2 merries, 1 veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosemarie

2 merries, 1 veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 16:49

Ik denk er over om met mijn Merens een veulen te fokken.
Nu staat zij in het land met een merrie op leeftijd (18 lentes jong) die uiteraard de baas is in het weiland. Het is geen kreng ofzo, eigenlijk een watje, maar die van mij is pas 5 en ook een watje (iets meer dan haar maatje dus). De oudere merrie heeft zelf nooit een veulen gehad.

Nu vroeg ik me af of er problemen kunnen komen als mijn merrie bevallen is van haar veulen. Misschien dat de oudere merrie jaloers wordt en het veulen wegstuurt van zijn moeder. Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Er staan dus geen andere paarden in het weiland. Alleen zij tweeen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:49

ik denk niet dat het is in te schatten hoe jouw merries op elkaar reageren.

Als ik het vergelijk met mijn 2 fokmerries: dat zijn hartsvriendinnen, maar zodra het eerste veulen wordt geboren, dan zijn het -zeker de eerste week- elkaars vijanden.

Daarom doe ik de eerste dagen niet de merries bij elkaar, maar hou ze d.m.v. een afrastering gescheiden. Als de "nieuwigheid"er af is en het veulen goed uit de voeten kan, dan zet ik ze bij elkaar en dat gaat hier wel goed. (Een grote wei is dan zeker een uitkomst)