Hebben jullie merries ook een "pleegvader"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Hebben jullie merries ook een "pleegvader"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 12:17

Pride en Baduh zijn onafscheidelijk. Baduh staat vanwege een blessure een paar maanden op de wei. En dan moet Pride dus mee. Ze kunnen niet uit elkaar. Hij breekt dan de boel af, jumpt uit het weiland en gaat "zijn meid" zoeken en zij gaat in hongerstaking en gaat met haar kont naar je toe in de hoek van de stal staan.
Pride en Baduh hebben open stallen naast elkaar, dus Baduh kan de bevalling gaan zien en ik hoop dat ie zich een beetje opwerpt als pleegpappa. Hij is altijd goed met veulens, dus ik verwacht alleen maar goeds!
Nu ze op de wei staan met een paar andere paarden, en Pride steeds vaker uit gaat rusten in de schuilstal, merk ik dat Baduh haar verdedigt. Als Pride slaapt, komt niemand de stal in. Hij blokkeert de ingang, en Pride dut lekker verder. Die vind het wel prima.
Toen Pride terug kwam van de geslaagde insiminatie begin dit jaar heeft Baduh haar besprongen in de paddock. Heel voorzichtig natuurlijk, maar het leek net of ie wou zeggen "dat wordt mijn veulen". Normaal dekt ie nooit.
Hebben jullie merries ook zo'n speciale band met een ruin? En wil je net als ik de ruin een plaatsje geven in het hele dracht-bevalling-opvoed-gebeuren? Ben erg benieuwd, want ik heb het verder nog nergens gezien.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:36

Hier hebben de veulens ongeveer de eerste 3 weken een pleegvader, opa Sepp mijn 29 jarige ruin.
Zodra de merries voor de 2e keer na het veulenen hengstig worden, gaan ze weer met de hengst in de wei en lopen de veulens dus met hun echte vader in de wei Lachen

Afbeelding
Hard werken voor Samson, hij heeft echt bepaalde tijden van de dag oppasdienst. De merries lopen dan naar de andere kant van de wei en gaan daar staan grazen of slapen. Samson loopt dan met de veulens, speelt met ze, let op dat ze niet te ver weg gaan en waakt over de veulens als ze liggen te slapen.
Enige nadeel voor de veulens is dat hij geen melk geeft. Al proberen ze dat wel regelmatig Clown
Samson had ook meer last van het afspenen dan de merries, hij miste de kleintjes echt heel erg Ach gut

De hengst loopt ook het hele jaar bij de merries. Alleen de eerste 3 weken na het veulenen niet omdat ik liever niet dek in de veulenhengstigheid als dat niet nodig is.
Wel ziet hij de merries en veulens dan en zodra de merries na het veulenen weer de grote wei op gaan, kunnen ze ook met hem snuffelen bij het hek.

Zowel voor Samson, de merries en de veulens is dit een hele goede opvoeding.
Enige nadeel is dat Samson de kudde erg goed beschermd.
Komen er vreemde mensen bij de wei, dan stuurt hij vaak de merries en veulens weg bij de omheining. En als je een merrie uit de kudde wilt halen dan kan dat wel eens link worden.
Zelf kan ik zonder problemen in de wei lopen bij de veulens maar vreemde mensen kunnen dat beter niet doen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:57

Maar misschien is dat ook weer een voordeel Marije, dan kunnen er iig geen vreemden bij je paarden in de wei lopen zonder geterroriseerd te worden door Samson Knipoog.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:07

Jeetje marije, het klinkt echt als een paradijsje bij jou voor de paardjes.
Ik vind die fotos van de veulentjes met hun vader echt geweldig!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:43

Dennis is ook echt papa. Maakt niet uit van wat voor veulen.

Hij was 2 jaar geleden ook pleegpapa van 2 paardenveulens en zijn eigen dochter toen die afgespeend werden. En kwam niet aan zijn kinderen!
Hij beschermt Ukkie ook in de kudde. Van het weekeind word Uk afgespeent en dan gaat ze bij Dennis. Die is het liefst voor haar en het meest vertrouwd(buiten haar moeder om).

Roos en Dennis hun veulen mag volgend jaar(als Roos weer drachtig is) ook bij Dennis Lachen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:09

Ik hoop 't! Al zullen ze opvoedkundig niet veel aan mijn (dan) tweejarige (dan) ruintje hebben, het is de bedoeling dat hij wel bij mijn "kudde" blijft als de veulens er zijn. Ik hoop dat zij met hem spelen en dat hij ze heel misschien iets bij kan brengen. Zal wel niet veel goeds zijn, maar ok ... daar hebben ze hun moeders voor Knipoog !

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:16

Mac schreef:
Ik hoop dat zij met hem spelen en dat hij ze heel misschien iets bij kan brengen. Zal wel niet veel goeds zijn, maar ok ... daar hebben ze hun moeders voor Knipoog !

Sammie is er erg volwassen van geworden in zijn gedrag
Hij was natuurlijk ook nog een aardig pubertje toen zijn veulens geboren werden.
De hele zomer hebben we ons lopen verbazen dat hij zo rustig en verantwoordelijk was ten opzichte van de veulens.
Maar na het afspenen van de veulens vond hij het wel best en nu is hij weer flink aan het puberen
Merries weer in de kont bijten, confrontaties aangaan met de merries.... Rolleyes

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:40

Altijd....Haha!.....of pleegmama. Vaak zijn de pleeg'ouders' zelfs meer in trek dat mams zelf. Zo is het al diverse keren voorgekomen dat er een merrie mee werd genomen (of ruin) en het veulen vrolijk meehuppelde terwijl dit de moeder helemaal niet was....*en volgens mij vinden de moeders het ook wel lekker rustig zo nu en dan*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:25

Sharif is hier ook de pleegpapa, Katinka heeft haar eerste winter bij hem gestaan en nu is ie weer kleuterleider aan het spelen met al dat jonge grut, en hij vind het prachtig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:56

Dennis geniet weer van zijn taak als pleegpapa Lachen. Gister heb ik Ukkie afgespeent en die staat nu samen met Dennis op het land. Hij is echt overbezorgt over Uk en Uk hangt echt aan hem nu.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 12:42

Baduh snapt nu overigens Pride's buik niet meer. D'r zit wat in, maar wat? Hij staat elke keer voorzichtig haar buik te bekijken en besnuffelen. Echt lief!