Vitaminenspuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Vitaminenspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 11:44

Wie geeft zijn/haar veulens ook een vitaminenspuit tot het 3e jaar.
Ik heb dit zelf wel altijd gedaan.
Een goede 2 weken na het afspenen of ruim van tevoren een eerste vitaminenspuit en dan aan het begin van het nieuwe weideseizoen weer eentje en dit jaarlijks herhalen tot het 3e jaar.
Mijn beweegredenen zijn dat deze spuit voornamelijk vitaminen bevat ter ondersteuning van de groei van gewrichten en kapsels. Tuurlijk zouden ze uit hun voer voldoende moeten kunnen halen maar ik merk dat ze tijdens de opfok vooral in het eerste jaar een grote terugslag krijgen en dat gecombineerd met een groeispurt heeft mijn ervoor doen kiezen om dit te doen.
Volgende week wordt mijn veulen ook ge-ent en krijgt ie al meteen zijn vitaminenspuit aangezien ik hem over 2 weken wil spenen. Ik wil hem een extra boost geven.
Nog mensen die dit doen of misschien andere "rituelen" er op na houden?

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:23

Ik heb zelf een jaarling en die krijgt ook een zijn vitaminespuiten.. en ik vind dat hij het daarop heel erg goed doet.

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:08

dierenartsen waarschuwen voor vitaminespuiten.
zeker als m zomaar erbij geeft.
een teveel aan vitamine is namelijk zelfs schadelijk *LOL*

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:17

Ik heb nooit extra vitamine bijgegeven, tenzij er door ziekte of blessure noodzaak toe was, want een overmaat kan idd heel nadelig werken.

Als veulens voor het spenen al ruimschoots aan opname van krachtvoer gewend zijn en niet eerder als met ca. 4.5 maand gespeend worden, is er ook zelden reden voor terug vallen.

Na het spenen een voor bouw, soort en leeftijd, normale portie veulenbrok, moet de vitamine mineralen behoefte ruimschoots dekken.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 10:12

IK heb vorig jaar bij mijn veulen juist dit advies van de DA gekregen! Precies zoals Zwelgje (wat een naam) doet.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:29

Ik heb afgelopen zondag mijn jaarling een vitaminespuit gegeven.

Die van mij krijgt het alleen voor de winter, en aan het eind van de winter omdat ze dan vaak wat meer te verduren hebben.

Wat voor dosering geven jullie?

Op die van mij stond voor een veulen 5 doseringen en volwassen paard 25 doseringen.
Ik heb een jaarling (D-pony) en heb het maar op 10 doseringen gehouden.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:25

Malibu, ik heb destijds inderdaad ook 10 doseringen genomen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:31

Direct na het spenen Equivital.
Als ze niet mooi in het haar zitten of wat terugvallen als jaarling geef ik ze opkikker. Is volgens de dierenarts beter dan vitaminespuit omdat je dat in 1 keer geeft - alles wat ze niet direct kunnen opnemen gaat er zo weer uit. Met Opkikker (supplement van de paardendrogist) kun je beter gedoseerd geven. Maar tot nu toe heb ik nog maar 1 paard gehad waarbij het nodig was, verder moeten ze het maar doen op gras, hooi en opfokkorrel (in de winter).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:44

Mijn DA adviseerde het ook, maar dan eens in de maand in de wintermaanden alleen.