Toch weer melkproduktie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Toch weer melkproduktie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 15:26

Hmmm, en ik maar blij zijn, want het ging zo goed na het afspenen van Eowyn.
Een week lang geen hard-voer gegeven, alleen lekker wortels en veel hooi. Tong uitsteken
Dus afgelopen vrijdag ben ik langzamerhand weer wat gaan voeren, totdat ik gisteren weer op stal kwam...
Waren die uiers weer een partij opgezet en de melk liep er met straaltjes uit. Huilen
Ze heeft geen koorts en voelt zich voor de rest prima, het rijden ging super.
Ik moet haar van de dierenarts de komende paar (!) weken van het hardvoer afhalen en alleen hooi geven. Ik ga dan maar 3 keer per dag zemelen geven denk ik, zodat ze wel wat in haar buikkie heeft, het wordt namelijk al een aardig biafra-paardje. Haha!

Ik spuit ook elke dag met koud water af en ik denk dat ik ook maar campfer-spiritus erop ga smeren.
Heeft iemand nog meer tips?? ze zijn van harte welkom.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:15

Geen zemelen, dat lost het probleem niet op. Meer hooi of een eiwit-arm krachtvoer, is een betere oplossing.

Campher spiritus, kan goed werken, maar eerst voorzichtig proberen, want sommige paarden reageren er hyper allergisch op.

Veel afspoelen, veel beweging en eiwit-arm voer is echt de beste remedie.
Een week is ook eigenlijk wel wat aan de korte kant, 14 dagen is toch het minst waar je vanuit moet gaan, zeker als de merrie op het moment van spenen nog volop mel had.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:37

Wat een gedoe...hier gaat het afspenen alleen op ruwvoer (staat 24/7 op het land, vandaar en krijgen granenmix als extra) maar verder blijven we er volledig vanaf. En dat werkt tot nu toe altijd erg goed. Binnen twee weken neemt de druk op de uiers af en na een maand zijn de uiers duidelijk kleiner.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 00:06

ok bella,
Ik moet dus minimaal rekenen op 2-4 weken.
Kan ik wel gewoon wat 5-granenmix erbij geven?
Maar wat betreft het afspuiten, ik heb het idee dat iris het wel erg fijn vind als ik dat doe.

Kitten, ik heb Campher spiritus geprobeerd en tot nu toe reageerd ze er gelukkig niet allergisch op, dus blijf het toch ook maar even gebruiken.
En ze wordt nu 's morgens lekker gestapt of losgegooid en afgespoten en 's avonds rijdt ik of wandel ik ook de marathon met haar.

Pff wat een gedoe eigenlijk he? Maar goed we zullen volhouden.
Bedankt voor jullie advies!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 17:10

Knipoog je moet zeker het even de tijd geven. Er moet eerst flink druk op de uiers komen, voordat het lichaam doorkrijgt dat het dus niet meer nodig is. Hier gaan dus een aantal dagen overheen, vanaf dat moment moet de aanwezige melk verdwijnen en de productie stopgezet worden.
En dat afspuiten lekker is snap ik heel goed. Ook zeker mee door gaan, zolang het maar geen druk op de uiers uitoefend (want dat houd de melkproductie nog wel op gang), maar er alleen verkoelend langssijpeld.