bedankt voor jullie antwoorden. Mijn veulen heeft wel een goede wintervacht gelukkig doordat zij s`nachts in een open stal staat en het daar dus niet warmer is dan buiten. Veulenbrokjes krijgt ze ook ( ze was er al snel bij dus die kreeg ze al met kleine beetjes toen ze 1 maand oud was Vingers aflikken )
Naar aanleiding van jullie antwoorden en dat van mijn DA die ook zegt het beste is naar buiten ze kunnen het zat hebben met dit weer staat ze nu dan ook gewoon in de wei elke dag en haal ik haar met een regenbui niet meer naar binnen. En dat gaat goed, ze bibbert helemaal niet en het mooie is dat ze wel nat is maar niet tot op de huid, door haar vacht druppelt de regen er zo weer af.
Maar ja, het blijft voor mij wennnen zo`n kleintje in de regen, dat komt omdat je het met jezelf vergelijkt, ik zou zelf ziek worden als ik de hele dag in dat koude weer ging staan. Maar dat moet ik dan ook maar niet meer doen he? Is wel een beetje mutsengedrag Bloos ..een paard is een paard en die kunnen het dus zat hebben dat rotweer Haha!

....en aan een schuilstal in de wei wordt gewerkt *LOL*

naomiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:08

Tja als het even droog is (maar ook als het regent)kan je veulen best buiten staan als ie maar ergens een beschutte plek heeft.